Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 11:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: en anelse fovirret.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Twaso
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej folkens..

Jeg er lidt i tvivl om min pladespiller er instillet korrekt.

Jeg har en Rega planar 3.  Er der en standard indstilling, jeg tænker på: Bias adjustmens slider og tracking force control. Det har vel også noget at gøre med hvilken pickup og arm der sidder på?

Jeg har søgt på google uden dog at blive klogere, håber I kan hjælpe mig.

Til top Vis Twaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twaso
 
Bond
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 619
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

 

Der er en udmærket "brugsanvisning" her på siden

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2531&zoneid=2

eller ham her.... http://www.pladespilleren.dk/

 

Bond



__________________
Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond
 
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv igang med et forsøg på at blive klogere på det emne   det kan blive en hel videnskab. Jeg kan dog liste de vigtigste områder.

1. Armen skal stå vandret når du afspiller en plade. Dette sikres ved at måle højden 2 steder på armen eller ved simpel øjemål. Kan drille lidt hvis armen er konisk.

2. Nåletrykket skal indstilles til det som er anbefalet til din pickup. Se manual for pickupen eller find den på nettet. Dette måles bedst med en nåletryksvægt som kan bestilles for ca. 70 kr i kina (se anden tråd om dette).

3. Din arm har et bestemt overhang som indikerer hvor langt nålespidsen skal stikke ud over centrum af pladespillerens centertap. Dette måles ved at køre armen ind over tappen (pas lige på at nålen ikke rammer tappen) og så skubbe pickupen til den har det rette overhang.

4. Og nu det svære.  Nålens vinkel når den rammer pladerillen. Dette er lidt en matematisk videnskab som der er skrevet meget om og som der er en del forskellige forslag til. Selv er jeg ikke helt klar på dette punkt men lidt har jeg dog forstået, tror jeg . Det indstilles ved at dreje pickupen mens den kun er skruet lidt fast. Kun om dens egen akse for overhang må ikke ændres. Fejlsporing er forskellig over hele pladesiden og måles i grader + - og skal være så lille som mulig. Over 2.5 grader kan give hørebar forvrængning. Fejlsporing er vigtigere jo længere ind på pladen man kommer . Man kan altså tillade en større afvigelse i de yderste riller. Jeg fandt en simpel "Chpratz protractor" på vinylengine.com som man kan bruge til at indstille denne fejlsporing. Der er vejledning på udskriften.

Der er sikkert mange flere punkter men det er jeg ikke selv nået til.

God fornøjelse.

 

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
Twaso
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

@ Bond, tak for link.

@HIFY, tak for den lange smøre. 

Til top Vis Twaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twaso
 
Twaso
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

@ Bond det første link virker ikke - ved mig. Den skriver udyldigt ID.
Til top Vis Twaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twaso
 
Bond
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 619
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

 

jo, linket virker her ... men ellers kan du jo selv gå ind på forsiden af HIFI4ALL og trykke på "indsigtsartikler"

Bond



__________________
Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes