| Forfatter |
|
Søren C Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 04 September 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg plejer at rense mine plader med demineraliseret vand, Opvaskemiddel og en blød børste. Men jeg synes ikke at det er
optimalt og jeg får ikke alt skidtet ud af rillerne.
Jeg har så fundet ud af at der står en ultralydsrenser ude på mit på mit arbejde.
Jeg vil så høre, om der er nogen der har erfaring med plader og ultralyd. Tager de skade af at komme i sådan et bad?
MVH Søren
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 05 September 2011 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bestemt ikke nogen dårlig ide, der er allerede et system som efterhånden er i sin 4 udgave:
http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=1_3_14
Der er lavet test rundt omkring på nettet som sætter den effektivitetsmæssigt på side med Keith Monks RCM-III.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 05 September 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Ultralyd er en glimrende idé. Det vil helst sikkert vibrere/ryste alt skidtet løs fra pladerillen. Du skal dog være opmærksom på, at i modsætning til diverse pladerensemaskiner, der sørger for at suge pladeoverfladen tør, så efterladen et ultralydsbad pladeoverfladen våd. Hvis du ikke sørger for at suge eller aftørre pladeoverfladen, så risikerer du, at den kontaminerede/snavsede væske tørrer ind på pladeoverfladen. Og så er du næsten lige vidt.
Du vil også skulle genbruge den snavsede rensevæske, da jeg går ud fra, at du ikke skifter væske i ultralydsbadet for hver lp, der skal renses. Det vil sikkert i nogen grad kompromittere kvaliteten af rensningen at genbruge væsken, men om det reelt vil udgøre noget problem, tør jeg ikke sige. Det problem eksisterer ikke på de gængse pladerensemaskiner, hvor der altid tilføres ny rensevæske.
Du skal nok også sørge for en eller anden form for ophængning af lp'en i ultralydsbadet, så etiketten ikke kommer i kontakt med rensevæsken og opløses.
Jeg har iøvrigt gode erfaringer med rensevæsken fra L'Art du Son. Lidt dyr i indkøb, men effektiv og drøj i brug - jeg har vel renset lidt over 1000 lp'er på en enkelt flaske på min Keith Monks RCM. Og så indeholder den ingen opløsningsmidler, der skader/opløser det plastmateriale, som lp'er presses af (eller for den sags skyld din hjerne ...).
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Jeg har tænkt mig at hælde demineraliseret vand i og når pladen har været igennem renseren, så skylle den med noget rent
demineraliseret vand. Kan man ikke bruge nogen microfiberklude til at tørre pladerne med?
Ang. et ophæng, så bliver det ikke noget problem. Det er vel bare at stikke en pind igennem hullet, lade pinden hvile på
kanterne og så tilpasse vand mængden så det ikke kommer op og rør ved etiketten.
Jeg kunne jo forsøge mig med et par gamle lp'er først.
|
| Til top |
|
| |
Jaco89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad mig lige høre hvordan det går .. mine plader er nemlig tit støvet, og fra tid til anden kan jeg se at min nål har samlet en del støv op  Jeg har dog ikke adgang til en ultralydsmaskine, men hvordan plejer i andre at rengøre jeres plader ? Jeg har erfaret at man ikke kommer særlig langt med bare at tørre dem af med en tør mikrofiber klud.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaco89 skrev:
Lad mig lige høre hvordan det går .. mine plader er nemlig tit støvet, og fra tid til anden kan jeg se at min nål har samlet en del støv op 
Jeg har dog ikke adgang til en ultralydsmaskine, men hvordan plejer i andre at rengøre jeres plader ? Jeg har erfaret at man ikke kommer særlig langt med bare at tørre dem af med en tør mikrofiber klud.
|
|
|
Jeg benytter - som jeg fik sagt en passant - en Keith Monks RCM og så L'Art du Son rensevæske. Jeg har stort set aldrig behov for at rense min p.u. ... medmindre min yngste søn har kastet havregrød efter pladespilleren, så kan aftørring med en fugtig klud godt komme på tale ...
|
| Til top |
|
| |
Jaco89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes faktisk det er ofte min nål samler støv sammen :/
Det er måske et dumt spørgsmål, men har egentlig tit tænkt på hvor følsomme nålene er; når det sker at der har samlet sig en 'fuglerede' af støv på min nål har jeg altid med forsigtighed fjernet det med pincet - men sker der noget hvis man kommer til at røre nålen når man gør dette ?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaco89 skrev:
Det er måske et dumt spørgsmål, men har egentlig tit tænkt på hvor følsomme nålene er; når det sker at der har samlet sig en 'fuglerede' af støv på min nål har jeg altid med forsigtighed fjernet det med pincet - men sker der noget hvis man kommer til at røre nålen når man gør dette ?
|
|
|
Du skal nok være meget uheldig, hvis din nål tager skade. Du må tænke på, at når en nål sporer en pladerille, så udsættes den for et tryk, der svarer til, at du balancerede 5-8 elefanter på din pegefinger (eller andre af dine fingre for den sags skyld). Så det er ganske solide sager, vi har med at gøre.
Du skal dog fortsat udvise forsigtighed, når du vælger at fjerne støvet med en pincet. Den er sikkert magnetisk, og alt afhængig af magnetstyrken i din p.u. så kan det afstedkomme uønskede bevægelser, hvorved du risikerer at beskadige nålefanen (cantileveren). Det vil måske være værd at overveje en pincet af plast ...
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaco89 skrev:
|
|
|
Når min nål en sjælden gang samler en god gang fnuller plejer jeg uden problemer at kunne puste fuglereden af og så give den en tur med børsten efterfølgende. Har endnu aldrig måttet ty til en pincet?
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så blev jeg lige snydt for en 10'er
Ultralydsrenseren virkede slet ikke. Havde ellers gjort det hele klar-parat, men da jeg ville tænde den skete der ingenting.
Prøvede at rode lidt med den, men fik ikke fundet fejlen.
Jeg kender en guldsmed som har en ultralydsrenser, han bruger til smykker men jeg tvivler på at den er stor nok til en lp.
Et tillægsspørgsmål: Har i prøvet at nålen hoppede op af rillen pga. skidt? Jeg har en Queen plade som knitrer en del og ikke
lyder så godt. Halvejs i første nummer hopper nålen en rille tilbage så den bare spiller det samme igen og igen. Men jeg kan
slet ikke se noget skidt eller ridser? Har prøvet at rense den som jeg forklarer i første indlæg, men det hjælper ikke.
|
| Til top |
|
| |