| Forfatter |
|
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Jeg har en masse lp plader som jeg gerne vil haft overført til cd hvilke apparater skal jeg bruge udover en pladespiller for at få dem overspillet til cd.lidt som man gjorde i gamle dage med en båndoptager.
det er vigtigt at der ikke går alt for maget tabt lydmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
usb pladespiller med indbygget ria
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
usb pladespiller med indbygget ria
|
|
|
Det kan du da ikke mene - der efterspørges en procedure hvor "det er vigtigt at der ikke går alt for maget tabt lydmæssigt.", og det krav lever en USB pladespiller ikke op til. De gængse USB pladespillere er absolut LoFi. Så en bedre procedure, er at anvende din gode HiFi grammofon, og afspille som sædvanligt. Signalet fra din forstærkers "Tape Out" føres til en computers lydkorts input, og der optages med et program som f.eks. Audacity. Det optagne skal lagres på computeren i VAW format i 16 bit 44.1 Khz opløsning ( ikke noget med MP3), og kan efterfølgende brændes direkte til en CD skive. Allerbedste er at beholde plader og afspille via grammofon, og glemme alt som CD'er
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Terratec Ivinyl er et godt bud på noget der kan bruges. Det er en usb riaa del med tilhørende software. Man skal dog være opmærksom
på at det er meget tidskrævnede da de dels skal rippes og derfter splittes op og angives hvad de enkelte numre hedder.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Erling G-P Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undertegnede lavede for små 10 år siden nogle CD'er med mix af favoritnumre fra mine LP'er.
Husker ikke hvilket program jeg benyttede, men processen var meget tidskrævende, ikke mindst p.g.a. den nødvendige omhu med at finde korrekt indspille-niveau. På analoge båndoptagere gjorde det ikke så meget hvis enkelte peaks i musikken kom for højt op, men digital overstyring lyder meget grimt og vil nok være uacceptabelt for de fleste.
Ved ikke om det er blevet nemmere i dag, men umiddelbart kan man vel kun gøre det hurtigere ved enten at sætte niveauet så lavt at man er sikker på ikke at overstyre, eller ved at indspille-programmet komprimerer de peaks der ellers måtte blive for kraftige. Ingen af delene er vel særligt optimale.
Et kuriosum: langt den mest problematiske skæring i mit tilfælde var noget så banalt som Carpenters' Beechwood-45789. Lige meget hvor mange gange jeg justerede niveauet ned, blev de kraftigste trommeslag ved med at hamre igennem, med irriterende 'knæk' til følge. (Selv efter 10 forsøg havde jeg stadig ikke fået elimineret det) - dynamik findes nogen gange de mest overraskende steder... 
Vil ellers støtte gasolin's forslag: hvis man på nogen måde kan låne sig til CD-versioner af de LP'er der ellers skal konverteres, vil det nok være meget nemmere.
Venlig hilsen
Erling
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
alrmad Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en Mac, og det skal vaere rigtigt fint og intuitivt, kan du bruge denneher:
http://www.channld.com/purevinyl/
Det vil selvfoelgeligt aldrig blive bedre end dit lydkort formaar.
|
| Til top |
|
| |
Draagmad Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|