| Forfatter |
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja - overskriften siger vel alt, umådeligt uimodståeligt med adgang til ubegrænset musik - gratis. Marantzen strejker på den ene kanal, en panik løsning var Spotify med en HDMI fra den bærbar til fladskærmen, og videre til en anden lånt forstærker. Må sige det er næsten uimodståeligt dette medie, internettet. Det er vel på sin vis et, for nu, farvel til vinylen ( selvom jeg med stor glæde sætter 1200 igang af og til for en afveksling ). Nu er højttalerne ( og til dels forstærker ) den bærende del i den endelige viderebringelse af musikken. Desværre må man sige det nu er sidste udkald for vinyl. Ser min seneste bemærkning ( fra måneder tilbage ) er blandt de sidste tråde her, hvilket understreger tingenes tilstand. Vil ikke sige det er beklageligt, men en meget nostalgisk, med rigtig mange minder, periode ser ud til at være ved en ende  ... men musikken lever stadig, alle de albums man aldrig fik købt med et museklick ...  ...   the king is dead, long live the king. Selvom Moody Blues Question of Balance ikke har samme atmosfære som leveret af en godt brugt LP med spor efter utallige fester og historisk "støv" i rillerne ... men tilgengæld har jeg fundet nye gamle plader med Moody Blues ..
|
| Til top |
|
| |
Hamster Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med din "opdagelse"!
Ja, så gu' er det nemt og smart, at man har al verdens musik på sin computer. Men man kommer altså til at høre musik på
en helt anden måde, mener jeg... Jeg er én af dem, der er hoppet tilbage på vinylvognen for et års tid siden, og er stærkt
tilfreds med det!
Man lytter altså mere koncentreret, når først den sorte plade er sat på. Når man hører på Spotify eller andre lignende
tjenester ved man, at der er uendeligt meget musik, og derfor tror jeg, at mange hopper videre, hvis de ikke tænder
øjeblikkeligt på et nummer. Det kan være, at jeg tager fejl, og at folk godt kan give ny og ukendt musik en fair chance, men
jeg tror, at de fleste får et overfladigt forhold til musikken. Det bliver for nemt at hoppe videre hele tiden og man ved, at der
er så meget andet derude. Det er lige til at få stress af!
Det er heldigvis stadig en fri verden, vi lever i, så alle skal høre musik på den måde, de kan li'. Jeg gør det primært på den
gammeldags måde!
|
| Til top |
|
| |
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet meget godt musik på Spotify og har også sparet penge til nogle CD'er som jeg troede at jeg måtte eje. Jeg håber at Spotify er kommet for at blive.
Når jeg skal slappe af en halv time inden sengetid, så trækker jeg dog altid en skive (LP/CD) ned fra hylden. Der er noget befriende ved at høre noget musik som man købt og har gidet sætte sig ind i. Genhørs glæde er vigtig for mig når jeg skal slappe af.
|
| Til top |
|
| |
Draagmad Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hamster: Det er lige præcis, hvad man gør ... man forbruger musik på Spotify og andre lignende tjenester, man lytter ikke
helt på samme måde – det er også min erfaring. Det er lige nøjagtig den der zapper-mentalitet, der gør sig gældende. Videre til
næste, og næste, og næste igen ... det er jo så nemt. Der er ikke samme ro.
Men, som Tommy S. er inde på, så har streamingtjenesterne da bestemt deres berettigelse. Det er da fedt at kunne prøvelytte
til et hav af plader, både kendte og ukendte, inden man henter en stak brugte skiver hjem fra Amazon til småpenge.
Der er nu noget terapeutisk over at sidde med coveret eller cd-hæftet i hænderne, mens musikken spiller...
God lyttelyst!
Jan
|
| Til top |
|
| |
prime Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Draagmad skrev:
Der er nu noget terapeutisk over at sidde med coveret eller cd-hæftet i hænderne, mens musikken spiller...
God lyttelyst! Jan |
|
|
Helt enig. Man drikker vel heller ikke kvalitetsøl af flasken men bruger et rigtigt ølglas .Eller sagt på en anden måde så er lytteoplevelsen vel summen af god lyd, fordybelse i musikkensinformation, samt de vaner man nu har med at lede efter de CDér eller LPér med den musik man gerne vil høre. altså en helhedsoplevelse.
Hilsen Peter
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når alt er sagt om covers, sort vinyl, drikken øl af flaske osv, er der dog ingen tvivl om hvilken vej udviklingen går: Vi er
nogle dinosauere og alle dem som kommer efter os hører musik på nettet på den ene eller anden måde.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Når alt er sagt om covers, sort vinyl, drikken øl af flaske osv, er der dog ingen tvivl om hvilken vej udviklingen går: Vi er nogle dinosauere og alle dem som kommer efter os hører musik på nettet på den ene eller anden måde. |
|
|
Det er sgu da kun fordi "alle dem som kommer efter os" aldrig har prøvet at sidde foran et anlæg og blive inddraget i den oplevelse, det er, at nyde musikken på den måde som den fortjener
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
megholm skrev:
Når alt er sagt om covers, sort vinyl, drikken øl af flaske osv, er der dog ingen tvivl om hvilken vej udviklingen går: Vi er nogle dinosauere og alle dem som kommer efter os hører musik på nettet på den ene eller anden måde. |
|
|
Det er sgu da kun fordi "alle dem som kommer efter os" aldrig har prøvet at sidde foran et anlæg og blive inddraget i den oplevelse, det er, at nyde musikken på den måde som den fortjener
MVH WRONG |
|
|
Ja, det er sgu' sørgeligt at man giver køb på kvaliteten bare fordi man vil være 'ung med de unge'! Manglende fordybelse og ro. Det er dét de unge vil ha'! De trænger til streng opdragelse og iskolde afvaskninger!  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 168
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
megholm skrev:
|
|
MVH WRONG |
|
|
Wrong, hvor har du bare ret. Mvh hewi
|
| Til top |
|
| |
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 168
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Det der spyt i fy, lyder det ikke af r.... til ?
Mvh Hewi
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hewi, ligesom stort set alt andet, kommer det an på hvordan du bruger det. Men med et abonnement (99 kr måned) er det i
princippet i en kvalitet som burde være komparativ med CD. Men så kommer jo streameren, DAC'en og de kabler du bruger
imellem streamer og DAC, og mellem DAC og forstærker. Jeg kører en Squeezebox Touch ind i min indbyggede DAC i Naim
Supernait, og bruger nu et Chord Prodac kabel. Kæmpe forskel imellem dette og det noname kabel jeg brugte tidligere, tro det
eller la' vær. I sidste ende foretrækker jeg dog stadig lyden fra min CD5x, men der er trods alt også 20 klik til forskel i
prisen...
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
znefi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Hamster: glimrende udtalt.
kjeg selv er ved at lægge alle mine skive på en disc og så spille dem derfra men vil stadig købe cd'er for der er bare noget over at have coveret. jeg er også en af dem som stadig har vinyl. det er ikke hver dag den rotere men skal der rigtig lyttes musik så blir det på vinyl. det digitale er godt, vinylen bare bedre
tror skam ikke det er farvel til vinyl endnu.
|
| Til top |
|
| |
znefi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ A127: men vis det er der du har størst glæde ved musikken så er det jo der den skal høres for dig. det er jo glæden ved musik vi alle går efter herinde
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Hewi, ligesom stort set alt andet, kommer det an på hvordan du bruger det. Men med et abonnement (99
kr måned) er det i
princippet i en kvalitet som burde være komparativ med CD. Men så kommer jo streameren, DAC'en og de kabler du bruger
imellem streamer og DAC, og mellem DAC og forstærker. Jeg kører en Squeezebox Touch ind i min indbyggede DAC i Naim
Supernait, og bruger nu et Chord Prodac kabel. Kæmpe forskel imellem dette og det noname kabel jeg brugte tidligere, tro det
eller la' vær. I sidste ende foretrækker jeg dog stadig lyden fra min CD5x, men der er trods alt også 20 klik til forskel i
prisen... |
|
|
Desværre er det pt. sådan, at du med Spotify premium, får OP TIL 320 kbps MP3. du er på ingen måde garanteret de
fulde 320 kbps.
|
| Til top |
|
| |
Jan O Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd!
Jeg er gammel i gårde og bruger hverken den tid eller de penge, som jeg i fordoms tider gjorde på finde ny musik og bedre
hi-fi grej.
Men jeg må sige, at min nysgerrighed for ny musik er steget flere hundrede procent efter jeg er kommet med på TDC Play
vognen. Som inspirationskilde synes jeg, at sådanne onlinetjenester er fantastiske og vel nærmest uundværlige.
Men det er faktisk også ret påfaldende, hvordan disse online tjenester på magelighedsområdet minder om LP/CD skiftet . Nu
er det sgu lige før, at jeg ikke en gang gider at lette røven for at sætte en god gammeldags i CD i afspilleren. Lidt uhyggeligt
faktisk. Men når jeg så endelig tager mig sammen, bliver jeg belønnet med en helt anden lækker lydkvalitet end den som
jeg som TDC Play bruger bliver takket af med via nettet.
Tilbage er der kun at håbe, at pladeselskaber og online distributører en dag hæver kvaliteten til det niveau, som man finder
på LP og CD. Når/hvis den dag kommer, bliver min CD-afspiller langtidsparket et fjernt sted indenfor husets fire vægge …
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron skrev:
megholm skrev:
Hewi, ligesom stort set alt andet, kommer det an på hvordan du bruger det. Men
med et abonnement (99
kr måned) er det i
prisen... |
|
|
Desværre er det pt. sådan, at du med Spotify premium, får OP TIL 320 kbps MP3. du er på ingen måde garanteret de
fulde 320 kbps. |
|
|
Jeg er klar over at Spotify kæmper med at få alt materialet ind i 320 kbps, men er ikke klar over hvor meget der ikke er? Men
det var derfor jeg skrev "i princippet". Kan man egentlig se "opløsningen" nogen steder imens man spiller på en Touch? __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er som jeg ser det ikke et enten eller, men brug af begge medier - CD er nu out, Sonyen med plads til 5 har besluttet sig at låse sig i lukket position, ikke sikkert jeg vil buge tid på at redde de fangede CD.
Når jeg får lidt mere tid, er det planen at der skal lyttetestes med de gamle LP mod Spotify. So ein ding havde en interessant test hvor Spotify gratis og med betaling blev sammenlignet - studiemusikkerne kunne næsten ikke høre forskel. De gamle JBL L100 skal nok grave detaljerne frem - mener en fokus på et par rigtig gode HT godt kunne opveje en del.
Cat Mother LPén er ikke på Spotify, Cee Lo Green, Bright Lights Bigger City er ikke på vinyl - man kommer sådden set ikke udenom begge medier - den særlige atmosfære ved vinyl fås ikke ved hverken CD eller Spotify.
Som Jan O rigtigt skriver - ens horisont udvides med få klick - i gamle dage skulle man ned i pladebutikken og lytte plader - ofte måtte man bestille hjem uden mulighed for at høre pladen - Grand Funk, Closer to Home blev bestilt uhørt for nu godt 40 år siden. Moody Blues er ultra produktive, mange af deres plader kammer lidt over, men ser på Spotify On The Treshold of a Dream er interessant, ville jeg ellers ikke kunne konstatere uden brug af en masse tid. Der er en masse plader jeg skal checke ud - fordelen er man senere kan sikre sig pladen er man heldig på et loppemarked.
Udviklingen går stærkt - mon ikke kvaliteten ved betalt streaming bliver tæt på CD.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har foreksempel lige lyttet 8 versioner af dette afsindigt smukke stykke musik igennem, havde været umuligt for mig for 2
uger siden: Bach fyrer den max af på Obo'en….__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Jan O Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
| Udviklingen går stærkt - mon ikke kvaliteten ved betalt streaming bliver tæt på CD. |
|
|
Det ser ud til, at der arbejdes på sagen. Se bare her:
http://www.nomono.dk/articles/en-digital-eftermiddag-hos-hif i-consult
http://www.eclassical.com/
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Jeg er klar over at Spotify kæmper med at få alt materialet ind i 320 kbps, men er ikke klar over hvor meget der ikke er? Men
det var derfor jeg skrev "i princippet". Kan man egentlig se "opløsningen" nogen steder imens man spiller på en Touch?
|
|
|
Wiki refererer til et blog indlæg, der hævder at kun 30% af materialet er 320 mens resten er 160. Om det er sandt eller ej,
ved kun Spotify selv desværre.
Det sidste tør jeg ikke sige, men det kunne da være spændende at finde ud af.
|
| Til top |
|
| |