| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv igang med et forsøg på at blive klogere på det emne det kan blive en hel videnskab. Jeg kan dog liste de vigtigste områder.
1. Armen skal stå vandret når du afspiller en plade. Dette sikres ved at måle højden 2 steder på armen eller ved simpel øjemål. Kan drille lidt hvis armen er konisk.
2. Nåletrykket skal indstilles til det som er anbefalet til din pickup. Se manual for pickupen eller find den på nettet. Dette måles bedst med en nåletryksvægt som kan bestilles for ca. 70 kr i kina (se anden tråd om dette).
3. Din arm har et bestemt overhang som indikerer hvor langt nålespidsen skal stikke ud over centrum af pladespillerens centertap. Dette måles ved at køre armen ind over tappen (pas lige på at nålen ikke rammer tappen) og så skubbe pickupen til den har det rette overhang.
4. Og nu det svære. Nålens vinkel når den rammer pladerillen. Dette er lidt en matematisk videnskab som der er skrevet meget om og som der er en del forskellige forslag til. Selv er jeg ikke helt klar på dette punkt men lidt har jeg dog forstået, tror jeg . Det indstilles ved at dreje pickupen mens den kun er skruet lidt fast. Kun om dens egen akse for overhang må ikke ændres. Fejlsporing er forskellig over hele pladesiden og måles i grader + - og skal være så lille som mulig. Over 2.5 grader kan give hørebar forvrængning. Fejlsporing er vigtigere jo længere ind på pladen man kommer . Man kan altså tillade en større afvigelse i de yderste riller. Jeg fandt en simpel "Chpratz protractor" på vinylengine.com som man kan bruge til at indstille denne fejlsporing. Der er vejledning på udskriften.
Der er sikkert mange flere punkter men det er jeg ikke selv nået til.
God fornøjelse.
|