| Forfatter |
|
jacobwh Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en pladespiller tilsluttet gennem en riaa forstærker til en mixer. Det fungerer fint, og jeg får også lyd igennem. Men
lydniveauet fra pladespilleren virker MEGET lavt i forhold til et normalt line-signal, fra fx en iPod. Når Gain'en til line-signalet
(iPod'en) på mixeren er skruet halvt op, ligger signalet helt oppe på 0 db. Når Gain'en til pladespillerens indgang er skruet fuldt
op, ligger niveauet måske på -20 db. Igen, jeg får lyd igennem fra pladespilleren, men burde de to signaler ikke være lige
høje, når den er tilsluttet gennem riaa-forstærkeren?
Hilsen Jacob
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken type pick up Hvilken riaa forstærker
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer så absolut an på gain på din RIAA samt pickuppens udgangsniveau. 20 dB i forhold til en liniekilde lyder dog voldsomt. Tror der er tale om mistilpasning. Kører du MC ind i en MM indgang?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
pladespiller - reloop rp-2000 mk3
riaa forstærker - indbygget i mixeren; Behringer ddm4000. Har en anden riaa, Nad pp2, men det er den samme situation hvis
den er tilsluttet
Pick-up: Jeg købte pladespilleren i 4sound, hvor der står at det er Reloop BattleTrack cartridge. Men jeg har fået den med en
Audio-technica 3600 L pick-up. Ved ikke hvorfor det er den der et kommet med i stedet for Reloop'en
På mixeren kan man ikke vælge mellem MM og MC. På NAD pp2'eren kan man vælge mellem MM og MC, jeg kører den
igennem MM.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som det er rigtig tilsluttet så jeg kan ikke forklare den voldsomme forskel
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan se efter en hurtig søgning, er din pickup af mc-typen. MC giver et væsentlig lavere output end MM - derfor forskellige RIAA'er.
Prøv at tilslutte grammofonen via MC-indgangen på din NAD-riaa, og se om ikke du får hul igennem
De forskellige pickup-formater, der ikke bliver lettere at gennemskue, af at der også findes high-output mc-pu'er der kan benyttes i en mm-riaa gør det lidt mere avanceret at være vinyl-lytter end bare digital. Men det er også sjovere, og kan (efter manges mening) give bedre lyd.
Gof fornøjelse med spillen.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Så vidt jeg kan se efter en hurtig søgning, er din pickup af mc-typen. MC giver et væsentlig lavere output end MM - derfor forskellige RIAA'er.
Prøv at tilslutte grammofonen via MC-indgangen på din NAD-riaa, og se om ikke du får hul igennem
De forskellige pickup-formater, der ikke bliver lettere at gennemskue, af at der også findes high-output mc-pu'er der kan benyttes i en mm-riaa gør det lidt mere avanceret at være vinyl-lytter end bare digital. Men det er også sjovere, og kan (efter manges mening) give bedre lyd.
Gof fornøjelse med spillen. |
|
|
Jeg mener nu at Audio-technica 3600 L er en mm pick up
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en yderst billig diskoteks-pickup der koster 25,- Euro! Meget billigere fås det vel næppe. Det er en MM med 5,4 mV ud, hvilket er forholdsvis højt. Uanset hvilken RIAA du benytter bør den spille HØJT! Der må være noget galt, eller også spiller din liniekilde MEGET højt!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår det heller ikke - det kan ikke være noget med vægttrykken på Pick-uppen?
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg kune prøvet en linie kilde med en iPod. Men helt ærligt, det kan ikke være rigtig at signalet kun yder -20 db eller
deromkring når Gain'en er skruet fuldt op
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget lidt på manualen for din Behringer mixer. Der står ikke så meget som ET enkelt ord om gain via pladespiller indgangen. Kun overstyring er nævnt. Hvis den på nogen måde er indikation for gain, så er der 18 + 33 dB forskel på linie og RIAA. Altså 51 dB, hvilket bør være rigeligt til at klare output fra den pickup. Der må være noget galt, et andet sted eller også er det forkert forbundet.
Prøv med en anden pladespiller og se om det er det samme.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |