Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 22:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller-råd søges af newbie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er typen som er vokset op med digital lyd og har aldrig ejet andre analoge kilder end en båndoptager i 90erne...

Men jeg synes efterhånden det kunne være super hyggeligt at få sig en pladespiller, og få nogle af de albums man elsker, på
vinyl - det virker på én eller andne måde bare meget mere autentisk end blot at have en bunke data på en CD eller harddisk
som der spilles fra…

Jeg ved sådan nogenlunde hvordan pladespilleren teknisk fungerer og er også klar over de lydmæssige forskelle mellem en
pladespiller og digitale kilder.. Men jeg må hellere alliere mig med nogle folk der har praktiske erfaringer, inden jeg går ud
og køber noget skrammel :)

Jeg har kigget en del på Pro-Ject RPM 1.3 som jeg synes ser rigtig fed ud, fordi den er minimalistisk og anderledes end så
mange andre firkantede afspillere.

Synes dog det er lidt et minus at der mangler et dust-cover, og så undrer jeg mig over hvorfor en god indbygget RIAA ikke er
noget man har som standard?

Mit anlæg består ellers af et par Dali Mentor 6, en Thule Audio PA150B effektforstærker og en Marantz SR-5003 receiver
(uden phono input)
Jeg hører lidt blandet musik, både metal (metallica, slayer, rammstein), ældre rock (pink floyd, led zeppelin), elektronisk
musik (depeche mode, kraftwerk osv.) og en masse andet.

Ved godt at der sikkert er 1000 meninger om hvilket mærke som er det bedste, og hvorfor lige præcis DIT setup er bedre
end naboens - men jeg vil egentlig primært høre om sådan en Pro-ject RPM 1.3 og de præmonterede dele på den, er noget
værd - eller om det er katten i sækken i forhold til andre modeller inden for mit budget (som er 3500-4000 kr for
pladespiller+RIAA+evt støvlåg.)

Og hvilken RIAA i prislejet 500-1000 kr kan I anbefale? Den behøver ikke at kunne noget fancy, den skal vel bare ligge et
sted bag i skabet og forstærke/korrigere lyden bedst muligt :)

I øvrigt har jeg lidt svært ved at gennemskue hvad man får når man køber den hos hhv. Tape Connection og Lydportalen, ser
ud til der både er forskel på picup og tone-arm (og pris)?

http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=17&produc t_number=4717147

http://www.lydportalen.dk/produkter/alle/product.php?id=687

På forhånd tak for svar :)
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 14 November 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Der findes (billige) pladespillere med indbygget RIAA. Men som med alt andet hifi, så får du flere muligheder, fleksibiliet og bedre lyd, når det anskaffes separat. Du er også mere frit stillet mht. til opgraderinger, tilpasninger og meget mere. Lidt lige som en stereoreceiver med det hele kontra RIAA, forforstærker, effekforstærker(e) og tuner.

Ved valg er det BEHOVET der bestemmer. Har du et håndfuld plader og ønsker bare at spille dem, så kan det gøres billigt. Har du mange plader og ønsker at købe flere, så bliver det lidt dyrere. Vil du have en pladespiller der kan konkurrere med din CD-afspiller og sandsynligvis spiller bedre, så koster den nok omkring de 10.000,- eller mere ..... ofte MEGET mere.

Hvad du skal købe ved jeg ikke, men måske du kan blive bare lidt klogere ved at kigge forbi min hjemmeside?  LINK

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Sendt: 14 November 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

janails: Jeg er allerede i gang med at læse din side, den forklarer en masse ting super godt - tak :)

Jeg må 100% ærligt indrømme at når jeg kommer ud til en kammerat som har én af mine yndlingsplader kørende på
anlægget idét jeg træder ind ad døren, og samtidig har en stak lækre albums stående på hylden hvor man rigtig kan tage ned
og studere coveret, så bliver jeg lidt grøn af misundelse :) Nok langt mere end han ville gøre hos mig hvor anlægget sikkert
har kostet det 5-dobbelte men jeg afspiller alt fra min server...

Anyway, pt har jeg 0 plader - men sidder da og holder øje med hvad der er muligt at få fat i af plader i den blå avis, ebay
osv. til en fornuftig penge...

Som nævnt er jeg godt klar over problematikken i pladespillerens opgave med at opfange signalet, (som jo nærmst bliver
foræret i den digitale verden) og jeg er også godt klar over at lyden fra en LP ikke vil være identisk med den jeg er vant til
fra digitale kilder.

Men jeg håber da at jeg kan komme et fornuftigt stykke for de første 4000 kr... Men er lidt på bar bund med om hvad der
bedst kan betale sig mht at ofre mere på pladespilleren, eller opgradere pickup, tonearm, eller RIAA og kabler osv...

Og så synes jeg pt. at jeg har et godt øje til den her Pro-ject RPM 1.3 i forhold til andre afspillere i prisklassen, så hvis den er
"lige så god" som de andre (dvs. den ikke er noget være skrammel i forhold til) så er den en klar favorit...
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 14 November 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Project er et udmærket sted at starte. De kommer normalt med en AT pickup. Ikke verdens 8. vidunder, men den er OK. Kan se RPM 1.3 fra TP har en Ortofon 2M red - også OK, men den kan virke lidt grovkornet i lyden - specielt i forhold til de bedre fra 2M serien.
Værk og arm kan bære en bedre pickup, når du får "tid" ... læs "råd".

Køb en brugt RIAA. Så burde det være muligt at få noget til rimelige penge.

.... og så lige for en ordens skyld. Du "ofrer" ikke på en pladespiller - du "INVESTERER"!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes