Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU udgangsspænding vs forstærkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 April 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

P.t. kører jeg med en MC pickup med et udgangsniveau på 0,4 mV. På et tidspunkt dør den vel, når den er slidt op, så jeg holder mig løbende orienteret om hvad der så kunne være interessant.

Tidligere har jeg oplevet problemer med brum ifm. en pickup med 0,3 mV ud, og at gå op på en model med 0,4 mV hjalp en del. Siden da har meget dog ændret sig (bl.a. RIAA), men inden jeg skulle bruge en masse kroner på en ny vil jeg gerne undersøge om jeg kunne "gå ned" på 0,3 igen, da den favorit jeg har i kikkerten netop ligger på den værdi.

På min RIAA kan jeg vælge helt op til 72 dB forstærkning, og jeg kører p.t. med 60 dB. Men hvor mange dB vil jeg mon skulle forstærke ekstra for at gå fra 0,4 til 0,3 mV?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Med 60 dB forstærkning har du 400 mV ud af RIAA'en med et 0,4 mV output fra pickup'en. Skifter du til en 0,3 mV pickup skal
du øge forstærkningen i RIAA'en til ca 63 dB for at få samme niveau ud.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Skifter du til en 0,3 mV pickup skal du øge forstærkningen i RIAA'en til ca 63 dB for at få samme niveau ud.

Ja det var jo ikke så galt - det er der masser af plads til.

Tak for svar!

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Tidligere har jeg oplevet problemer med brum ifm. en pickup med 0,3 mV ud, og at gå op på en model med 0,4 mV hjalp en del. 

Brum har intet med udgangsspændingen at gøre. Det er dårlig ledningsføring eller dårlige forbindelser. Ved højere output fra PUen får du højere volumen-"afstand" til brummen - men brummen var/er(?) der stadig. Brummen vil ikke være der ved ordentlig / korrekt ledningsføring - hvis PU-en ikke er defekt . . . ? Som regel er det et spørgsmål om afskærmning.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2010 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Wymax skrev:
Tidligere har jeg oplevet problemer med brum ifm. en pickup med 0,3 mV ud, og at gå op på en model med 0,4 mV hjalp en del. 

Brum har intet med udgangsspændingen at gøre. Det er dårlig ledningsføring eller dårlige forbindelser. Ved højere output fra PUen får du højere volumen-"afstand" til brummen - men brummen var/er(?) der stadig. Brummen vil ikke være der ved ordentlig / korrekt ledningsføring - hvis PU-en ikke er defekt . . . ? Som regel er det et spørgsmål om afskærmning.

Det var derfor at jeg skrev at det "hjalp en del" - brummet var der stadig, ja, men der forsvandt så meget at det var til at leve med

I dag har alt ændret sig... Forstærkeren var med rør, og den instrålede vist nok den en del af brummet i RIAA'en, der også var rør og stod på en hylde lige neden under. Ledningsføringen var vist nok uskærmet. I dag er det stadig rørforstærker (dog OTL), som er totalt brumfri, og RIAA'en er nu solid-state samtidig med at den står et par meter fra den nærmeste rørforstærker. Kablerne er nu af den godt afskærmede slags.

Jeg oplever altså intet brum nu (bortset fra når mit plasma-tv er tændt ), men var alligevel lidt nervøs for at jeg ved mere forstærkning ville forstærke den lille smule brum der måske er der alligevel til så store højder at det kunne genere. Jeg kan dog nu udlede at risikoen er meget lille, så det er fint at få det afklaret - tak for det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes