Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Technics SL1600MKII. AKUT HJÆLP. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

>>>> LÆS NEDERST<<<<

Så vandt jeg mig en lille auktion.
Har ganske enkelt svært ved at lade være med at købe pladespillere.
Nu har jeg så kastet min kærlighed på en SL 1600 MKII'er.
Et meget godt match til min 1200'er
Glæder mig til at få den hjem.
Er der noget jeg skal være forberedt på??? Hvad jeg kan læse mig til er at den stort set identisk med 1200 mkII'eren, der er dog noget automatic osv...
Nogen der har en?

UPDATE.

Sidder og nyder et stykke musik og vupti ud af det blå, begynder venstre kanal at knase.
Jeg bruger udelukkende høretelefoner til den her pladespiller. Og har testet dem på en anden forstærker og de virker fint.

Hvis jeg løfter armen af og på kommer lyden igen, men forsvinder pludselig efter en smule knase lyd, som om signalet bliver krøllet sammen.
Jeg har renset polerne som pickup hovedet går ind og påvirker, jeg har prøvet med andre pickupper.

Og det hjælper at påvirker polerne i armen. Men problemet vender tilbage igen.
Der kan gå 5 minutter, der kan gå en hel plade.

Min egen teori går på et løst kabel i tonearmen. (håber dog ikke på det, da jeg ikke har den store lyst til at splitte min grammofon ad).
Jeg bygger den her teori på at signalet IKKE kommer tilbage når jeg påvirker phono kablerne til forstærkeren og det faktum at problemet ikke ligger i pickuppen.

Kan det være andet?? Og kan jeg nøjes med at afmontere den ende af armen hvorpå pickuppen sidder fast, for derved at sikre mig at kablerne inde i armen sidder ordentligt på.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Tillykke - den har jeg selv haft kik på i længere tid. Dert gode ved 1600ML2 er den har stylus-lys, som den vidst eneste automatiske. Post gerne erfaringer.

En lille video indtil den ankommer ( var ikke klar over den også har "repeat" ):

http://www.youtube.com/watch?v=bLt03MJ1IrY

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg troede faktisk at topmodellen var SL1200 MKII.
Men de minder meget om hinanden.

Men så gjorde min far mig opmærksom på at der var en på Lauritz.com
Og endda med en pladestrammer som ekstraudstyr + en ekstra kontravægt.
(Jeg behøver ikke at sige at prisen var fornuftig)

Og efter at have fulgt dit link er jeg mere spændt på at få den hjem. Har læst side op og side ned.
Og den ser sgu ret sofistikeret ud. Auto hæv og sænk. Repeat af pladen...

Det tegner til at blive spændene...

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Vil ikke kalde SL1200MK2 for topmodellen - måske mere grundmodellen.

Technics lavede/laver en række varianter herunder 1600 modellen, med lidt forskellige featueres og design. Her en komplet liste:

http://www.stereomanuals.com/vintagetechnics/turntables/turn tables2.htm

Læg mærke til en SL1200MK2 kostede 750 USD i 1979 - det gør den stadig ! Desværre forlyder det at Panasonic har stoppet produktionen for nyeligt, men mange har stadig på lager, dvs stadig muligt at sikre sig et nyt eksemplar.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 26 Februar 2011 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke vente med at få den hjem, så jeg daffede ud til Lauritz.com igår.

Den er møgbeskidt og ser ud til at have stået stille grundet forrige ejers uvidenhed (går jeg udfra).

Men fuld af forventning satte jeg den til anlægget derhjemme.
Og blev simpelthen bare glad. Den er fra forrige ejers side udstyret med en Ortofon OMB30, som har masser af kilometer i sig endnu.

Lyd mæssigt er den identisk med min SL1200MKII'er. Der er ikke noget at rafle om der.
Den har så den fordel at plade og arm er ophængt, den opfanger ikke vibrationer fra plinten.

Og så vejer den et ton, tror det er noget psykisk, men i min verden skal hifi udstyr være tungt.

Tungt = Kram

Men for at forklare hvad jeg mener med at forrige ejer var uvidende.
Der er en mekanisme som kører armen frem og tilbage, samt hæver og sænker.

Den mekanisme er drevet af en rem fra en motor. Og uden den rem vil pladespilleren, når man forsøger at bruge den på konventionel vis, begynde at knurre konstant fra den mekanisme. Der er jo ikke noget der bliver udløst. Men hvis man derimod kører den 100% manuelt er den fuldstændig lydløs.

Og hvis man ikke ved der er en rem, kan det jo være svært at fejlsøge. Det tog mig 10 sekunder at finde de sørgelige rester af den originale rem. Og den smuldrede stort set mellem mine fingre.

Men til den pris jeg gav og det jeg skal give for en ny rem (kan nøjes med en Oring i samme størrelse), er jeg yderst tilfreds.
Det skal siges at den kører PERFEKT i pitch. Og lamperne virker....

Go weekend

mage
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Lyder lækkert! Tillykke med nyanskaffelsen!

Og ka' vi SÅ få nogle billeder af "svinet"?

Mage

Til top Vis mage's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mage

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 26 Februar 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Som påkrævet.

Lidt til øjnene

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Sådan en har jeg også haft, men det er en del år siden. Den havde den samme pickup monteret ind i armen. Jeg kan huske
den var fuldautomatisk, men den klarede alligevel ikke konkurrencen dengang med CDerne. Siden har jeg igen fået vinyl, som
et supplement til CDerne. Jeg tror du kan bestille et nyt støvlåg til den, husk også at bestille hængsler hvis de ikke er med. Jeg
tror stadig det er en lagervare, og et støvlåg er nu rart.

mage
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Lækkert!!!

Mage

Til top Vis mage's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mage

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Ligner et godt køb! Tillykke med den.

Vil du afsløre hvad du måtte slippe for den ?

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 26 Februar 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

@Hermann.:Der er skam støv låg med til. Og det er endda i fin stand. Skal bare poleres op.

@Mage: Takker

@Ningbo: Jeg handler meget nødigt dyrt. Og det har jeg heller ikke gjort i det her tilfælde.
                 Men i den stand den stod i er det en fair pris for en novice. Men da jeg ikke er bange
                for at reparere selv var det et scoop. Ikke under 500,- og ikke over 2000,-

Men som sagt, jeg skal først have ny rem før jeg kan sige 110% procent at dyret virker. SOm det er nu kan jeg benytte den manuelt. Hvis jeg prøver at aktivere noget af automatikken begynder motoren at køre. Og den stopper ikke. Tror det er fordi at det remmen skal trække ikke deaktiverer igen.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Okayy - flot flot. På linket til de forskellige modeller står der under 1600MK2 at eneste kendte problem netop er remmen til automatikken mørner med tid.

Lige et par spørgsmål - hvad er det for en ting der står op baggerst ?

Underdelen af plinten ( det sorte )  - er den i formstøbt gummi som på SL1200MK2 ?

Det originale låg på 1600 er noget højere end SL1200MK2 kva der ingen boble er ( ganske snedigt fundet på til minimering af højden ) - mon et 1200MK2 låg passer ?

Den forekommer stor på billedet - men læg lige mærke til aftanden fra pladetallerknen til kant, 2-3 mm - minimalt design som ved SL1200MK2 - bortset fra det extra kontrol panel forrest. DVs den har samme brede og længe mål som en 1200MK2 ex kontrol panelet.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Okayy - flot flot. På linket til de forskellige modeller står der under 1600MK2 at eneste kendte problem netop er remmen til automatikken mørner med tid.

Lige et par spørgsmål - hvad er det for en ting der står op baggerst ?

Underdelen af plinten ( det sorte )  - er den i formstøbt gummi som på SL1200MK2 ?

Det originale låg på 1600 er noget højere end SL1200MK2 kva der ingen boble er ( ganske snedigt fundet på til minimering af højden ) - mon et 1200MK2 låg passer ?

Den forekommer stor på billedet - men læg lige mærke til aftanden fra pladetallerknen til kant, 2-3 mm - minimalt design som ved SL1200MK2 - bortset fra det extra kontrol panel forrest. DVs den har samme brede og længe mål som en 1200MK2 ex kontrol panelet.

Hvis du mener den som står op ved siden af armen er det den som sender infrarødt lys od til at afgøre om det er 12" eller 7" plader der på. (ihvertfald hvad jeg har forstået ud fra det jeg har læst)

Underdelen af plinten er ikke gummi, men noget hårdt materiale metal eller plast. Den er jo flydene ophængt så den har ikke haft behovet for den døde gummibund på samme måde som sl1200 eren.

Skal prøve låget fra den anden. Det som ikke passer lige over på er beslagene. De er "tyndere" end dem på 1200eren.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
>>>> LÆS NEDERST<<<<

Så vandt jeg mig en lille auktion.
Har ganske enkelt svært ved at lade være med at købe pladespillere.
Nu har jeg så kastet min kærlighed på en SL 1600 MKII'er.
Et meget godt match til min 1200'er
Glæder mig til at få den hjem.
Er der noget jeg skal være forberedt på??? Hvad jeg kan læse mig til er at den stort set identisk med 1200 mkII'eren, der er dog noget automatic osv...
Nogen der har en?

UPDATE.

Sidder og nyder et stykke musik og vupti ud af det blå, begynder venstre kanal at knase.
Jeg bruger udelukkende høretelefoner til den her pladespiller. Og har testet dem på en anden forstærker og de virker fint.

Hvis jeg løfter armen af og på kommer lyden igen, men forsvinder pludselig efter en smule knase lyd, som om signalet bliver krøllet sammen.
Jeg har renset polerne som pickup hovedet går ind og påvirker, jeg har prøvet med andre pickupper.

Og det hjælper at påvirker polerne i armen. Men problemet vender tilbage igen.
Der kan gå 5 minutter, der kan gå en hel plade.

Min egen teori går på et løst kabel i tonearmen. (håber dog ikke på det, da jeg ikke har den store lyst til at splitte min grammofon ad).
Jeg bygger den her teori på at signalet IKKE kommer tilbage når jeg påvirker phono kablerne til forstærkeren og det faktum at problemet ikke ligger i pickuppen.

Kan det være andet?? Og kan jeg nøjes med at afmontere den ende af armen hvorpå pickuppen sidder fast, for derved at sikre mig at kablerne inde i armen sidder ordentligt på.

Den traditionelle fejlfinding er at banke lidt hist og her med en plast pind for at fremprovokere fejlen. Det vil vel formegentlig knase selvom nålen ikke er på pladen ...

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 15 Marts 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok....

Fejlen ligger i min forstærker. Den spiller fint og begynder så at knase, for til sidst at forsvinde helt.

Men fik splittet begge grammofoner ad og mål dem igennem. Så lidt har jeg lært

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes