| Forfatter |
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg ville lige spørge her i forum om noget jeg måske selv har facit på. Jeg er dog i tvivl, men er bange for at der ikke er så meget at gøre grundet de fysiske rammer.
Problem:
min pladespiller står på en hylde monteret på murstensvæg. Hylden er særdeles tung, er i marmor beklædt med bitumen. Er hængt op på meget kraftige hyldeknægte. Når jeg spiller pænt højt går rystelserne alligevel lidt i væggen og forplanter sig efterfølgende i hylden. Man kan mærke at hylden vibrerer men selve plinten er næsten helt upåvirket, men kun næsten og derfor rigeligt!!! Jeg har trægulv så det ville slet ikke hjælpe at stille pladespilleren på racket. Tror I at der findes pladespillerophæng, som kan gøre noget ved vibrationer når de kommer op i væggen? Er det i virkeligheden ikke et problem, som gør at alle andre tiltag ikke fungerer?
Jeg kan ikke flytte pladespilleren til andre vægge. Resten af væggene er i letbeton. Der er 1,5 meter fra højtaler til pladespiller. Kan ikke blive meget mere i mit værelse. Det skal siges at pladespilleren hænger i et hjørne. Jeg ved ikke om hjørner opbevarer rystelser bedre end hvis der var plads omkring den?
Jeg tror ikke på at der er en løsning, men spørger lige. Det kunne jo være.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byg en smuk passende sandkasse og skift flisen ud med den. Du skal have et underlag til pladespilleren som effektivt leder
vibrationerne videre, altså ikke noget dæmpende her. Ideen er at vibrationerne som opsamles via luftbårne vibrationer også
kaldet lyd, samt materialebårne vibrationer som føres til pladespilleren via væggen nøder sandet som æder vibrationerne,
lydens vibrationer ledes væk og ned i sandet og ædes der.
Og hey presto har du fjernet hovedparten af ødelæggende vibrationer. Som kronen på værket kan du montere en
plexiglaskasse hængslet på væggen og i dimensioner så den når den lukker når ned til kanten, men ikke rører plinten, så har
du en effektiv mekanisk barriere mod af de luftbårne vibrationer også.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din pladespiller hylde hænger på en murstensvæg og du har vibrationer i den, så må du spille uhyggeligt højt, eller også er din pladespiller dårlig dæmpet. Se evt. hvad der er skrevet om acrylfugemasse.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Allerførst, ja jeg spiller nogle gange helvedes højt. Mit anlæg skal kunne det hele. Lavt niveau, højt niveau. Det skal spille rent og balanceret. Med cd har jeg nået et godt stykke hen ad vejen og ligeledes med pladespiller. Kunne jeg bare lige fjerne lidt rystelser ville Black Sabbath : Paranoid lige lyde endnu tættere på mit perfekte. Jeg tror ikke min plint er dårlig dæmpet. Den er netop baseret på træ og sand. Jeg vil prøve at lave en fin sandkasse her i vinter.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilken grammo bruger du
grammoer med fast plint,kan hvis de ellers er af en vis størrelse/masse - fint afkobles med blødt gummi under bunden
flydende værker fungerer oftere med decideret afkobling ala cykelslanger/trillebørdæk - såfremt hylden er koblet helt fri af gulvet
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva med en Apollo WB1
Den skrues fast på vægen med 6 skruer. Glaspladen står på spikes. Jeg kan slå på rammen uden det går op i pick-uppen. Mit glas var dog gået i stykker under tansport, så jeg fik refunderet mine penge og gik ned til en glarmester og fik skåret en glas plade noget tykkere. Der findes også en model med to hylder.
Lidt info.
Details:
| The Apollo WT1 Turntable Wall Shelf is a practical solution which every turntable owner should invest in. An isolation shelf can help you get the most from source components like turntables and CD players, especially if you have wooden floors. |
| This Apollo WT1 Turntable single shelf is fully welded for rigidity. Shelving is available in veneer MDF and is supplied with 6mm isolation spikes and sound absorbing pads. |
| Ever since 1975, when we realised that lifting a speaker also lifted the quality of the sound, Apollo hi-fi furniture has set the standard. |
| The Apollo WT1 Turntable wall shelf successfully combines the best technical expertise with exquisite good looks and engineered to give you maximum performance with flexibility. |
| You can hear the difference whenever hi-fi is placed on Apollo furniture. The sound is clear and unimpeded by vibration. Apollo has applied the same innovative thinking to all kinds of other hi-fi supports. |
- Useable shelf size W x D (mm): 460 x 380
- Overall size W x H x D (mm):500 x 205 x 470
- Max recommended 45kg with suitable wall fixings
- Choice of crackle black, silver or antique gold frames with tinted glass
- Supplied with 6mm top spikes and sound-absorbing pads

__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjørner forstærker bassen med hele 9db. Så der jo pænt gang i den dér. Få pladespilleren ud fra hjørnet. Det vil hjælpe en del.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke den der Apollo hylde, men generelt er glas noget af det værste man kan placere pladespillere eller andet hifi på! Absolut ikke anbefalet. Eneste undtagelse er en sandwich "constrained layer" konstruktion med f.eks. glas/gummi/glas.
Hælder også til at det er hjørnet som er problemet. Havde for flere år siden en Linn LP 12 med FR64 arm som havde kørt glimrende i mange år. Lavede så en marmor - blygummi - træ sandwich og placerede den i et hjørne. Pladespiller oven på og KATASTROFE! Den løsning holdt mindre end 24 timer.
Tror du skal have din pladespiller væk fra det "farlige" hjørne!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en har jeg. Også monteret på en ydermursmurstensvæg. Den er aldeles glimrende, men om den vil løse dit problem ved jeg ikke. Jeg har ikke mulighed for at spille superhøjt (ikke at anlægget ikke kan), der er mere omgivelserne.
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Tak for de gode råd. Jeg er slet ikke i tvivl om at væk fra hjørnet ville være godt. Nu kender I jo af gode grunde ikke min opsætning/rum. Derfor er det svært at forklare hvorfor det ikke er så godt at flytte den. For det første er der kun lige plads til pladespilleren på den væg, som den hænger på. Herefter kommer der en dør. På den vinkelretliggende væg er det letbeton, som alt andet lige er noget ryste følsom i forhold til mursten. Ok, selvfølgelig kunne det lade sig gøre, men det ville kræve at alt, hele anlægget osv. skulle flyttes til andet sted. Heller ikke det store problem. Men mine højtalere ville få meget dårligere arbejdsbetingelser. Det er et problem. Ellers skal jeg acceptere 7-8meter højtalerkabel pr. side. Duer det så? Jeg er bange for at alle anstrengelser vedrørende pladespiller er spildte medmindre at jeg flytter den ud fra hjørnet. Må lige overveje plus og minus. Nå, hvad pokker! Det er jo det, der gør denne hobby sjov
|
| Til top |
|
| |