Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: konvertering fra lp til cd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

hej.

Jeg har en masse lp plader som jeg gerne vil haft overført til cd hvilke apparater skal jeg bruge udover en pladespiller for at få dem overspillet til cd.lidt som man gjorde i gamle dage med en båndoptager.

det er vigtigt at der ikke går alt for maget tabt lydmæssigt.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

usb pladespiller med indbygget ria

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

usb pladespiller med indbygget ria

Det kan du da ikke mene - der efterspørges en procedure hvor "det er vigtigt at der ikke går alt for maget tabt lydmæssigt.", og det krav lever en USB pladespiller ikke op til. De gængse USB pladespillere er absolut LoFi.

Så en bedre procedure, er at anvende din gode HiFi grammofon, og afspille som sædvanligt. Signalet fra din forstærkers "Tape Out" føres til en computers lydkorts input, og der optages med et program som f.eks. Audacity. Det optagne skal lagres på computeren i VAW format i 16 bit 44.1 Khz opløsning ( ikke noget med MP3), og kan efterfølgende brændes direkte til en CD skive.

Allerbedste er at beholde plader og afspille via grammofon, og glemme alt som CD'er

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Terratec Ivinyl er et godt bud på noget der kan bruges. Det er en usb riaa del med tilhørende software. Man skal dog være opmærksom
på at det er meget tidskrævnede da de dels skal rippes og derfter splittes op og angives hvad de enkelte numre hedder.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/te rratec_phonopreamp-ivinyl_forforstarker_hvid.htm

Går ud fra trådopretter har en pladespiller ;-) http://www.thomann.de/dk/behringer_ucontrol_uca_222.htm nem og billig måde at tilslutte sin pladespiller til computeren men en plader der varer 45 tager 45 min at overføre til computer på 45 min kan man overføre mange cder :-)

http://www.danguitar.dk/product.asp?product=13882

dyrer usb pladespiller

http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/stanton/t92-usb.html

Hvor mange plader trådopretter har ved jeg ikke, men mon ikke han kan få mange cder for det som en usb pladspiller koster, en boks der kan overføre lyden fra pladespilleren til computeren. At låne lperne på cd via bibilioteket og rippe dem koster ikke noget og trådopretter har jo pladerne så at de er rippet over fra en cd kan vel ikke være det store problem (foregår også væsentlig hurtigere end via en pladespiller, lige som at kopiere en dvd over på cpomputeren er væsentligt hurtigere end en vhs), man kan jo ikke se det er rippet fra en cd og ikke en lp

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Erling G-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Undertegnede lavede for små 10 år siden nogle CD'er med mix af favoritnumre fra mine LP'er.

Husker ikke hvilket program jeg benyttede, men processen var meget tidskrævende, ikke mindst p.g.a. den nødvendige omhu med at finde korrekt indspille-niveau.  På analoge båndoptagere gjorde det ikke så meget hvis enkelte peaks i musikken kom for højt op, men digital overstyring lyder meget grimt og vil nok være uacceptabelt for de fleste.

Ved ikke om det er blevet nemmere i dag, men umiddelbart kan man vel kun gøre det hurtigere ved enten at sætte niveauet så lavt at man er sikker på ikke at overstyre, eller ved at indspille-programmet komprimerer de peaks der ellers måtte blive for kraftige.  Ingen af delene er vel særligt optimale.

Et kuriosum: langt den mest problematiske skæring i mit tilfælde var noget så banalt som Carpenters' Beechwood-45789. Lige meget hvor mange gange jeg justerede niveauet ned, blev de kraftigste trommeslag ved med at hamre igennem, med irriterende 'knæk' til følge.  (Selv efter 10 forsøg havde jeg stadig ikke fået elimineret det) - dynamik findes nogen gange de mest overraskende steder...

Vil ellers støtte gasolin's forslag: hvis man på nogen måde kan låne sig til CD-versioner af de LP'er der ellers skal konverteres, vil det nok være meget nemmere.

Venlig hilsen

Erling

Til top Vis Erling G-P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erling G-P

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en Mac, og det skal vaere rigtigt fint og intuitivt, kan du bruge denneher:

http://www.channld.com/purevinyl/

Det vil selvfoelgeligt aldrig blive bedre end dit lydkort formaar.

Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad

Draagmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Faldt over denne på Regas hjemmeside.

http://www.rega.co.uk/html/Fono%20mini.htm
Til top Vis Draagmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Draagmad

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes