| Forfatter |
|
galacticsuper Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2010
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter,
Jeg har en Rega planar 2 og har lige fået en Ortofon 2M red og håber at det er en god kombination (før havde jeg en MC15 Super II som ikke produceres mere) Den er en Moving Magnet (MM) hvilket jeg ikke havde prøvet før...er det noget jeg SKAL tilføje? f.eks en Spacer?? hvad med bias værdien skal den stadig være på nul?
Mange tak
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa.
Jeg har selv en Rega p3/24 med en 2M blue. Jeg har et par 'spacere' under armen, da ortofonen er noget 'højere' end regas pick up'er. RB301 er godt nok en anden arm end RB250, men det med VTA burde være det samme, da de jo begge er bygget til den samme pickup-type. Men du kan jo eventuelt prøve uden først?
Hvis du med bias mener antiskating, vil jeg mene at den ca. skal modsvare nåletrykket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fralle skrev:
Halløjsa.
Jeg har selv en Rega p3/24 med en 2M blue. Jeg har et par 'spacere' under armen, da ortofonen er noget 'højere' end regas pick up'er. RB301 er godt nok en anden arm end RB250, men det med VTA burde være det samme, da de jo begge er bygget til den samme pickup-type. Men du kan jo eventuelt prøve uden først?
Hvis du med bias mener antiskating, vil jeg mene at den ca. skal modsvare nåletrykket. |
|
|
Mange tak for dit svar...Jeg har justeret vægten til omkring 1,8 gram som ortofon anbefaler når man bruger 2M red. Jeg har læst forskellige meninger om antiskating værdien.Ifølge Rega, og som du også siger, skal den være det samme som nåletrykket, men andre mener at den skal være lavere eller at man skal prøve forskellige værdier indtil lyden er optimalt...Jeg er ikke så sikker men jeg mener at 1,8 i antiskating måske er lidt højt, men er de Spacers absolut nødvendige? Hvad sker der hvis jeg ikke bruger dem? Jeg vil selvfølgelig ikke ødelægge Lperne men jeg har haft en anden ortofon før -MC15 super II- med en tracking force på 2,2 gram ...uden spacers og mine plader er stadig meget velholdte... Tak igen!!
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vil næppe ske nogen skade. Dog vil pickup'en ved lidt tykkere lp'er have svært ved at 'slippe' pladen, når du bruger armliften. Min arm er hævet 2 mm. Ved afspilning af 180 g eller 200 g lp'er ville jeg nok ikke kunne løfte armen tilstrækkelig uden... men det vil man jo selvfølgelig kunne klare manuelt. Så længe det er muligt at afspille pladerne uden at andet på pickup'en end nålen rører pladen, skulle der ikke ske noget ved det.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 April 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
galacticsuper skrev:
| Jeg har justeret vægten til omkring 1,8 gram som ortofon anbefaler når man bruger 2M red. Jeg har læst forskellige meninger om antiskating værdien.Ifølge Rega, og som du også siger, skal den være det samme som nåletrykket, men andre mener at den skal være lavere eller at man skal prøve forskellige værdier indtil lyden er optimalt...Jeg er ikke så sikker men jeg mener at 1,8 i antiskating måske er lidt højt, men er de Spacers absolut nødvendige? Hvad sker der hvis jeg ikke bruger dem? Jeg vil selvfølgelig ikke ødelægge Lperne men jeg har haft en anden ortofon før -MC15 super II- med en tracking force på 2,2 gram ...uden spacers og mine plader er stadig meget velholdte... |
|
|
Bias: Der er mange meninger, endda helt ned til at man skal køre helt uden. Et godt sted at starte er der hvor arm-producenten anbefaler. Herfra kan man så prøve at reducere efter gehør. Hvis ikke du gider lege vælger du bare "standarden", altså den med nåletrykket, måske en smule lavere.
Nåletryk: Også her kører man fint med pickup-producentens anbefaling, men selvfølgelig kan der også leges her. Grundreglen er dog heller lidt for højt end for lavt, idet pickup'en tracker bedre ved lidt for højt, dvs. rillen på pladen slides mindre fordi nålen ikke smides rundt pga. for lav vægt.
Spacers: Disse anvendes til at hæve armens "røv" med, så nålen ikke hælder bagud i rillen. Det kan have indflydelse - hvis pickup'en hælder bagover kan der være mere bas, hælder den forover kan lyden blive for lys, så også her er der mulighed for at lege. Jeg tror ikke du slider pladerne mere af hverken det ene eller det andet. Det praktiske problem vedr. liftens fri-rum kan måske blive et problem, som allerede nævnt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak til begge to for jeres kommentarer!!
|
| Til top |
|
| |