| Forfatter |
|
Mikdanish Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. tak for et dejligt og informativt forum. Jeg forsøger mig med min første tråd:
Jeg har den sidste månedstid opgraderet væsentligt på forstærker og højtaler fronten. og hurra for det. Nu står jeg så med et lille problem: Hvor min Sony cd-afspiller og Dual cs 505-3 pladespiller før gik fint i tråd med med forstærker og højtalere, disse to nu udstillet som værende svageste led! I denne tråd skal det selvfølgelig handle om pladespilleren.
Mit nuværende setup er:
Rega mira 3 forstæker (jeg bruger den indbyggede phono forstærker)
Evox ev-1 højtalere
dual cs 505-3 pladespiller med en (GAMMEL !) ortofon dn-165 e PU
...jeg oplever at jeg selvom jeg at savner definition og dynamik når jeg hører på pladespilleren...den lyder sku faktisk bare lidt træt.
Lige nu foretrækker jeg faktisk min Sony cd, som også lader meget tilbage at ønske...(har kig på en REGA APOLLO, men det er jo en anden snak)
Mit spørgsmål er kort og godt: kan det overhovedet svare sig at begynde at skifte PU i denne pladespiller, hvis man antager at budgettet er ca. 500 kr. eller skal jeg bide i det sure æble og vente til jeg har råd til en ny pladespiller?!
Alle inputs påskønnes
Much obliged.
__________________ Eller: køb en guitar mere?(!)
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din forstærker og højtalere er fremragende og langt at foretrække fremfor det meste konsum boom grej derude (efter min mening)
Grejet fortjener en god signalkilde evt en Rega cd og en pladespiller der matcher. Jeg vil tro du kan starte med en frisk nål indtil du har råd til bedre pu eller pladespiller - Dual er dog ikke noget dårligt valg såfremt man bruger en matchende pu men en komplet Rega pladespiller ville jo være oplagt
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve en gammel Shure M 91/95 på denne spilleren. Bedre mm-pu er vanskelig å finne, og de passer utmerket i
armen.
|
| Til top |
|
| |
Mikdanish Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha. Så du mener altså godt at det kan betale sig at prøve at finde en ny PU?
tak for svaret!
|
| Til top |
|
| |
Mikdanish Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kvickly: Jeg havde slet ikke set dit indlæg. tak for det.
Tilgiv min uvidenhed: En frisk nål køber man hvor, og der er vel forskel på pris af sådan nogle størrelser? er det til at finde ud af at sætte på?
mange tak.
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror forslaget med en Shure pu er den bedre løsning men en hurtig google søgning gav masser af information om din nål samt endda danske forhandler.
Dog virker du totalt uvidende om pladespillere og pickupper samt det at sætte en ny nål på, hvilket da er ok, vi er jo ikke alle født med en tonearm i hånden, altså et godt råd er lad din forhandler ordne dette, ring til en ven, eller læs lær læs på nettet.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det er jo oplagt at opgradere til en Rega pladespiller når pengene er til det. En ny pu er nok også at foretrække, men jeg tænker nu også på riaaen i forstærkeren. Er den god nok? Har i hvertfald oplevet at jeg har fået meget mere dynamik, power og finesse ved skift fra middelmådig riaa til noget bedre. Ville bare lige gøre opmærksom på at riaaen er vigtigere end man tror. Bare min erfaring
|
| Til top |
|
| |
Mikdanish Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej sborup. Nu har jeg lidt svært ved at vurdere kvaliteten af phonoforstærkeren, da min pladespiller jo ikke rigtig funker optimalt  Men de anmeldelser jeg har læst, samt det faktum at det er regas egen forstærker, gør at jeg tør håbe det...tak for indlæg!
|
| Til top |
|
| |
Mikdanish Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@@@Kvaal:
Var det sådan en her du mente?
http://cgi.ebay.co.uk/Shure-M91ED-Cartridge-New-Headshell-/2 30554839472?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item35ae23a9b0
mange tak.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikdanish skrev:
Hej sborup. Nu har jeg lidt svært ved at vurdere kvaliteten af phonoforstærkeren, da min pladespiller jo ikke rigtig funker optimalt Men de anmeldelser jeg har læst, samt det faktum at det er regas egen forstærker, gør at jeg tør håbe det...tak for indlæg!
|
|
|
Tror du har ret i at det er en god riaa der sidder i forstærkeren. Rega plejer at lave rigtig kram. Har selv haft Regas billige bias pu (den røde), og syntes den var udmærket til prisen.Ca 500. Der var ihvertfald rimelig med spræl i. Tror faktisk stadig jeg har den liggende...
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikdanish skrev:
@@@Kvaal:Var det sådan en her du mente? http://cgi.ebay.co.uk/Shure-M91ED-Cartridge-New-
Headshell-/2 30554839472?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item35ae23a9b0 mange tak.
|
|
|
Ja, M 91 er meget god. Så kan du skaffe en ny nål om nødvendig, f.eks en slik:
http://stylus.export-japan.com/product_info.php?cPath=18&pro ducts_id=1027
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen grund til at skifte pladespilleren forløbig! Din Dual er en udmærket, lidt bedaget pladespiller. Få fat i en ny rem, hvis det er den originale rem fra 80erne kan jeg godt forstå den lyder træt! Inden du montere den nye rem, skal du rengøre spindelen (det lille hjul på motoren) od undertallerkenen med isopropylalkohol. Sørg så for at den hylde pladespilleren står på er 100% i vatter. Sørg derefter for at pladespilleren er i vatter ved at justere fødderne. Juster så fjedrene i det flydende ophæng så så den "bouncer" pænt lige op og ned. Det kan godt tage lidt tid, men det er i reglen ret stabilt når først det er gjort. Jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget lyden vil blive strammet op af det! Næste skridt vil så være enten en ny pickup eller en ny RIAA, men du skylder dig selv at få de andre ting på plads først. Ellers vil udbyttet af ny PU eller RIAA være begrænset.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Mikdanish Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var dog en ufattelig masse guldkorn på én aften. I er fede  Min tekniske snilde og erfaring med pladespillere er, som mine posts sikkert også antyder, voldsomt begrænset. Føj det er tidskrævende at nørde gammelt hifigrej på nettet:-)...det er jo nærmest værre end vintage guitarer...jeg er imponeret. havde egentlig regnet med at alle ville sige at pladespilleren skulle aflives, men nu går der jo sport i den. Åh nej, flere dyre hobbyer:-) TAK
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
| Der er ingen grund til at skifte pladespilleren forløbig! Din Dual er en udmærket, lidt bedaget pladespiller. Få fat i en ny rem, hvis det er den originale rem fra 80erne kan jeg godt forstå den lyder træt! Inden du montere den nye rem, skal du rengøre spindelen (det lille hjul på motoren) od undertallerkenen med isopropylalkohol. Sørg så for at den hylde pladespilleren står på er 100% i vatter. Sørg derefter for at pladespilleren er i vatter ved at justere fødderne. Juster så fjedrene i det flydende ophæng så så den "bouncer" pænt lige op og ned. Det kan godt tage lidt tid, men det er i reglen ret stabilt når først det er gjort. Jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget lyden vil blive strammet op af det! Næste skridt vil så være enten en ny pickup eller en ny RIAA, men du skylder dig selv at få de andre ting på plads først. Ellers vil udbyttet af ny PU eller RIAA være begrænset.
|
|
|
Nemlig. Korrekt opsætning af selve pladespilleren er nummer 1. Når man er sikker på det kan man fin indstille sin pickup.
|
| Til top |
|
| |