| Forfatter |
|
Gjerrild Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2011 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 15 Juni 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige høre der er nogen der kan give mig et par råd.
Jeg har overtaget min fars gamle pladespiller, men pickuppen er død så jeg skal have enten have en helt ny, eller evt. en ny
nål. Pladespilleren er en technics SL- 1710 og pickuppen der sidder på nu er en Panasonic 270-c II. Pickuppen er i stykker da
lillebror var lidt for hurtig og fik kørt den godt og grundigt rundt på en plade som ikke var meget værd bagefter
Rent prismæssigt skal det helst ikke blive for dyrt og jeg har kigget lidt på en Ortofon OMP10 pickup som koster ca. 500 på HI-
FI klubben.
Jeg er ikke sikker på om hele pickuppen bør skiftes eller man kan klare sig med at skifte nålen...
Jeg har dog ingen erfaring overhovedet så hvis der er nogle der har et godt råd eller to vil jeg være meget taknemlig
|
| Til top |
|
| |
Protoss Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kun ønsker at skifte nålen skal det være præcis den samme og den findes sikkert ikke mere, så du må hellere skifte pickuppen og en Ortofon er et godt bud.
__________________ mvh Torben
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Protoss skrev:
| Hvis du kun ønsker at skifte nålen skal det være præcis den samme og den findes sikkert ikke mere, så du må hellere skifte pickuppen og en Ortofon er et godt bud. |
|
|
Eller Audio Technica AT95 __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanton 500a
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 17 Juni 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nålen fåes hos Eurochannels, de handler ikke med private, men enhver forhandler burde kunne skaffe den.
Sfærisk nål: Eps-270SD- Eurochannels no. 649
Elliptisk nål: Eps-270ED- Eurochannels no. 861
(begge er grønne) . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Protoss skrev:
| Hvis du kun ønsker at skifte nålen skal det være præcis den samme og den findes sikkert ikke mere, så du må hellere skifte pickuppen og en Ortofon er et godt bud. |
|
|
Eller Audio Technica AT95 |
|
|
Jeg vil også anbefale AT 95E. I allerhøjeste grad, faktisk! Det er verdens bedste billige pickup. Kan fås til omkring 20 Euro fra tyskland. Altså ca. 150 danske kroner! KØB! Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 18 Juni 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en god mm pu, så køb en ny nål hos Jico i Japan. En sfærisk koster usd 33,- (det kan ikke betale sig) En 270ED std (original) nål koster sølle usd 50,-. Hvis du flotter dig koster en SAS udgave usd 133,- (anbefales varmt)
mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Gjerrild Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2011 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 20 Juni 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar!
Jeg kan ikke finde nålen inde på Jico's hjemme side(hvis ellers jeg har fat i den rigtige; http://stylus.export-japan.com/)
Ellers kan i anbefale en sikker hjemmeside at købe AT 95E pickuppen? jeg har fundet denne side
http://www.williamthakker.eu/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-To nabnehmer_p7361_x2.htm
Her koster den 22 Euro + 5 Euro's fragt. Men måske kender nogen af jer en billigere eller bare en side i har gode erfaringer
med
På forhånd tak
-Jonatan
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 20 Juni 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
AT-120E er hvad der anbefales til denne Technics, fås ikke bedre til denne pris - der er meget stor forskel på resultatet fra en AT95E og en AT120E. Eller køb en ny nål til den eksisterende. 79 pund i engelsk web shop http://www.soundhifi.com/AT120E.html
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
På Jicos hjemmeside skal man være opmærksom på at Panasonic her hedder National(Panasonic)-Technics. Det er meget billigere end at købe i Europa. Jico har en specialitet i form af deres SAS diamanter, lidt dyre, men absolut pengene værd.
MvH Michael
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gjerrild skrev:
Tak for de mange svar!
Jeg kan ikke finde nålen inde på Jico's hjemme side(hvis ellers jeg har fat i den rigtige; http://stylus.export-japan.com/)
Ellers kan i anbefale en sikker hjemmeside at købe AT 95E pickuppen? jeg har fundet denne side
http://www.williamthakker.eu/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-To nabnehmer_p7361_x2.htm
Her koster den 22 Euro + 5 Euro's fragt. Men måske kender nogen af jer en billigere eller bare en side i har gode erfaringer
med
På forhånd tak
-Jonatan |
|
|
William T. Hakker er helt fin. Mener også at et firma (Shop) med navnet "Die Nadel" fører AT 95E. Søg efter AT 95E på eBay og få vist søgeresultatet efter 'laveste pris øverst'. Men om PU'en koster 20 € eller 25 € kan vel nærmest være ligegyldigt? Dén AT 96E er et rent røverkøb! Og så kan der i øvrigt tweakes på netop en pickup. Skulle man komme til at ødelægge den - er skaden jo til at overse!  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Gjerrild Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2011 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 22 Juni 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forrsten
Hvis man nu fx købte en AT95 E er den så bare lige til at påmontere eller skal der og rettes på noget i forhold til armen? Jeg er
virkelig grøn på det her område men er det ikke noget med at man indstiller hvor stort et tryk nåles skal hvile på pladen?
og tak for den fortsatte behjælpelighed:D
-Jonatan
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 22 Juni 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Gjerrild, tænkte bare midt i alle de andre input, hvad var der galt med en nål, der passer til den pick-up, der sidder på i forvejen?????
Skal da gerne fine prisen til dig, hvis du er interesseret . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Gjerrild Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2011 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 22 Juni 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen ting tror jeg:D
jeg har også set på en som er blevet mig foreslået her: http://stylus.export-japan.com/product_info.php?
cPath=10&products_id=633
hvis du kan matche den(+6dollar fragt) kunne det da være :D
|
| Til top |
|
| |
Gjerrild Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2011 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 25 Juni 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg Prøvede lige at se hvordan min ødelagte pickup virkede. Det kunne faktisk lade sig gøre at få lyd ud af den, men det var
meget ustadigt og den havde en tendens til at falde sammen så tonearmen gled in på midten af pladen... Det er et tegn på der
er noget i vejen med nålen ikke?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 28 Juni 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit link virkede ikke 100%, var det den til 27, 50 eller 133$ du mente???  , Skal lige checke pris i morgen, så får du lige en PB  . Og jo, det virker som den lille wire, der holder nålearmen stram, er knækket, så falder den ned med selv 0,3 grams nåletryk  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 29 Juni 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gjerrild, du har fået en Privat Besked . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 29 Juni 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gjerrild skrev:
Jeg Prøvede lige at se hvordan min ødelagte pickup virkede. Det kunne faktisk lade sig gøre at få lyd ud af den, men det var
meget ustadigt og den havde en tendens til at falde sammen så tonearmen gled in på midten af pladen... Det er et tegn på der
er noget i vejen med nålen ikke? |
|
|
Har sendt en besked...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Juni 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gjerrild skrev:
Forrsten Hvis man nu fx købte en AT95 E er den så bare lige til at påmontere eller skal der og rettes på noget i forhold til armen? Jeg er virkelig grøn på det her område men er det ikke noget med at man indstiller hvor stort et tryk nåles skal hvile på pladen?
og tak for den fortsatte behjælpelighed:D -Jonatan |
|
|
Hej Gjerrild,
Ja, der er lidt mere mekanik og teknik i pladespilleren end i de digitale medier. 
Du har allerede fået masser af gode tip og forslag - her kan du læse lidt mere om teorien og måske forstå noget mere af alt det tekniske: LINK __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 29 Juni 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvd både AT 95e og Technics EPC 270c. Nå har jeg solgt AT 95e og spiller med 270c. Jeg har også prøvd Denon DL-
160 mot 270c, og her hos meg og i mitt anlegg lyder 270c best. Jeg har også endel Ortofon og Shure pu, men på min Lenco L-
75 lyder 270c formidabelt, synes jeg.
270c er tilpasset Technics-armene, og med en ny stift kan det ikke gå galt! Jeg ville vurdert SAS-nålen, men selv spiller jeg
med orginalnål.
|
| Til top |
|
| |