| Forfatter |
|
westie Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
I de gode "gamle" dage købte jeg en B&O 2202 - satte den i phone indgangen på forstærkeren og så spillede dén. Arvede
for nyeligt en del gamle LP'er og singler. For at høre dem investerede jeg i en ny Technics sl 1200 mkII, en gammel
drengedrøm. Fik den leveret, men uden pickup. Fandt en overgemt Ortofon MC20 super hos en forhandler. Han fortalte, at
jeg ikke kunne sætte den til min Harman Kardon sourround receiver, medmindre jeg købte en Riaa forforstærker. Fik ad to
omgange to forskellige Riaa med hjem, men det viste sig, at begge var til MM pickup. Den tredie, en Cambridge 640P, var til
både mm og mc pickup. Glæden var stor, nu skulle det endelig være efter en hel måneds venten på pladespiller og div. Riaa
forstærkere. Lige så stor var skuffelsen, da jeg i forhold til CD volume, mistede "næsten" halvdelen af min udgangseffekt ved
tilslutning af pladespilleren. Endelig snakkede jeg med en mand, der fortalte mig, at jeg også skulle have en step up
forstærker. Det kræver min pickup. Ja…ja…, man bliver klogere hver dag. -Og efter denne livshistorie kommer mit egentlige
spørgsmål…
Hvilken step up forstærker skal jeg købe, så den passer til Ortofon MC20 super & Riaa Cambridge 640P..? -og gerne i et
fornuftigt prisleje ;-) -måske brugt…?
Her er links til både Riaa og Pickup…
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/ca mbridge_640p-riaa_forforstarker_sort-.htm
http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view=art icle&id=284&Itemid=305
På forhånd tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået fortalt, at der er en indbygget forstærker i min Riaa og derfor IKKE skal have en step up. Riaa'en har en
Nominel output på 300 mV, hvilket ca. kun er det halve af en CD udgang. Måske derfor, jeg mangler effekt. Min pickup har en
Output voltage på 0,25 mV. En Ortofon 2M Black har Output voltage på 5,0. Vil jeg med fordel kunne skifte til denne pickup og
derved hæve den manglende udgangseffekt på min forstærker?
Jeg er godt nok ved at være lidt "rund forvirret". Er der slet ikke nogen, der kan hjælpe, eller snakker jeg bare med mig selv
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du sat phonostikkene i mc indgangen på Cambriden?
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja…, omskifteren på Riaa'en er sat til MC og stikkene sider i MC… Har idag lavet en ordentlig test mellem lyttehøjde på CD og
pladespiller. Jeg mister ca. 30% af min udgangseffekt, når pladespilleren tilsluttes. Min sourround reciever har en udgangseffekt
i 2 kanals stereo på 85 watt og ved 4 kanals stereo 75 watt. Det er rigeligt ved afspilning af CD, men mangler lige det sidste
power, når jeg lytter til pladespilleren, hvor jeg kan skrue op til max. højde, uden det virker voldsomt...!
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik anbefalet at købe en Ortofon T-20 step-up, som passer til min MC 20 Super og så køre igennem MM på Riaa'en istedet.
Det har givet mig lydstyrken tilbage i FULD styrke.
-Men nu har jeg et andet problem. Ved den sidste 1/3 af volumen, kommer der en voldsom rumlen og brummen. Så voldsom,
at hvis jeg skruer op for forstærkeren uden musik, så går der ressonance i højttalerne pga. rumlen.
Ifølge fagfolk skulle Ortofon T-20 & MC 20 være skabt for hinanden i tidernes morgen, så HVAD POKKER GÅR DER GALT…!
Nogen der kender til dette problem…?
De første ca. 2/3 af skalaen fungerer rigtigt godt. Der kommer en lyd ud, bas, diskant & fylde på nogle af pladerne, som jeg
aldrig har hørt før :-)
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Westie
Denne rumlen og brummen som du beskriver den, er formodentligt akustisk tilbagekobling.
Akustisk tilbagekobling opstår, når pick up'en populært sagt samler sit eget signal op på grund af lydtrykket fra højttalerne
Du har formodentligt din pladespiller stående et lidt uheldigt sted i forhold til dine højttalere....
Med andre ord, du bør prøve at placere pladespilleren et sted, hvor den ikke i så høj grad bliver påvirket af lydtrykket fra højttalerne.
Mvh
ASML
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej… Mange tak for svaret.
Det havde jeg slet ikke tænkt på og det lyder som en yderst logisk forklaring. -Men problemet er bare, at det også
brummer/rumler/knurrer, hvis jeg bare tænder for forstærker og pladespiller og skruer op - altså uden musik… og stadig kun i
den sidste 1/3 af skalaen.
Godt nok står den ene højttaler lige ved siden af pladespilleren, men det kan vel ikke have indflydelse, når det også rumler
uden musik…?
Mvh Jan
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmmm...
Det kunne tyde på du måske har et problem med dine stel ledninger fra din pladespiller til MC/MM RIAA'en og hen til din forstærker.
Når du skriver at det opstår selv når du bare tænder for forstærkeren og skruer op, er det så når du har sat pick up'en ned på en lp-plade eller opstår det bare du tænder for forstærkeren og pladespilleren er sat til...?
Mvh
ASML
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg behøver KUN at tænde for forstærkeren og skrue op, så knurrer det. Også selv om pladespilleren er slukket, men med
Riaa'en & Step up'en tændt (de står tændt hele tiden).
Stelforbindelsen fra pladespilleren er tilsluttet i en dertil indrettet holder i Riaa'en. Har lige prøvet at føre den over til stel i
forstærkeren istedet - uden held. Har også lige prøvet 2 andre linie indgange på forstærkeren - ligeledes uden held. Desuden
har jeg lige købt nye kabler til sammenkobling mellem pladespiller - Riaa - forstærker, da jeg mistænkte de gamle, jeg havde.
-Men åbenbart heller ikke dét…
Hvis jeg kører igennem MC på Riaa'en (altså uden Step up'en), knurrer det ikke, men til gengæld mister jeg 30-35% af min
lydstyrke. Kan det være Step up'en, der fejler noget…? Lyder vel usansynligt. Sådan én har vel kun 2 funktioner - enten virker
den - eller også virker den ikke……?
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
T20'eren er en transformator = spoler. - Den er følsom for magnetfelter fra andre apparater. - Prøv at flytte lidt med den...
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu prøvet at rykke rundt på T20'eren, som stadig rumler. Har dog bemærket, at når jeg tar' om dén eller bare sætter én
finger på frontpladen, så stiger rumlen. Er det normalt…?
Er T20'eren bare ikke god nok efter vore dages standard. Skal jeg have en anden Step-up f.eks. Ortofon Verto istedet eller en
anden Riaa, som har større udgangseffekt i MC og så springe Step-up'en over…? Har også overvejet at skifte til Ortofon 2M
Black istedet, men det føles ligesom at give fortabt…!
Alle gode råd er velkomne - Mvh en gråhåret, desperat og frustreret mand :-)
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du husket en stelledning, mellem grammofon og forstærker?
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den sidder i Riaa'en, men har også prøvet at sætte den direkte til forstærkeren istedet - uden held
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv evt. at forbinde t20 til stelskruen på riaa'en.
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni...
Jamen det er dér, dén sidder nu... - og har så også prøvet at føre den over til forstærkeren istedet - det brummer lige meget.
Det jeg skrev før, at hvis jeg sætter én finger på frontpladen af T-20, så stiger brumme lyden en hel del. Tror du der er
overgang i Step-up'en...?
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm det kan være der er en fejl i t20'eren men jeg tror stadig det er en stelsløjfe! En stelledning fra pladespilleren til RIAA'en og en fra T20 til RIAA'en kunne måske virke. Princippet hedder stjernestel, og plejer at være en god måde at kvæle de problemer på... Men ellers må jeg melde pas, når jeg ikke kan eksperimentere fysisk med problemet...
Med venlig hilsen Tonni
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen… DU HAR RET…!, det ER stelforbindelsen, der driller. Prøvede lige at pille stelforbindelsen fra, mens forstærkeren
VAR tændt. Satte stelforbindelsen til flere forskellige steder og ved en tilfældighed, trykkede jeg den hårdt mod forstærkeren
og brummen stoppede NÆSTEN. Ihvertfald forsvandt 85% af lyden. Tror det er dimsen for enden af stelforbindelsen, der ikke
sidder som den skal - og pladespilleren er endda ny. For mørkt at kravle rundt der omme bagved nu, men så har jeg også
noget at lave imorgen :-) Og hvis de sidste 15% så kunne fjernes med det såkaldt "stjernestel", som du kalder det…
Pyha… hvilken lettelse… TUSINDE…TUSINDE…TAK…FOR HJÆLPEN…! Nu kan jeg sove godt i nat…
Bedste hilsner fra Jan
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2010 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var godt nok en dejlig nyhed!!! God fornøjelse med den nye setup! Du må endelig fortælle hvordan det går med resten af dine eksperimenter!!!
Med venlig hilsen Tonni
|
| Til top |
|
| |
westie Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni
Nu har jeg prøvet flere forskellige forsøg med at trække stelledninger mellem T20 - pladespiller og forstærker. Der er nu en
ledning fra T20 til Riaa og en ledning fra pladespiller til Riaa (modificeret) :-)
Den forfærdelige brummen er reduceret RIGTIG meget. Min forstærker har en volumen fra -80 til +10 og det er først
omkring -20, jeg kan fornemme en svag brummen, som så stiger til max. volume +10, men slet ikke ligesom før.
Man vil aldrig kunne skrue helt op på max., som ved en CD udgang helt uden lyd…vel…? Syntes at kunne huske i "gamle"
dage, at der var en vis støj, når man skruede op for forstærkeren uden lyd/musik.
Sådan som det er nu, er jeg MEGET tilfreds :-) - jeg er bare blevet så fokuseret på den sidste smule brummen og vil lige
sikre mig, at det er helt normalt…? Måske det er spændingen fra Step-up'en…?
Mvh Jan
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må siges at være et særdeles flot resultat!!! - Tænk på hvor højt du ville spille med volumen skruet så højt op! Tror du at du ville kunne være i lokalet? - Nej vel?!! En gammel regel siger at volumenkontrollen ikke må komme over klokken 12 til 1, da man så driver effekttrinet ud i klipning af lige vel... Og dermed kun tilfører forvrængning og ikke mere effekt! Jeg tror du skal være meget glad for resultatet! TILLYKKE!
Og hvordan lyder det så? fortæl fortæl!!! :-)
Med venlig hilsen Tonni
|
| Til top |
|
| |