| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til den daglige afstøvning bruger jeg en kulfiberbørste. Til grundigere rengøring bruger jeg en OkkiNokki (ja, det hedder den) vakuum-pladevasker. Rensevæsken jeg bruger er L'Arc du Sol. Jeg hører en del klassisk, og køber meget brugt. Efter jeg har købt pladevaskeren bliver alle indkøb kørt gennem den inden første afspilning. Til brugte plade er det til tider forbløffende hvor stor forskellen er. Men det som har overrasket mig mest, er nye plader. Under presningen af plader benyttes et tyndt vokslag (release mold agent, RMA), som gør det lettere at få pladen af formen efter presning. Somme tider får fabrikken ikke fjernet det helt godt nok. Det gør OkkiNokki'en. Der er mere klarhed, flere detaljer og mere ro. Det mest grelle eksempel var en plade jeg havde købt fra ny (før jeg købte OkkiNokki'en) med et Canadisk band, der hedder The Stars. Ved første gennemlytning lød den rigtig godt. Men allerede efter 4-5 gennemlytninger, var der meget knitren og overfladestøj. Efter en tur i pladerenseren: Vupti! Langt det meste af overfladeknitren var væk. Mit gæt er at støjen skyldtes RMA, der var blevet 'krattet op' af pickuppen ved de første gennemspilninger.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|