Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller ? hvad er godt ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 April 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en vidunderlig rør forstærker (The Fisher X-100)
Så nu vil jeg finde en pladespiller der nogenlunde kan leve op til forstærkerens lyd-kvalitet

Budgettet er desværre kun på max. 1.000 kr, så det handler om at finde noget brugt og gerne vintage

Men jeg ved for lidt om pladespillermærker og modeller, hvad der er godt og hvad ikke.
Så hvis nogen kunne oplyse mig og nævne nogle mærker og modeller der er værd at gå efter, er jeg meget taknemlig

jeg har siddet og kigget lidt på f.eks. Lenco L75 og lidt på en gammel Thorens (uden arm, men med mulighed for at montere en SM øøh E? C?
arm)
begge dele ligger indenfor budgettet, men er de det værd?

Desuden tænkte jeg på om B&O (modellerne med tangential arm) er noget der er værd at investere i?

Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 April 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

1000 kr. får man ikke meget pladespiller for, efter min mening.

Jeg vil anbefale en Rega P3-24 - den koster vel 4-5k fra ny vil jeg tro. Den kan opgraderes med et powersupply der gør, at den kører mere stabilt og strammer lydbilledet op. Umiddelbart er det et hit til prisen. Den er måske ikke så nem at finde brugt (har ikke undersøgt det), da den er relativt ny på markedet. Sådan en vil give spilleglæde i mange år hvis man ikke er super high end freak.

Måske er en Technics SL-1210 eller lign noget man bør kigge på? Den er sikkert nemmere at få brugt og har måske strammere lyd pga. direct drive-metoden. Den støjer måske lidt mere og armen er vist  noget junk, men den kan jo skiftes ud på et andet tidspunkt.

Jeg startede selv med en Argon-pladespiller (mere eller mindre en Rega P1-kopi). Den kostede 2 kilo fra ny (det gør den sikkert stadig) med Ortofon OM5E pickup. Umiddelbart vil jeg ikke anbefale noget i den prisklasse. Jeg havde problemer med hastighedsvariationer og sporing. Jeg gik derfor op til en Rega P5 i stedet, men lyttede på en P3-24 i en længere periode inden. Det er en ganske fin pladespiller - jeg ville bare have noget ekstra, nu hvor jeg alligevel skulle købe nyt. Nu er jeg så endt med en Rega P9... det kan hurtigt blive dyrt, men rigtig godt.

Jeg er ked af det, men kan ikke anbefale noget i din prisklasse. Hvis du er til vintage-tingene kan du sikkert få skrabet en masse ragelse op til ikke så mange penge, men jeg tvivler på at det er nemt at få noget godt ud af det. Det kræver nok mange timers arbejde og evt. flere penge oveni for at få det til at spille bare nogenlunde. Der er sikkert vintage-folk der er uenige med mig - de skal være velkommen til at overbevise mig om at man kan køre et fornuftig kup på den slags. Umiddelbart vil jeg tro at det bedste er at købe en spritny eller let brugt pladespiller hvis man er helt ny i feltet - det er jo ikke godt hvis afspilleren ikke virker ordentligt og man derfor får et indtryk af at plader er noget møg.

Så mit råd er altså at lægge et par tusind oven i budgettet og se om du kan få en let brugt Rega P3-24. Til nøds kan en gammel P3 eller Planar 3 bruges, men det er slet ikke på samme niveau - så er du advaret :-) Det kan ikke betale sig at være prisbasker, men det er også en meget dum ide at bruge rigtig mange penge hvis man er ny i plade-verdenen.

Jeg beklager hvis jeg er lidt Rega-freak. De laver nogle rigtig gode pladerspillere - men der er jo også andre mærker - sikkert også gode. Det er der sikkert andre herinde på forummet der kan fortælle mere om.

God fornøjelse med jagten :-)

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge efter en pladespiller der passer der rent etisk til din dejlige forstærker og det kunne være:Lenco - Garrard - Thorens eller Technics og gerne med en SME 3009-R så du kan bruge moving coil pick-up'er

carsten

ps.så mangler du bare et sæt JBL 100 så kører det

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 April 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

En lenco 75 er sagen, og kan fås for ca 500 kr i go stand.

Sæt en god tonearm på, fks en sme 3009, eller en rega rb 300, som kan fås med lidt held for 1000kr, start med en audio technica at 95 pu, som fås for godt 300 de rigtige steder. så er du kørende, med meget meget bedre lyd end fks rega p3.

Problemet med lencoen er at pladetalerkenen er ret lav i forhold til plinten hvor armen skal side, så der er man nød til at lave en ny plint, det kan du se gode eksempler på på lenco heaven.

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php

Men en gammel  thorens er heller ik af vejen, der er flere goe gamle, med remtræk, og flydende ophæng, men det fungerer ok, toppen af thorens en en 124'er, med både rem og mellemhjul, men med en gangkonstands der skal ledes længe efter, men den er klassisk, og er perfekt til at sætte andre arme på, har et fint armbord i siden af værket, som kan skiftes med blot 3 skruer. prisen er dog hamper, og reservedelene er dyre, men det er et fantastisk stykke mekanik, pris ca 2500-6000 efter stand.

Rega p3 kan du godt få fat i for 1000-1500kr med det hele, men  den mangler noget af det som fks lenco'en og thorensen har, nemlig en fed bas, samt drive.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

R.P

Kan man ikke bar sænke SME armen helt ned,så vil jeg da mene at den kan side på et Lenco værk (L 75).

carsten

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Rega p3 kan du godt få fat i for 1000-1500kr med det hele, men  den mangler noget af det som fks lenco'en og thorensen har, nemlig en fed bas, samt drive.

Det er sku noget af en holding.

Jeg har haft to forskellige rega planer tre pladsepillere og en Rega p25 pladespiller. Og oget af det jeg absolut ikke ville kendetege dem som, er manglende fed bas, samt drive.

Jeg vil faktisk mene at for omkring de 1500,- er en Rega Planer tre et best buy, med en tilhørende pick up fra Rega Elys 2.

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 April 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Indlæg rettet. Læs retningslinjerne, og brug KSB. A/moderator
Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 April 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Du når ingen vegne for kr. 1000 desværre. En Lenco L75 er et godt bud. Armen er dens svage punkt, så den skal skiftes ud som nævnt før i tråden.
Går du lidt op i budget er en Thorens TD-125 og TD-160 med SME arm er gode bud, de har også et fint vintage look.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

hifido

Pas på du ikke bliver opdaget af modoratorene ved at sætte noget til salg

carsten

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 April 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Sorry..! Det vidste jeg ikke... Den er jo til salg herinde, og jeg er ikke branchemedlem...

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej
tak for alle indlæggene: der er da noget info at gå videre med

Jeg vil lige se lidt nærmere på både Lenco og Thorens
Jeg har en forkærlighed til vintage grej: ikke så meget på grund af dets alder og udseende, men på grund af at det ofte er lavet særdeles solidt og
gennemtænkt.

Jeg ved godt det handler om held når man har et så stramt budget som jeg har..men jeg var heldig med forstærkeren (som kostede mig noget
under hvad den burde) så hvorfor ikke også med pladespilleren ;)

Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2010 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

R.P

Kan man ikke bar sænke SME armen helt ned,så vil jeg da mene at den kan side på et Lenco værk (L 75).

carsten

Nej det kniber, vi gjore det at vi sank en sme serie 3 arm ned i plinten med et stykke træ,  et større hul i plinten, så med afstansstag op til plinten. sænket ca 10-15 mm. rimeligt nemt og det virker.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2010 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:

Det er sku noget af en holding.

Jeg har haft to forskellige rega planer tre pladsepillere og en Rega p25 pladespiller. Og oget af det jeg absolut ikke ville kendetege dem som, er manglende fed bas, samt drive.

Jeg vil faktisk mene at for omkring de 1500,- er en Rega Planer tre et best buy, med en tilhørende pick up fra Rega Elys 2.

Jo Jo da de kan spille fint, men har du hørt en lenco, i toptrim er der ingen sammenligning. jeg har også haft en p3 før, og jeg har skam også en nu.

jeg bruger den som en slags referance, vis jeg skal være sikker på at det jeg ellers går og roder med lyder godt, når det er gjort bliver den sat på plads i skabet igen.

Men det ved man når de står ved siden af hinanden, gangkonstansen er heller ik særlig god på en rega.

Men for en nybegynder er det en fed plug and play plov, det nemt

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

En af mine gode venner forærede mig i går en gammel Sanyo model TP 625 UM er der nogen ide i at gå videre med den ?

Den er i pæn stand men jeg er sikker på at den trænger til både ny rem og pick-up. Jeg har dog ikke haft den tilsluttet endnu.

Men kan det betale sig at ofre tid på den?
elelr skal jeg hellere se mig om efter en Lenco eller en Thorens ?

Og hvis jeg skal ud at finde en af de ovennævnte, hvad skal jeg så se efter mht deres stand (jeg tænker på hvad jeg skal være opmærksom på mht
til deres tekniske/funktionelle stand; drevet, motoren og den slags)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Der er mange muligheder for rigtig gode pladespillere for 1000 - 1500 kr når der købes brugt.

Se f.eks denne:

http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp-47f/id-65695279/

Du kan ofte se lignende annoncer, denne denon er en rega overlegen. Jeg har haft den igennem flere år. Derudover er den fuldautomatisk, hvilket nok betyder at du vil få hørt dine LPer en del mere. Jeg har også haft REGA og de er gode lydmæssigt, men helt umulige betjeningsmæssigt, men du må selv vurdere om du kan acceptere manuel drift. Personligt opfatter jeg REGA som så primitiv og irriterende at valget for mit vedkommende står mellem CD og CD suppleret af pladespiller med automatik. Uden automatik får jeg den aldrig brugt.

Alternativt kunne en B&O tangential pladespiller være en mulighed, den er ihvertfald pæn, har fin betjeningskomfort og spiller godt. Find en pæn en og pick uppen skal være god (gerne MMC3 eller bedre)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Hej
tak for alle indlæggene: der er da noget info at gå videre med

Jeg vil lige se lidt nærmere på både Lenco og Thorens
Jeg har en forkærlighed til vintage grej: ikke så meget på grund af dets alder og udseende, men på grund af at det ofte er lavet særdeles solidt og
gennemtænkt.

Jeg ved godt det handler om held når man har et så stramt budget som jeg har..men jeg var heldig med forstærkeren (som kostede mig noget
under hvad den burde) så hvorfor ikke også med pladespilleren ;)

Den ser da fin ud med en vægt på næsten 8 kg. Jeg kan ikke se hvorfor den skulle være dårligere end de andre. Hvis den ikke er slidt kan en ny pick up måske gøre det. Så arbejd da videre med den. Du kan se manual på vinylengine.

http://www.vinylengine.com/library/sanyo/tp-625.shtml

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

takker mange gange
det var rart der kom lidt flere mærker på banen :)
Vil lige kigge lidt mere på Denon

men tja det kan godt være jeg i første omgang bare skal gi den Sanyo et eftersyn: den er jo i flot stand generelt, ingen ridser, skrammer eller
noget.
jeg ved så bare ikke hvor godt det er med Sanyoens remtræk vs. Lenco systemet ?
Og tak for tippet til manualen: både bruger og service manual er hermed hentet :)

Jeg har siddet og studeret Lenco info: det ser ud til at det er en meget fin pladespiller men ideelt set skal der investeres noget arbejde for at få
den helt op i top...noget med at bygge en ny plint til den og andet, og det har jeg ikke umiddelbart faciliteter til at gøre.

Det der for mig egentlig er tanken med en pladespiller er at overføre pladerne dels til spolebånd, dels til digital audio (24bit 48Khz format) og så
lytte til musikken derfra, og genindspille når båndet blir "træt", for ikke at slide mine uerstattelige LP'er op i min levetid.

Så det handler om at finde en pladespiller der kan levere en supergod lydkvalitet uden rummel og den slags

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
takker mange gange
det var rart der kom lidt flere mærker på banen :)
Vil lige kigge lidt mere på Denon

men tja det kan godt være jeg i første omgang bare skal gi den Sanyo et eftersyn: den er jo i flot stand generelt, ingen ridser, skrammer eller
noget.
jeg ved så bare ikke hvor godt det er med Sanyoens remtræk vs. Lenco systemet ?
Og tak for tippet til manualen: både bruger og service manual er hermed hentet :)

Jeg har siddet og studeret Lenco info: det ser ud til at det er en meget fin pladespiller men ideelt set skal der investeres noget arbejde for at få
den helt op i top...noget med at bygge en ny plint til den og andet, og det har jeg ikke umiddelbart faciliteter til at gøre.

Det der for mig egentlig er tanken med en pladespiller er at overføre pladerne dels til spolebånd, dels til digital audio (24bit 48Khz format) og så
lytte til musikken derfra, og genindspille når båndet blir "træt", for ikke at slide mine uerstattelige LP'er op i min levetid.

Så det handler om at finde en pladespiller der kan levere en supergod lydkvalitet uden rummel og den slags

Pladerne slides ikke op ved afspildning, det er snarere fugt, varme, støv, dårlige rensemidler og det at de tabes der ødelægger dem.

Men kør bare videre med Sanoyen, de Denon kan være svære at skaffe til acceptable priser, og de har jo nogle år på bagen Denon dp 47f er fra ca 1985 - 1990. For denon modellerne fra 80erne gælder generelt at jo højere nummer jo bedre.

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Takker igen
Jeg vil følge dit råd og indtil videre droppe nyanskaffelser og gå videre med sanyoen: det vil ligenu være den nemmeste og billigste løsning, da det
eneste der skal gøres ved den er en frisk rem og en frisk pick-up (det sidste kan måske blive en opgave at finde ?...den hedder ST-28D)

Også fordi min forstærker (The Fisher X-100) her til morgen begyndte at vise tegn på at den skal tjekkes igennem / renoveres hurtigst muligt: den
er begyndt at knase/suse en anelse i venstre side, så jeg må hellere få den gået igennem inden det evt. går galt ..og det kan jo ende med at koste
en sum til 'lytter, kondensatorer, rør og hvad end der nu er modent til udskiftning i den. Alle dele er de originale snart 50 år gamle dele, så det vil
ikke være så sært hvis noget af det skal skiftes.

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Har nu fået kigget lidt nærmere på Sanyoen: den skal ha ny pickup (den gamle er bøjet!) og en ny drivrem
Nogen der har en ide om hvor jeg kan skaffe disse to dele?
Pickuppen er en Model ST-28D

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes