| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens,
Min Scheu Das Laufwerk #2 står i dag på et rack fra SolidSteel. Spikes i bunden af racket, hylden den står på er afkoblet med seperate spikes.
Dog kan man tydeligt mærke vibrationer fra bas-mellembas gå op i armboardet.....
Derfor har jeg brug for en rigtig rigtig rigtig god pladespillerhylde. Denne skal vægmonteres, har muret væg.
Pladespilleren vejer 40kg + den vægt man lægger oveni ved betjening, flytning ect. derfor vil jeg gerne have noget som kan holde 60kg.
Findes der noget produceret som har "flydende" ophæng?
Eller med andre ord helt simpelt hvad er bedst?
Ikke billigtst Ikke "fedest" Ikke mest brugt
Men BEDST!
Håber på erfaringer fra nogle af jer herinde.
Når jeg googler finder jeg en masse DIY, det er ikke aktuelt.
mvh. M
PS:Arm og pickup er SME-VI + Ortofon Cadenza Black.
Jeg oplever en opblødning/betoning/opblomstring af mellembassen.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.
2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen. Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.
Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.
Pladespilleren flyder så på sandet.
En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Pakke Chris Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørte om en engang der lavede noget med at tage nogle store beslag fik udfræset en fortovsflise så pladespilleren var i den, han fik også lavet nogle fjedre som som var under fødderne på spilleren.
Jeg fandt dog aldrig ud af om det var fedt.. hmm __________________ 15' Tannoy Arden
15´sub system- flux acustik
passiv deling, samt LAB forstærker.
Audio-Classic Preamp
Audio-Classic MM Riaa
Audio-Classic 6c33
Microseiki BL 51
Ortofon 2M black
PS4 PRO
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.
2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen. Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.
Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.
Pladespilleren flyder så på sandet.
En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.
|
|
|
Er det virkelig nødvendigt med en "sandkasse" når grammofonen er meget tung og den står på let fjedrende fødder? Altså kraftige hyldeknægte, som du beskriver, påmonteret en 'god' plade som grammofonen kan stå på? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nilau,
Nej nok ikke nødvendigt. En god dæmpet plade - evt. noget sandwich med to kraftige træplader og blygummi imellem, kan gøre det. En enkelt betonflise eller marmorplade "klinger" for meget.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.
2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen. Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.
Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.
Pladespilleren flyder så på sandet.
En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.
|
|
|
Hej Jan, Ja, jeg må altså snart have mig en bolig med er ordentlig lade eller værksted.... Men du ved jo jeg går i panik og får svedige hænder ved det mindste syn af en sav eller skruetrækker, DIY er bare ikke mig, men projektet lyder da til at overskue trods alt. Kan bedst lide ideen med sandet. Fandt lige den her: http://64.130.20.55/products/vibraplane/ Ellers er der jo Finite Elements hylde.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
janils skrev:
En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.
2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen. Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.
Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.
Pladespilleren flyder så på sandet.
En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.
|
|
|
Er det virkelig nødvendigt med en "sandkasse" når grammofonen er meget tung og den står på let fjedrende fødder? Altså kraftige hyldeknægte, som du beskriver, påmonteret en 'god' plade som grammofonen kan stå på?
Mvh. Niels
|
|
|
Når jeg nu engang får mit "bedetæppe" kan det jo være der er råd.... (ok total inside information). Det ville se lidt råt ud hvis man kunne få en metakasse forkromet og så en rå skifferplade flydende på sand. Det må lige tjekkes med metalværkstedet.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vibraplane er state of the art, når vi snakker vibrationsdæmpning. Men jeg tror den koster noget nær det samme som din pladespiller.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marcury: Start med noget nemt. Hvis du er skræmt over at skulle have savsmuld overalt, nytter det næppe at skulle bygge en sandkasse. Og den skal vel også gerne være nogenlunde pæn?
Smut ned i dit favoritbyggemarked og køb to stykker af den gode finske birkekrydsfiner. Lim dem sammen (skruetvinger og hvid lim er et must her). Puds og slib til du er tilfreds. Giv klodsen seks-syv gange lak (det tager 6-7 dage). Monter den lakerede klods på væggen med de heftige hyldeknægte.
Her er en der ikke er monteret på væggen:
Det tager en uge og koster et par hundrede kroner, hvis der skal regnes lak med.
Giver det noget, kan du altid kaste dig over MDF, sand, maling osv. Jeg tror dog du bliver på birketræet :)
/vilmann
|
| Til top |
|
| |