| Sendt: 14 November 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er typen som er vokset op med digital lyd og har aldrig ejet andre analoge kilder end en båndoptager i 90erne...
Men jeg synes efterhånden det kunne være super hyggeligt at få sig en pladespiller, og få nogle af de albums man elsker, på
vinyl - det virker på én eller andne måde bare meget mere autentisk end blot at have en bunke data på en CD eller harddisk
som der spilles fra…
Jeg ved sådan nogenlunde hvordan pladespilleren teknisk fungerer og er også klar over de lydmæssige forskelle mellem en
pladespiller og digitale kilder.. Men jeg må hellere alliere mig med nogle folk der har praktiske erfaringer, inden jeg går ud
og køber noget skrammel :)
Jeg har kigget en del på Pro-Ject RPM 1.3 som jeg synes ser rigtig fed ud, fordi den er minimalistisk og anderledes end så
mange andre firkantede afspillere.
Synes dog det er lidt et minus at der mangler et dust-cover, og så undrer jeg mig over hvorfor en god indbygget RIAA ikke er
noget man har som standard?
Mit anlæg består ellers af et par Dali Mentor 6, en Thule Audio PA150B effektforstærker og en Marantz SR-5003 receiver
(uden phono input)
Jeg hører lidt blandet musik, både metal (metallica, slayer, rammstein), ældre rock (pink floyd, led zeppelin), elektronisk
musik (depeche mode, kraftwerk osv.) og en masse andet.
Ved godt at der sikkert er 1000 meninger om hvilket mærke som er det bedste, og hvorfor lige præcis DIT setup er bedre
end naboens - men jeg vil egentlig primært høre om sådan en Pro-ject RPM 1.3 og de præmonterede dele på den, er noget
værd - eller om det er katten i sækken i forhold til andre modeller inden for mit budget (som er 3500-4000 kr for
pladespiller+RIAA+evt støvlåg.)
Og hvilken RIAA i prislejet 500-1000 kr kan I anbefale? Den behøver ikke at kunne noget fancy, den skal vel bare ligge et
sted bag i skabet og forstærke/korrigere lyden bedst muligt :)
I øvrigt har jeg lidt svært ved at gennemskue hvad man får når man køber den hos hhv. Tape Connection og Lydportalen, ser
ud til der både er forskel på picup og tone-arm (og pris)?
http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=17&produc t_number=4717147
http://www.lydportalen.dk/produkter/alle/product.php?id=687
På forhånd tak for svar :)
|