Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 04:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: LP-Plade der er blevet "skæv" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hej Alle
Jeg har været lidt i tvivl om hvor jeg skulle lægge denne tråd, men nu lægger jeg den her.

Mine forældre har en masse plader liggende på loftet og da jeg godt kan lide at lytte til gamle LP'er har jeg fundet nogle frem.

Men så er der nogle af pladerne der er blevet "skæve" . Så vil høre om der kan gøres noget ved det, eller er de bare til at
smide ud?

Håber der er nogle der kan hjælpe

Hilsen

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

En fortalte mig engang at man kunne lægge dem mellem 2 glasplader og give dem meget lidt varme i en ovn (på max 50 gr)

Jeg ville nok prøve med pladen mellem 2 glasplader i alm stuetemperatur i nogle dage og se om det hjalp.

Evt må du ty til ovnen, men der skal man vist holde temmelig meget øje med dem.

Mht tid i ovnen, aner jeg det ikke, men prøv dig frem hvis ikke stuetemp er nok   
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Tak for rådet Bantan

Det vil jeg da helt sikkert prøve om det virker, må ud og have fat i nogle glasplader

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare haft lagt nogle i press i nogle dage - det hjalp rigeligt til at de var spilbare. Du skal ikke tro at lp'er nødvendigvis er helt flade som cd'er - de krummer ofte lidt. evt kan du bruge en vægt midt på pladen under afspilning - jeg kan ikke huske hvad denne anordning kaldes :)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Lidt i samme stil som glas og ovn....

http://www.moxtone.com/images/2011HighEnd/furutech_flattener .jpg


Det med glas pladerne er det noget du har erfaring med eller er det bare en ide ud fra logisk tankegang??? 
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Og så er der den billige "dims" til at gøre skæve plader flade igen:

http://www.stereophile.com/content/vinyl-flat-affordable-rec ord-flattener
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Vil først prøve om stuetemperatur/ovn virker, ellers kunne det være jeg skal ud og købe noget der kan lave det

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ahhh - inden du begynder på ovne etc, prøv i første omgang at lægge pladerne på noget plant, med noget ovenpå der vejer ca 10kg. Eller hvis en stak plader, og der er en del, læg dem oven på hinanden, og de plejer at rette sig ud med tiden.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Jeg har bare haft lagt nogle i press i nogle dage - det hjalp rigeligt til at de var spilbare. Du skal ikke tro at lp'er nødvendigvis er helt flade som cd'er - de krummer ofte lidt. evt kan du bruge en vægt midt på pladen under afspilning - jeg kan ikke huske hvad denne anordning kaldes :)

Man brugte ofte førhen en såkaldt pladestrammer sammen med en let konkav plademåtte.  De rigtigt fancy modeller kunne gribe fat i en lille rille man fræsede i centertappen.

kig godt nede af siden her :

http://www.audioconsult.dk/produkter/Clearaudio/CLEARAUDIO%2 0FORSTaeRKER.htm

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Ahhh - inden du begynder på ovne etc, prøv i første omgang at lægge pladerne på noget plant, med noget ovenpå der vejer ca 10kg. Eller hvis en stak plader, og der er en del, læg dem oven på hinanden, og de plejer at rette sig ud med tiden.


Er det bare en skrøne....

Jeg har fået at vide at når man stakker plader ovenpå hinanden vil de med tiden begynde at bue.
Lidt ligesom hvis de står skævt i reolen år efter år.


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes