Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 15:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Kabler fra arm til RIAA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej på chatten.

Efterlyser lidt know how omkring kablingen imellem Tonearm og RIAA. Har overvejet at skifte mit Van den Hul MCD 502 ud, da jeg efterhånden er nået der hvor selv små ændringer tydeligt træder frem. Bruger gennemgående Cardas Golden Reference mellem mine forskellige elementer i mit setup. Hvilket gennemgående er (I mine øre) et fantastisk løft af lyden. Har Stealth hyperphono, Nordost Valhalla eller Futureck gold i tankerne.

Jeg ved ikke om det vil kunne udspille Van den Hul kablet, men lad mig høre jeres viden/ erfaring med kablingen. Hvis det noget sted burde have stor indflydelse, er det vel netop mellem Tonearm og RIAA, hvor strømmene er meget små, specielt ved brug af MC pick upper. Derfor er støj, dårlige kabler mv. af endnu større betydning, end ved resten af afspiller kæden.

Bedste rockarkæologiske hilsner 

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

Møffe-manden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med kabler er at selve lederne ikke har en så stor indfyldelse, det er mere deres konstruktion som virkelig har betydning.

Inde i en tonearm har du jo ikke mulighed for at lave div specielle konstruktioner, der ligger selve lederne jo bare. Så at skifte tonearms kabel er ikke der den store gevinst er.

Til top Vis Møffe-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe-manden

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hvilken pladespiller/arm/pu og riaa benytter du ?

Ikke fordi jeg vil kunne give råd i dette segment, men det kunne være spændende at se, hvilke råd du får.

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har god erfaring med at udskifte kablet i selve armen. Det gav et væsentlig løft. Jeg skiftede til en type, hvor litzen (de tynde kabler inde i armen) løber i hele kablets længde til RIAA'ens indgang.

Når man har at gøre med et svagt signal som f.eks. MC, men også MM, så er det ret væsentligt at stik og ledere ikke er for tykke i materialet. Kapacitet og modstand har ret stor betydning ved så svagt et signal.

Men når det er sagt, så er der kun en vej frem: At prøve kablerne hos sig selv. Kontakt forhandleren og spørg om det er muligt at låne kablet, evt. mod et depositum.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Mugge.

Bruger Oracle Primare, SME V silver, Ortofon PW og som RIAA Pass Xono

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel.

Dette kan jeg kun give dig ret i. Selv fortrådningen i armen er af yderste vigtighed og havde min arm hos SME for 3 år siden og fik skiftet disse linzetråde med en bedre kvalitet sølvfortrådning end armen var født med. Det var et fantastisk løft.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:

Hej Mikkel.

Dette kan jeg kun give dig ret i. Selv fortrådningen i armen er af yderste vigtighed og havde min arm hos SME for 3 år siden og fik skiftet disse linzetråde med en bedre kvalitet sølvfortrådning end armen var født med. Det var et fantastisk løft.

Hej "Hesdorf"...

Var det dyrt med den operation hos SME?
Jeg bruger selv en SME V med de 'gamle' (kobber?)kabler...

Og jeg vidste slet ikke at SME udførte dén slags. Men det virker betryggende, da jeg ikke har lyst til at lade hvem som helst udføre en sådan opgave!  ;-)

Mvh.
Niels

PS. Send mig evt. en PB, hvis du ikke vil ud i noget med priser hér.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hesdorf skrev:

Hej Mikkel.

Hej "Hesdorf"...

Var det dyrt med den operation hos SME?
Jeg bruger selv en SME V med de 'gamle' (kobber?)kabler...

Og jeg vidste slet ikke at SME udførte dén slags. Men det virker betryggende, da jeg ikke har lyst til at lade hvem som helst udføre en sådan opgave!  ;-)

Mvh.
Niels

PS. Send mig evt. en PB, hvis du ikke vil ud i noget med priser hér.

Den pris vil jeg også gerne kende, da også jeg har en SME V med orginal kobbertråd i

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej Niels.

Jeg skrev til SME service og fik et meget venligt svar : at det ville de gerne. De skiftede som skrevet Linzetråde, opsmurte og pudsede det hele op, så den fremstod som ny. Prisen herfor var ikke billig, men i mine øre det hele værd. En total på 3300,- kr inc. porto frem og tilbage med post danmark (forsikret selvfølgelig)

Du kan finde SME på nettet og dernæst trykke "contact", og så er det bare at udfylde mail'n. Svarer meget hurtigt, 1 - 2 dage. Hvis du vil have flere info's er du velkommen til at skrive igen.

Bedste hilsner Erik

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:

Hej Niels.

Jeg skrev til SME service og fik et meget venligt svar : at det ville de gerne. De skiftede som skrevet Linzetråde, opsmurte og pudsede det hele op, så den fremstod som ny. Prisen herfor var ikke billig, men i mine øre det hele værd. En total på 3300,- kr inc. porto frem og tilbage med post danmark (forsikret selvfølgelig)

Du kan finde SME på nettet og dernæst trykke "contact", og så er det bare at udfylde mail'n. Svarer meget hurtigt, 1 - 2 dage. Hvis du vil have flere info's er du velkommen til at skrive igen.

Bedste hilsner Erik

Tak for det, Erik!

På en måde er det egentlig en meget rimelig pris, synes jeg.
Jeg véd at de er særdeles servicemindede hos SME.

Jeg havde en gang et lille problem med den lille rulle på armstøtten (armrest) på min Series V. Den faldt ofte af, og kunne nemt blive væk. Jeg skrev til SME og forklarede situationen. To dage efter var der en pakke til mig fra SME med en splinterny armstøtte. With compliments! Altså ganske uden beregning.

Det er ægte britisk service. Dette fænomen eksisterer altså stadigvæk...  :-)

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:

Hej på chatten.

Efterlyser lidt know how omkring kablingen imellem Tonearm og RIAA. Har overvejet at skifte mit Van den Hul MCD 502 ud, da jeg efterhånden er nået der hvor selv små ændringer tydeligt træder frem. Bruger gennemgående Cardas Golden Reference mellem mine forskellige elementer i mit setup. Hvilket gennemgående er (I mine øre) et fantastisk løft af lyden. Har Stealth hyperphono, Nordost Valhalla eller Futureck gold i tankerne.

Jeg ved ikke om det vil kunne udspille Van den Hul kablet, men lad mig høre jeres viden/ erfaring med kablingen. Hvis det noget sted burde have stor indflydelse, er det vel netop mellem Tonearm og RIAA, hvor strømmene er meget små, specielt ved brug af MC pick upper. Derfor er støj, dårlige kabler mv. af endnu større betydning, end ved resten af afspiller kæden.

Bedste rockarkæologiske hilsner 

du får mest valuta vis du skifter i armen også det er jo der lyden starter fra, er det kabel ikke godt nok får du bare dets unoder og høre så derfor skift det hele, taler af arfaring

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:

Hej p� chatten.

Efterlyser lidt know how omkring kablingen imellem Tonearm og RIAA. Har overvejet at skifte mit Van den Hul MCD 502 ud, da jeg efterh�nden er n�et der hvor selv sm� �ndringer tydeligt tr�der frem. Bruger gennemg�ende Cardas Golden Reference mellem mine forskellige elementer i mit setup. Hvilket gennemg�ende er (I mine �re) et fantastisk l�ft af lyden. Har Stealth hyperphono, Nordost Valhalla eller Futureck gold i tankerne.

Jeg ved ikke om det vil kunne udspille Van den Hul kablet, men lad mig h�re jeres viden/ erfaring med kablingen. Hvis det noget sted burde have stor indflydelse, er det vel netop mellem Tonearm og RIAA, hvor str�mmene er meget sm�, specielt ved brug af MC pick upper. Derfor er st�j, d�rlige kabler mv. af endnu st�rre betydning, end ved resten af afspiller k�den.

Bedste rockark�ologiske hilsner 

Har du prøvd Golden ref http://www.cardas.com/content.php?area=products&content_ id=5&pagestring=Phono&product_id=37

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej Puma.

Nej, som skrevet er det et af de kabler der indgår i overvejelseren da jeg imellem alle andre komponenter bruger, netop Cardas Golden Reference. Men af frygt for at der bliver for meget bund hælder jeg mere til et neutralt kabel som Nordost Valhalla eller Stelth Hyperphono og Futureck Gold. Alle 3 kabler er anmeldt meget fint, og det jeg efterlyste var erfaring med netop disse 3 kabler i forbindelse med Tonearm/ RIAA.

Bedste hilsner Erik

2CHANNEL4EVER
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Juni 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Når man har at gøre med et svagt signal som f.eks. MC, men også MM, så er det ret væsentligt at stik og ledere ikke er for tykke i materialet. Kapacitet og modstand har ret stor betydning ved så svagt et signal.

Modstanden er større i et tyndt kabel, end i et tykt...

Til top Vis 2CHANNEL4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2CHANNEL4EVER

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:

Hej Puma.

Nej, som skrevet er det et af de kabler der indg�r i overvejelseren da jeg imellem alle andre komponenter bruger, netop Cardas Golden Reference. Men af frygt for at der bliver for meget bund h�lder jeg mere til et neutralt kabel som Nordost Valhalla eller Stelth Hyperphono og Futureck Gold. Alle 3 kabler er anmeldt meget fint, og det jeg efterlyste var erfaring med netop disse 3 kabler i forbindelse med Tonearm/ RIAA.

Bedste hilsner Erik

Hej Erik,

Jeg forstår hvad du mener. Og så må du unskylde at jeg ikke leste dit første indleg grundigt nok. Jeg har ikke erfaring med de tre du nevner.

God jagt.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

nu skriver du kabel fra arm til riaa, så dur et uskærmet kabel ikke, som fks Nordost.

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej R.P

Nordost laver godt nok Valhalla som skærmet RCA/ 5 pol. DIN, så jow det virker godt nok. Har for øvrigt bestilt Stelth Hyperphone , efter at have læst diverse test jeg har kunnet finde. Så må ørene jo selv finde ud af hvad der er bedste.

Bedste hilsner

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej,

Mørch bruger TCI Viper som kan fås for £10 /m. uden stik. Hvis det skal moneres i et fem-polet Din-stik kommer det op på £ 140 på e-bay

men det er det værd.

Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Så er Stelth hyperphono kablet brændt til og "gennemlyttet" over de sidste 2 uger . Hvilken forskel mellem van den hul MCD 502 og dette super kabel. Luft luft og atter luft. 3D fornemmelsen er ekstrem og stemmernes gengivelser er så precise at man næsten kan røre dem.

Den lille mangel min Ortofon PW havde med den aller dybeste bas, er på det nærmeste vasket bort alt er faldet på plads. Min Marantz SA7 SACD halser flere lysår bagud. Supertramps even in the qui... har aldrig lydt så fantastisk. Peter Thorup's debut LP wake up your mind er det som om at man selv er til stede i biografen de 3 dage optagelserne tog. Rummet er klart diffineret og de små kiks der bliver gjort står frem og man får nærmest lyst til at smile. Når så der kommer en klassisk skive på afspilles overtoner med sådan en lethed at musikken svæver.

Dette kabel må,selv med dets høje pris taget i betragtning, være et must for de som lige mangler "det sidste" for at tingene falder på plads  

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 06 December 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Er næsten lidt ked af at sige det, men du kunne formentligt have opnået det samme med TCI Viper, til en meget billigere penge. Men godt du er tilfreds
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes