Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Phono og Line-signal lydstyrke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en pladespiller tilsluttet gennem en riaa forstærker til en mixer. Det fungerer fint, og jeg får også lyd igennem. Men
lydniveauet fra pladespilleren virker MEGET lavt i forhold til et normalt line-signal, fra fx en iPod. Når Gain'en til line-signalet
(iPod'en) på mixeren er skruet halvt op, ligger signalet helt oppe på 0 db. Når Gain'en til pladespillerens indgang er skruet fuldt
op, ligger niveauet måske på -20 db. Igen, jeg får lyd igennem fra pladespilleren, men burde de to signaler ikke være lige
høje, når den er tilsluttet gennem riaa-forstærkeren?

Hilsen Jacob
Til top Vis jacobwh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobwh
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hvilken type pick up
Hvilken riaa forstærker
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Kommer så absolut an på gain på din RIAA samt pickuppens udgangsniveau. 20 dB i forhold til en liniekilde lyder dog voldsomt. Tror der er tale om mistilpasning. Kører du MC ind i en MM indgang?



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

pladespiller - reloop rp-2000 mk3
riaa forstærker - indbygget i mixeren; Behringer ddm4000. Har en anden riaa, Nad pp2, men det er den samme situation hvis
den er tilsluttet
Pick-up: Jeg købte pladespilleren i 4sound, hvor der står at det er Reloop BattleTrack cartridge. Men jeg har fået den med en
Audio-technica 3600 L pick-up. Ved ikke hvorfor det er den der et kommet med i stedet for Reloop'en
På mixeren kan man ikke vælge mellem MM og MC. På NAD pp2'eren kan man vælge mellem MM og MC, jeg kører den
igennem MM.


Til top Vis jacobwh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobwh
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Det lyder som det er rigtig tilsluttet så jeg kan ikke forklare den voldsomme forskel
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se efter en hurtig søgning, er din pickup af mc-typen. MC giver et væsentlig lavere output end MM - derfor forskellige RIAA'er.

Prøv at tilslutte grammofonen via MC-indgangen på din NAD-riaa, og se om ikke du får hul igennem

De forskellige pickup-formater, der ikke bliver lettere at gennemskue, af at der også findes high-output mc-pu'er der kan benyttes i en mm-riaa gør det lidt mere avanceret at være vinyl-lytter end bare digital. Men det er også sjovere, og kan (efter manges mening) give bedre lyd.

Gof fornøjelse med spillen.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Så vidt jeg kan se efter en hurtig søgning, er din pickup af mc-typen. MC giver et væsentlig lavere output end MM - derfor forskellige RIAA'er.

Prøv at tilslutte grammofonen via MC-indgangen på din NAD-riaa, og se om ikke du får hul igennem

De forskellige pickup-formater, der ikke bliver lettere at gennemskue, af at der også findes high-output mc-pu'er der kan benyttes i en mm-riaa gør det lidt mere avanceret at være vinyl-lytter end bare digital. Men det er også sjovere, og kan (efter manges mening) give bedre lyd.

Gof fornøjelse med spillen.

Jeg mener nu at Audio-technica 3600 L er en mm pick up
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  


Der er en yderst billig diskoteks-pickup der koster 25,- Euro! Meget billigere fås det vel næppe. Det er en MM med 5,4 mV ud, hvilket er forholdsvis højt. Uanset hvilken RIAA du benytter bør den spille HØJT!

Der må være noget galt, eller også spiller din liniekilde MEGET højt!




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår det heller ikke - det kan ikke være noget med vægttrykken på Pick-uppen?
Til top Vis jacobwh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobwh
 
jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kune prøvet en linie kilde med en iPod. Men helt ærligt, det kan ikke være rigtig at signalet kun yder -20 db eller
deromkring når Gain'en er skruet fuldt op
Til top Vis jacobwh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobwh
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på manualen for din Behringer mixer. Der står ikke så meget som ET enkelt ord om gain via pladespiller indgangen. Kun overstyring er nævnt. Hvis den på nogen måde er indikation for gain, så er der 18 + 33 dB forskel på linie og RIAA. Altså 51 dB, hvilket bør være rigeligt til at klare output fra den pickup. Der må være noget galt, et andet sted eller også er det forkert forbundet.

Prøv med en anden pladespiller og se om det er det samme.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes