Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvor tit skiftes Pickuppen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 November 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft min Project pladespiller i nu 3 år, og den har - særligt det sidste års tid - været rigtig godt brugt (har nok kørt 1 time i snit pr. dag). Er det så ikke på tide at få skiftes pickuppen? Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor mange timer sådanne pickupper kan køre før lydkvaliteten forringes. Der er tale om en pickup i 500-kroners klassen. Nogle der har erfaring hermed?
Til top Vis R-A-E-L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R-A-E-L Besøg R-A-E-L's Websted

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hvis den begynder at forvrænge eller lyde klemt er det på tide at pensionere den. Kraftige kvindestemmer (eksempelvis Birgit Nielson) er en god test.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tror ikke det er noget problem at den er 3 år gl. Hvis du ellers har passet på den. Men det er vel meget simpelt. Hvis den begynder at lyde dårligere end den har gjort før så er det måske på tide at skifte ud....., men måske er det på tide at prøve noget andet og nyt

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Spil LP´er med krævende passager i inderrillerne. Jeg skifter når mine PU ikke kan spille koret sidst i Oldfield´s Hergest Ridge.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 November 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke forvente meget mere end Maks  1000-1500 timer af en billigere pickup. Billige nåleslibninger lever ikke for evigt.  Når sliddet indtræder så har den svært ved at spore de kraftige passager i musikken. Og den mister evenen til at klare de høje toner, det bliver lidt tåget.  En slidt pickup samler ofte ekstremt meget støv op. At lyden bliver dårligere er jo noget du må forholde dig til, men det store problem er, at dine LP bliver slidte og det kan aldrig rettes op. Så skift i tide.

Formoder det er en AT 95 pickup der sidder på som er ganske udemærket prissen taget i betragtning, men en pickup kan næsten ikke blive for dyr og MC er ofte næste skridt, hvis armen kan bære det, de er bedre på alle punkter og også betdeligt mere kostbare, fra 1200 og op. En fin nåleslibning kan ofte klare 2000-3000 timer, men disse tal er helt afhængig af at pickuppen er sat korrekt op og man checker den i ny og næ og måske efterjustere, men skal man til at justere for ofte så er den færdig.

I dit tilfælde ville jeg ved at evt pickupskift prøve en Ortofon mc 1 highoutput pickup(800 kr) som er fortrinelig på din project.  En dyr mc er ikke oplagt til din pladespiller, så bør du have en anden pladespiller og så kan en dyr MC komme i betragtning. Jo bedre nåleslibning jo bedre passer nålen til rillen, men også ofte mere svær at indjustere.

Hilsen Ole

analogmand gennem 35 år.

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
En dyr mc er ikke oplagt til din pladespiller, så bør du have en anden pladespiller og så kan en dyr MC
komme i betragtning. Jo bedre nåleslibning jo bedre passer nålen til rillen, men også ofte mere svær at indjustere.

Hilsen Ole

analogmand gennem 35 år.

Men 1500 til en Ortofon low output mc kan da sagtens give fremragende resultater.
fx denne
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Mange tak for tips fra erfarne folk! Og ja, grunden til jeg spørger er, at jeg netop synes den er begyndt at forvrænge mere i stemmerne end tidligere. Den har nok kørt omtrent 1000 timer, så det passer meget godt med Jeres erfaringer. Og mine sarte ører tåler ikke nogen form for forringelse i lyden
Til top Vis R-A-E-L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R-A-E-L Besøg R-A-E-L's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes