Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Technics 1200/1210/1100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Jeg opretter hermed en tråd on Technics 1200 som jeg selv lige har anskaffet mig et eksemplar af. De gamle pickuper jeg havde liggende viste sig at være afgået ved døden, det eneste der virker er en Denon 160 og en B&O mmc1, jeg spiller lige nu på min Denon pu og jeg må konstatere at den kombination slår min gamle Micro Seiki bl51 med et par længder + den Rega 3 som jeg solgte i vrede "ja der er sgu ikke meget ved de der spækbræder med fajance.
 Skriv hvad i lyster både godt og ondt.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Technics SL12xx er vel pladespillernes svar på den ultimative KULT-maskine - sandsynligvis den mest kopiere pladespiller...

På med en Ortofon OM30 eller Concorde Pro - Så er du tro imod arven...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok lidt mere til en af Ortofons mellem klasse mc pickups, men den der Denon 160 gør det nu også godt.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Denne her Benz Micro silver High Output mc er også et godt valg.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Tillykke med anskaffelsen - et særligt øjeblik når man pakker den ud af kassen, ikke et sekundt i tvivl om her er et ekstraordinært stykke isenkram. Det er sidste-stop spillen der efter min mening løser alle problemerne med vinyl, en fornøjelse at betjene, man véd den er næsten uopslidelig og pålidelig.

Mht PU er der to der gennemgående bliver anbefalet og nævnt:

At-120E og Shure M97XE - på det seneste også Ortofon 2M RED.

http://www.mds975.co.uk/Content/vinyl02.html
   link til liste over PU til SL-1200 / SL-1210

Selv har jeg AT120E som nådesløst opsamler alle detaljerne fra pladen, er ret lys - måske en tand for lys til mine JBL L100A som er lidt spidse -valgte AT120E pga den gode frekvensområde på 15-25.000 Hz, især bass går lige igennem til L100A, og er nødt til at dæmpe L100A med en sok i porten så skæringens subsoniske rummel ikke får bass membranerne til at "pumpe".

Har ingen erfaring med denne Shure som også er meget populær, og egentlig godt kunne tænke mig at indkøbe denne med extra head shell og sammenligne. Højttaler og anlæg har også en vis indflydelse på valget. Spids lyd i anlægget kræver en blødere PU.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Ja ingen tvivl om at det er noget særligt milevidt fra andre Technics spiller fra den tid i plast.

Hvad pu angår skal jeg da prøve dem alle også At-120E og Shure M97XE og en Benz som allanowich foreslår og ikke mindst skal jeg til at købe lidt vinyl igen til at supplere de ca 350 stk jeg har fra min ungdom.

Jeg er ikke bange for en lyst klingende pu som At-120E bare der er detaljer, der mangler faktisk lidt top på min denon 160, nu spiller min Lyngdorf tdai2200 jo 100% neutralt og så bløder Martin Logan vantage så lidt op på en måske lidt hidsig diskant.

Og måske skulle man sætte ind over for min discount riaa 640 fra Cambridge.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også gerne melde mig ind i SL1200 klubben.

  Købte min i 1975 og har haft den siden.Armen er skiftet,og plint og bundkasse er dæmpet med acryl fugemasse.

    Super pladespiller.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Velkommen i klubben, hvor har du fyldt fugemasse i ? den virker ellers til at være rimeligt dæmpet i forvejen.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej hewi

 Hele under siden af plinten (undtaget omkring printet) og bundkassen.

  Alle hulrum og flader fuges med ca.1 cm. fugemasse  og dette skal gøres over flere gange.Lad det hærde ca.8 dage inden du samler den igen.

 

    Du har nu en pladespiller som er fuldstændig død overfor udefrakommende påvirkninger. 

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg da prøve med lidt HUMOR.

Er virkelig stadig nogen i dette forum, der IKKE ved, at CARS10 har fyldt sin grammo op med fugemasse????????

.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Haha,det ville da være godt hvis alle 1200 (ikke 1210)ejere kendte til det,men det tror jeg nu ikke,og folk tror åbenbart at jeg er rablende gal når jeg har skrevet om den store forbedring som det er.Der er heller ikke tale om at fylde den helt op med fugemasse,men ca.1 cm.tykt lag på alle flader og hulrum.Jeg syntes i skulle prøve det og det er jo ikke farligt på nogen måde og intet kan gå i stykker.

   en simpel test:før fugemasse pickup'en i rillen volume normal styrke bank med fingerne på deck'et.Resultat - buuuuumm.

   efter fugning - resultat - bum.

   Her må man selv tænke sig til hvad det gør for lyden,især i bassen.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

som jeg forstår det er det en 1200 mk1 du har for min 1210 siger bum og ikke buuuuuum.

Men derfor kan der måske godt være en gevinst ved fugemasse.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Haha,det ville da være godt hvis alle 1200 (ikke 1210)ejere kendte til det,men det tror jeg nu ikke,og folk tror åbenbart at jeg er rablende gal når jeg har skrevet om den store forbedring som det er.Der er heller ikke tale om at fylde den helt op med fugemasse,men ca.1 cm.tykt lag på alle flader og hulrum.Jeg syntes i skulle prøve det og det er jo ikke farligt på nogen måde og intet kan gå i stykker.

   en simpel test:før fugemasse pickup'en i rillen volume normal styrke bank med fingerne på deck'et.Resultat - buuuuumm.

   efter fugning - resultat - bum.

   Her må man selv tænke sig til hvad det gør for lyden,især i bassen.

     carsten

Det er jo det gode ved at være maler, ikke? Så er sådanne ting lige ved hånden. Jeg brugte dog selvklæbende asfalt plade i  bundpladen på min Thorens. Den har direkte kontakt med støvlåget. Nu kan det blive siddende, når der spilles. Ud over bassen, var der også en del mere klarhed i dybde og perspektivet som helhed.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

hewi.

 Ja det er en mkI fra 1975.

   Allan.

  Jeg kan så absolut ikke anbefale at spille med låget,hverken lukket og slet ikke åben,da det virker som en microfon,det står også i brugs anvisningen fra Technics.

    carsten

 ps.fugemasse koster ikke ret meget.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Lå oppe, nede eller slet ikke må være en brugssag - selv spiller jeg altid med låget nede for at undgå støv, af og til glemmer jeg den sent om natten. Låget slutter ikke helt til på min, der er nogle afstandsstykker. Har ikke oplevet en "mikrofon effekt", kombinationen AT-120E og JBL L100A er nådesløs, intet passerer uden man hører det - 15-25000Hz .

Mht en sammenligning AT120E og denne Shure er jeg meget interesseret i erfaringer fra nogen med live erfaring.

Til SL-12xx ( og AT-120E med de 15Hz ) kan jeg iøvrigt varmt anbefale HT der matcher 1200´s sorte baggrund og sublime bass - JBL L100 Century, eller sidste udgave m rødt logo  JBL L100A som her vist, eller tilsvarende med 12" bass passer både i årgang og i bass. Ikke at forveksle med den middelmådige L100 af nyere årgang. Svageste led osv.. Er man lidt heldig kan et par fås til 3k.


Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Jeg mindes der er skrevet en hel tråd om den der Shure pu.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

hewi skrev:
Jeg mindes der er skrevet en hel tråd om den der Shure pu.


Også på en SL-1200 MKII ? Det er ret afgørende - det er armen der spiller ind.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg ikke, men her er den, tror dog ikke selv den er noget med min erfaring med Shure som  dog ligger ca 25 år tilbage.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76963&K W=shure+97
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Undskyld OT,men du kan da ikke have hørt de Danske L100 med den udtalelse.!  Tilbage til det med låget,tror jeg det kaldes microfoni,det er vibrationer som låget opfanger og disse bliver så sendt ned til plinten,med dårligere lyd tilfølge.Det er jo nemt at teste,det er bare med at sætte en god plade på,og så høre forskellen på med låg,og uden låg. 

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

hewi skrev:
Det ved jeg ikke, men her er den, tror dog ikke selv den er noget med min erfaring med Shure som  dog ligger ca 25 år tilbage.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76963&K W=shure+97


38 sider om vidst nok kanalseparation og diverse problemer - men læser også at den ikke er så aggresiv. Den skal klart afprøves - må se at få bestilt en + extra head shell.

@CARS10. Er der afstandstykker på låget på din MKI ? Husk der er ret stor forskel på MKI og MKII.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes