Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup fejlsporer periodisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har det problem, at jeg under afspilning af plader, og kun under afspilning af plader, pludselig oplever stor forvrængning i begge kanaler samtidigt. Nogle gange forsvinder det efter kort tid, andre andre gange er det i flere minutter. Det kan ikke være RIAA'en, da den er dobbelt mono - altså må det stamme fra pickupen. Der er en sammenhæng mellem hvor meget jeg rengør plader og pickupnål og hvor slemt problemet er - det mærkelige er bare, at der ikke er synligt støv på nålen, når det sker!

Har nogle kendskab til en effektiv løsning på, hvordan man rengør en pickupnål? En almindelig nålebørste er tilsyneladende ikke nok. Findes der et bedre middel?

Med venlig hilsen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Statisk elektricitet ?   - stop alt det rengøring ....

Bond

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet med rega arme, at liften støder en lille bitte smule på armen under aspilning, det kan give det problem du oplever, nålen når stadig pladen, men uden det nødvendige nåletryk, med forvringning til følge.

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej rp.

Tak for svar. Men det er nu ikke problemet. Kan det være statisk elektricitet? Her i foråret og sommeren har der ikke været nogen form for problemer. Det kunne tyde på, at det var statisk elektricitet i de indendørs tørre måneder.
Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Nu prøver jeg bare lige at brainstorm

Hvis du løfter nålen fra hvor der lige har været skrat, og sætter nålen ned igen ind over det samme punkt igen i rillen, skratter det så samme sted på pladen?

Nu ved jeg ikke om du har nogen rør et sted i dit setup. men et færdigt rør kan jo også støje... også periodisk.

Men du har ret i af det statiske elektrisitet er en mulighed. Jeg fik hele vinteren stød når jeg rørte ved mit anlæg, og det var helt gald hvis jeg havde sutsko på.. De tørre rum kan drille meget. Men der er ingen ting nu når det er sommer  Man kan evt. om muligt prøve at hænge sit vasketøj til tørre lige ved siden af anlægget, for at fugte luften, eller sætte en skål vand på radiatoren. Det bremsede meget at det stød man fik.. men som sagt ingen problemer så længe det er sommer.

Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

... Så løsningen er sutsko med jordforbindelse ?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Yes!

Har du evt. prøvet med andre plademåtter?

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej.
Tak for jeres interesse for problemet.
Well, M.M.M., den med at løfte pickup'en og så sætte den på igen samme sted kan jeg ikke prøve p.t., fordi problemet ikke er der nu. Der er ikke rør i mit setup. Den med plademåtten må jeg prøve, når problemet opstår igen. Har du eller andre en måtte, I kan anbefale? Den jeg har er Rega's egen.
På forhånd tak.
Mvh
Jens

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Pas på med andre måtter, de kan ændre VTA
Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke altid sige hvilke måtter der er den helt rigtige for den pladespiller man har. Hvis man vil opgraderer er man nok nødt til at prøve nogle forskellige. Inde på Frederksberg Allé ligger lydbutikken, de kan om ikke ander komme med gode råd, når man er på udkig efter en ny måtte. Men har man en tyk gummimåtte, ved man ihvertfald at der er opgraderinger at hente. Det har været mange pladespillerproducenters nemme udvej før i tiden, men er absolut ikke den bedste. Det er pladespillerværket der gør arbejdet i lyden, og i mindre grad pick-up´en. Derfor er måtten også rigtig vigtig. Men om det skal være en korkmåtte eller en filtmåtte eller hvor tyk den skal være, kan være en individuel sag, for man kan blive overrasket over resultatet.

kvickly:

Jeg er ikke lige bekendet med forkortensen VTA, vil du forklare?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Man kan ikke altid sige hvilke måtter der er den helt rigtige for den pladespiller man har. Hvis man vil opgraderer er man nok nødt til at prøve nogle forskellige. Inde på Frederksberg Allé ligger lydbutikken, de kan om ikke ander komme med gode råd, når man er på udkig efter en ny måtte. Men har man en tyk gummimåtte, ved man ihvertfald at der er opgraderinger at hente. Det har været mange pladespillerproducenters nemme udvej før i tiden, men er absolut ikke den bedste. Det er pladespillerværket der gør arbejdet i lyden, og i mindre grad pick-up´en. Derfor er måtten også rigtig vigtig. Men om det skal være en korkmåtte eller en filtmåtte eller hvor tyk den skal være, kan være en individuel sag, for man kan blive overrasket over resultatet.

kvickly:

Jeg er ikke lige bekendet med forkortensen VTA, vil du forklare?

Er du blevet hjernevasket af ham (Reibke?) fra Lydbutikken? Vi så ham jo i TV...da han skråsikkert kunne forklare de måbende seere at arm og pickup ikke har nogen særlig indflydelse på gengivelsen. Halleluja! 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke har styr på hvad VTA er , så tror jeg man skal stikke hænderne i lommen og undlade at forklare andre hvad man kan gøre af forbedringer på pladespillere.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Hvis man ikke har styr på hvad VTA er , så tror jeg man skal stikke hænderne i lommen og undlade at forklare andre hvad man kan gøre af forbedringer på pladespillere.

Undskyld mig!!! -Men hvis jeg er blevet rådført forkert! Er det vel ikke mig der skal have en skideballe! Da jeg har været forbi den butik for at blive rådført omkring det samme, for at blive klogere. At jeg "måske" er blevet drevet i vildrede, det er så hvad det er. -Det undskylder jeg! Men hvad var det nu så det VTA betød? Men hvad skal jeg så gøre med de erfaringer, jeg lærte, som passer?? smide min plademåtte ud af vinduet fx?  

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

M.M.M., rolig nu,

VTA = Verical Tracing Angle, altså den vinkel nålespidsen har, når den er sænket i rillen. Det kræver nok ikke den store ledvogtereksamen at forstå, at når du ændrer tykkelsen på din måtte, ændrer du også den vinkel, nålen lander i rillen med. Eftersom der kun er en, nøjagtig vinkel der aftaster korrekt, (det kan sagtens høres på størrelsen af lydbilledet), må man prøve sig frem. En tilfældig pick-up monteret i en Rega er ikke nøvendigvis = korrekt aftastning. Voila...... ikke så svært, vel????.

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Du er altså lidt dumsmart at høre på Stridsvognen, Du formår lige at nedgøre MMM, men STADIG undlader du at fortælle hvad VTA er - Tak for dit IKKE-bidrag til diskussionen! Du har åbenbart din helt egen lille hemmelige klub som andre ikke må være medlem af...

@MMM: Jeg tror VTA står for vertical tracking angle. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad det præcis er. Min pladespiller var sat op fra producentent side såeeeh....

Edit: BOYDK kom mig i forkøbet...

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv oplevet et tilsvarende problem indtil jeg fandt ud af at der var godt med skidt mellem nål og pickup-huset. For at få
det væk måtte jeg gøre mange farlige ting, men jeg fandt en løsning som ikke var så farlig og det var den bedste løsning for
mig. Du skal have fat i en lille børste med ca. 1 cm lange hår og den skal være rigtig blød - så blød at du kan bruge den
"forkerte" vej på nålearmen for at børste skidtet ud.

Men det var på min Dynavector Karat 17D3 hvor nålearmen er meget kort - på mere alm. pickupper burde en alm. børste være
rigeligt. Det kunne også være man kunne prøve Onzow Zerodust - det kan være den kan klare problemet uden at være lige så
farlig at have med at gøre - man skal have tungen lige i munden med den anden metode.

Men - det kan jo også være at problemet ligger et helt andet sted, men umiddelbart tror jeg ikke det har noget med
plademåtten at gøre hvis vi snakker periodisk forvrængning. Det kan nærmere være noget med nåletryk og evt. antiskating,
hvis ikke det er skidt på nålearmen.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Du kan også prøve at få checket din nål under et mikroskop, har en ven i Bruxelles, som jeg solgt en Rohmann til for mange år siden. Forrige år ringede han og efterlyste et alternativ, for "nu var den altså slidt op". Intet at se med det blotte øje, men faktisk var nålespidsen dobbelt så tyk som normalt af fastgroede støvpartikler, der ikke kunne renses af med børste. Først da nålespidsen (PuHa) fik en gang ultralydsvibrering, faldt skidtet af, og den spillede igen, som da den var ny (billigere end ny pick-up/nål).

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
stridsvognen skrev:

Undskyld mig!!! -Men hvis jeg er blevet rådført forkert! Er det vel ikke mig der skal have en skideballe! Da jeg har været forbi den butik for at blive rådført omkring det samme, for at blive klogere. At jeg "måske" er blevet drevet i vildrede, det er så hvad det er. -Det undskylder jeg! Men hvad var det nu så det VTA betød? Men hvad skal jeg så gøre med de erfaringer, jeg lærte, som passer?? smide min plademåtte ud af vinduet fx?  

http://lmgtfy.com/?q=vinyl+vta

Der er rigtig meget info på nettet, her er et link.

Har man ikke tid og lyst til at studere emner omkring justering af pu, så kan det anbefales at købe en pu med konisk slibning, da den er mindre sart på alle områder.

Det kræver meget at få styr på et ordentlig vinyl setup, og man kan som sådan heller ikke læse sig til alt, men start med at få styr på hvad VTA Antiskating asimuth overhæng nåletryk og dæmpning har af inflydelse på lyden, der er mange gode tråde på div forums.

Har man standard REGA arme eller lignende uden så mange muligheder, er det nok bedst at holde sig til de original monterede pickupper, medmindre man har styr på hvad man skal korigere for ved brug af anden pickup, eller kender nogle der kan hjælpe med det.

Beklager hvis nogle fik ondt i tæerne, men der er så mange tråde om netop dette emne at der efterhånden ikke er nogle der gider bruge tid på at forklare alt forfra for 346 gang.

Så hvad med om vi starter der hvor de andre slap, og sparke overlæggeren derop hvor det blir spændene og udfordrende at skrive på forum ??

Og til nybegyndere, så er der efterhånden ikke en butik tilbage i det danske rige hvor de magter at vide nogetsomhelst andet end salgsgas, so dont belive anything.. !!

[/QUOTE]
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Du kan også prøve at få checket din nål under et mikroskop, har en ven i Bruxelles, som jeg solgt en Rohmann til for mange år siden. Forrige år ringede han og efterlyste et alternativ, for "nu var den altså slidt op". Intet at se med det blotte øje, men faktisk var nålespidsen dobbelt så tyk som normalt af fastgroede støvpartikler, der ikke kunne renses af med børste. Først da nålespidsen (PuHa) fik en gang ultralydsvibrering, faldt skidtet af, og den spillede igen, som da den var ny (billigere end ny pick-up/nål).

Pyha. Det lyder så teknisk at man får helt sved på panden. Mikroskoper, ultralyd, fastgroede støvpartikler...

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej

En 3 løsning på problemet kan ligge i forskellige tykkelser af grammofonplader. Jeg har en Schroeder clon og her betyder det at der skal stille VTA på grund af forskel i tykkelse af plade. Det er det samme fænomen som du beskriver. Jeg kan anbefale du hæver din arm 1 til 2 mm og se om det afhjælper problemet. Elles kan du prøve med måtter af forskellig tykkelse. Prøv kork stykker, læder eller papir. Alle sammen løsninger der er brughbare.

hilsen ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum