Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Technics SL-2000??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 18 April 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Har på magisk og mystisk vis erhvervet mig et glimrende eksemplar af denne pladespiller.

Spørgsmålet er, om den er til at sende direkte i containeren, eller om det kan betale sig at bruge lidt tid og penge på den?

Hvis pladespilleren ikke har container potentiale, har jeg endnu et par spørgsmål.

Er der indbygget RIAA i denne? Den spiller nemlig utroligt lavt på CD indgangen på min Onkyo, som ikke har en pladespiller indgang. Så hvis denne pladespiller har indbyggey RIAA, må denne være defekt.
Der sidder på pitch controllere, en til 45 og en til 33, regner med de store plader er 33? rpm? Der er ikke et 'midtpunkt' på disse drejeknapper, som der er på f.eks. på balance knapper. Hvordan 'nulstiller' man disse? Umiddelbart lyder det 'rigtigst' når pitch drejeknappen er drevet helt i minus.

Billeder af pladespilleren kan komme i morgen... Billeder længere nede på side 1

På forhånd tak

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Der er ikke RIAA-forstærker i denne model.

Ja, de store plader (LP´er) er til 33 rpm.

Du justerer hastigheden med pitchkontrollerne ved at kigge på kanten af pladetallerkenen ved det røde lys. Det står på kabinettet i nærheden af lampen hvilken ring på pladetallerkenen der hører til hvilken hastighed. Når det ser ud som om prikkerne står stille er hastigheden korrekt.

Om det kan betale sig at reparere den ? Tjah, hvad er der galt med den ?

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Der er som sådan ikke noget galt med den, men den skal nok justeres og have en ny pick-up... Hvis det kan betale sig at købe en ny pick-up, hvilket prisleje er det så fornuftigt at bevæge sig i?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Glemte lige at sige tak for svaret vedrørende drejeknapperne.

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Og når vi nu er ved det. Hvilken RIAA passer godt til denne pladespiller?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Der er som sådan ikke noget galt med den, men den skal nok justeres og have en ny pick-up... Hvis det kan betale sig at købe en ny pick-up, hvilket prisleje er det så fornuftigt at bevæge sig i?

Hvis du kan justere hastigheden er der ikke så meget mere at justere. Dog skal nåletrykket justeres efter udskiftning af pickuppen.

Den er vel omkring 25-30 år gammel og var en rimelig "standardpladespiller" dengang. Den er direkte drevet, så der er ikke rigtig nogle sliddele som f.eks. drivrem eller mellemhjul. 

Jeg har ikke fulgt prisudviklingen for pladespillere og pickupper i en del år, så det vil jeg overlade til andre at svare på.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

RIAAen skal bare matche den PU, du vælger at sætte på.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
RIAAen skal bare matche den PU, du vælger at sætte på.


Selvfølgelig

Kan nogen anbefale pickup og riaa i et prisniveau, der ikke er overkill til denne pladespiller? Eller kan det bedre betale sig at købe en ny pladespiller og en riaa, der passer til?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

hifi-fjols skrev:
Der er som sådan ikke noget galt med den, men den skal nok justeres og have en ny pick-up... Hvis det kan betale sig at købe en ny pick-up, hvilket prisleje er det så fornuftigt at bevæge sig i?


Hvis du kan justere hastigheden er der ikke så meget mere at justere. Dog skal nåletrykket justeres efter udskiftning af pickuppen.


Den er vel omkring 25-30 år gammel og var en rimelig "standardpladespiller" dengang. Den er direkte drevet, så der er ikke rigtig nogle sliddele som f.eks. drivrem eller mellemhjul. 


Jeg har ikke fulgt prisudviklingen for pladespillere og pickupper i en del år, så det vil jeg overlade til andre at svare på.


 



Det var netop nåletrykker jeg tænkte på. Men på pladespilleren er der flere justeringsmuligheder, som vinkel osv.

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 19 April 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Har set en pladespiller som denne gå for omkring 1000,- Når jeg nu på magisk og mystisk vis har fundet frem til denne, så er det vel ikke for meget at bruge 1000,- på en fornuftig PU?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 19 April 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt sådan en SL-2000 med en billig Ortofon med udmærket resultat. Hvis jeg var dig, ville jeg nok lægge budgettet omkring 1000 for pickup + brugt RIAA ... Det er i øvrigt en helt udmærket pladespiller, efter min mening!
Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 19 April 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Du justerer hastigheden med pitchkontrollerne ved at kigge på kanten af pladetallerkenen ved det røde lys. Det står på kabinettet i nærheden af lampen hvilken ring på pladetallerkenen der hører til hvilken hastighed. Når det ser ud som om prikkerne står stille er hastigheden korrekt.



BRILLIANT! 1000 tak. Tror denne pladespiller er perfekt til mig. Har altid irriteret mig lidt, at jeg ikke har kunne være sikker på, om hastigheden nu er korrekt, men dette problem fikser denne pladespiller <3

1000 Kr. for PU og brugt RIAA tror jeg er for lidt, da jeg skal have en ekspert til at installerer PU og justere pladespilleren for mig.

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 19 April 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Som lovet et par billeder...







__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 23 April 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Har læst lidt om PU's, og læste noget om at mm pickups er bedst til tunge tonearme og mc er bedst til lette tonearme (eller også var det omvendt) Nu er alt jo relativt... Er denne tonearm let eller 'tung'? Og anbefalder i en mm eller en mc pickup til den?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 24 April 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

På hifi-klubbens hjemmeside står flg. "Pladespillere med lidt tungere armtyper, som ofte er formet som et S eller et J." Da denne tonearm har en slags s form, går jeg ud fra at det er en af de tungere drenge, og derfor er bedst med MC pick-up.

Har kigget på Denon DL-110 og Denon DL-103 fra Denon hos hifi-klubben, da begge er MC, og går ud fra at klubben kan sætte dem på for mig. Har nogle gode/dårlige erfaringer med at lade hifi-klubben sætte en pickup på jeres pladspiller?

Kunne også godt tænke mig at vide lidt om, hvor svært det er at justere en pladespiller og sætte ny pickup på, da det giver lidt bedre muligheder. Evt. link til nogle guider, der beskriver (helst grundigt), hvordan dette gøres?

Kan man evt. selv købe en pickup og sætte på, og så få hifiklubben til at indstille nåletryk osv, hvis det er nødvendigt, og hvad koster dette typisk? Og som jeg har efterlyst lidt i hele tråden, kan det betale sig på sådan en gammel sag?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 24 April 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke noget til Hifi-klubbens priser på montage, men det er måske noget du kan handle med dem om hvis du køber pickuppen hos dem.

Der er 3 justeringer du skal foretage hvis du skifter pickup.

Nåletryk justeres til det tryk der oplyses af pickupproducenten. F.eks. anbefales 1,8 gram for Denon DL-110. Det kan du nemt justere selv. Bagerst på armen sidder en kontravægt med en løs skala. Først drejer du kontravægten til armen er i balance, d.v.s. til armen "svæver" frit. Det svarer til 0 gram. Nu drejer du skalaen, uden at dreje kontravægten, til den viser 0. Endelige drejer du kontravægten med skalaen til den viser 1,8 gram.

Antiskating justeres med den runde knap der sidder i bagerste højre hjørne. Man kan få specielle testplader til at justere efter. Det er bare en blank plade uden rille. Her justerer man så antiskating til pickuppen bliver stående der hvor man sænker den ned på pladen. Hvis antiskating står forkert vil pickuppen bevæge sig mod kanten eller midten. Uden testplade kan du dog bare stille antiskating til det samme som nåletrykket, da det er en meget udbredt måde at gøre det på som rammer rimeligt tæt på.

Den sidste justering er mere vanskelig. Det handler om hvordan pickuppen skal sidde i huset. Som du kan se er den monteret med 2 skruer der sidder i aflange huller, hvilket gør det muligt at dreje pickuppen eller rykke den frem eller tilbage. Hvordan det gøres kan du læse mere om nederst på denne side under afsnittet " Lav din egen protractor" :

http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 24 April 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
På hifi-klubbens hjemmeside står flg. "Pladespillere med lidt tungere armtyper, som ofte er formet som et S eller et J." Da denne tonearm har en slags s form, går jeg ud fra at det er en af de tungere drenge, og derfor er bedst med MC pick-up.

Har kigget på Denon DL-110 og Denon DL-103 fra Denon hos hifi-klubben, da begge er MC, og går ud fra at klubben kan sætte dem på for mig. Har nogle gode/dårlige erfaringer med at lade hifi-klubben sætte en pickup på jeres pladspiller?

Kunne også godt tænke mig at vide lidt om, hvor svært det er at justere en pladespiller og sætte ny pickup på, da det giver lidt bedre muligheder. Evt. link til nogle guider, der beskriver (helst grundigt), hvordan dette gøres?

Kan man evt. selv købe en pickup og sætte på, og så få hifiklubben til at indstille nåletryk osv, hvis det er nødvendigt, og hvad koster dette typisk? Og som jeg har efterlyst lidt i hele tråden, kan det betale sig på sådan en gammel sag?

Ang. Riia og pu vil jeg anbefale dig en riia fra pro-ject - se evt. anmeldelse her: http://www.tnt-audio.com/ampli/phonobox_e.html , hvor den bliver samlignet med en NAD, det er begge lavpris riiaer og der plejer at være nogle til salg på enten h4a eller dba. Af pickup vil jeg anbefale dig at købe en ny, da det aldrig er til at vide, hvordan en brugt er blevet behandlet - og en Ortofon Blue MM kan være et godt valg. Du kan nok få begge dele for omkring 13-1500 og det er selvfølgelig også en slags penge. Men det er ihvertfald et bud. Jeg har selv haft en Blue MM og den spillede rigtig godt.

Til top Vis pebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pebjo
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 24 April 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Til Stanley, endnu engang 100 tak for dit svar. Det er yderst brugbart.

Til pebjo, vil tage et ekstra kig på denne riaa fra pro-ject. Har også kigget på Ortofon's pick's, men hifi-klubben har kun MM, og med en tung arm som på denne pladespiller, skulle det være optimalt med en MC pick-up.

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes