| Forfatter |
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg overvejer at prøve mig frem med en Ortofon M2 black på min P5 pladespiller. Jeg bruger nu en Rega exact 2. Lyden fejler ikke noget men man er jo på jagt efter forbedringer hele tiden.
Problemet er bare at man ikke "lige" kan låne sådan en og prøve sig frem.
Er der nogen her der kender disse to og kan fortælle om det kan betale sig at skifte?
Jeg vil ikke hope på MC endnu....
http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view =article&id=52&Itemid=73
http://www.needledoctor.com/Rega-Exact-2-Cartridge
hilsen
Panos
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Panos!
Jeg har en 2M black i mit pickup udvalg, så jeg kender den rigtig godt.
2M Black er nok den bedste MM pickup der kan opdrives. Og den er en meget præcis og velkontrolleret pickup, som har styr på det hele fra top til bund. Den kan sætte et stort lydbillede op, med masser af detaljer og præcision. Men... den er ikke helt så musikalsk... den er mere til den tørre og nøgterne side.
I samme prisklasse kan du få en anden (MC) pickup, som også er en del af mit udvalg, der er mere musikalsk: Goldring Legacy. Og den kan faktisk næsten det samme rent teknisk som 2M Black. Men så skal du også have en step up...
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak mikkel. Min Holfi PreNb1 kan godt nok tage mc, men jeg tør sgu ikke helt pga. støj fra omgivelser osv. __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for noget støj du frygter? I forvejen er output'et fra MM meget lavt, sammenlignet med f.eks. CD, og skal derfor også forstærkes ret meget.
Forskellen mellem MM og MC forstærkning er mindre, end forskellen mellem MM og CD (som jo ikke forstærkes ekstra ). Typisk forstærkes MM med 40-50 dB, og MC 60-70 dB. Så det er en ret kraftig forstærkning, der sker af begge typer.
Så hvis du har støjproblemer, så burde du også høre det med en MM pickup. Et skærmet kabel kan hjælpe en hel del på indstråling af støj.
Jeg har skiftet kablet i min Rega arm til en type, hvor litzen kører hele vejen fra Pickup til stik. Uden om det er så en skærm, som ikke er forbundet til stikkene. Det virker som et Faraday-bur, hvor alle signaler holdes ude.
|
| Til top |
|
| |
4K-DATA Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Panos. Jeg har også tænkt på Ortofon M2 Orange eller Black et par gange. Selv om jeg er meget tilfreds med min P25 m/Rega exact & Fono på diesel watt, mere her: http://www.nørrebo.dk/analog Alternative varme anbefalinger fra Phono Phono gik iøvrigt også på en Goldring MM 2400 eller 2500: http://www.phonophono.de/Ygoldring_2500_1.php3?Kennung= Selv ville jeg nok satse på en Ortofon M2 (Orange eller Black) Men interessant hvad du kommer frem til :) Kim __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også skiftet kabling i min arm, og ud fra hvad du beskriver er det samme type jeg bruger. Nej, jeg har ikke problemer med støj nu. Måske
skal det forsøges... Hvad får jeg mere af en mc pickup?
Hilsen panos
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha... MC er ikke et kvalitetsstempel i sig selv...
Det er også en jungle, men skåret over en bred kam, så har MC typen tendens til at klinge mere naturligt. Bevares, der findes masser af High Output MC'er, der lyder som en kat, der glider på et bliktag!
Gå efter en Low Output MC, helst en med meget lavt output a la førnævnte Goldring. Jo færre viklinger der er, jo lavere er output, men lyden er som regel også bedre. Men der altid undtagelser...
F.eks. er Sumiko Blackbird en fremragende High Output MC, og omvendt er Denons DL103 en meget populær MC Low, der lyder lidt som førnævnte kat 
Så hvis du synes det var svært med MM, så er MC endnu mere indviklet. Find ud af hvilken lyd du ønsker, hvad dit budget er, og gå så i gang med at læse anmeldelser her og der.
Som du selv starter med at skrive, så er udlån af pickup'er ikke ret almindeligt.
- Og bare som malurt i bægeret, så findes der også MI (moving iron). Sådan en har jeg selv, fra London(Decca), men Grado laver også nogle fremragende modeller af den type!
Og så blev mulighederne mange! 
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 23 Oktober 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så... Man kan da ikke lade være med at prøve. Rega er en fin pickup, ingen tvivl der. Ortofon er dog i en helt anden liga. Jeg ved ikke om den passer
bedre med min Holfi pre nb1, den er bedre på alle fronter.
Jeg venter stadig på en spacer, da den er større end reggaen.
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Oktober 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart bør man ikke stirre sig blind på output, når der tænkes MC kontra MM. Udgangsimpedansen er takket være meget færre viklinger typisk langt mindre på en MC. Almindeligvis ligger den på en 10-20 ohm, eller på de bedre (læse dyrere) ofte lavere. MM kan ligge på flere 100 ohm.
I praksis betyder det, at en MC "driver" kabler og den efterfølgende forstærker bedre. Det kan give mindre støj og indstråling. Med en Holfi ville jeg ikke være nervøs. Du bør sikre dit at den pickup du vælger kan tilpasses i din MC-indgang. Altså at indgangsimpedansen kan indstilles optimalt.
Hvilken pickup du skal vælge, kan jeg ikke afgøre. Men er prisrammen 5.000,- er der mange muligheder. Både fra Ortofon og andre.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige et par billeder....

og man skal ændre VTA'en - jeg er kommet op til 4mm

__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber din nye investering, er cacao for trommehinderne.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
uhh tak tak..:)
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 06 November 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |