Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinterprojekt II: SOTA Star Sapphire MKII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Tja, mens jeg venter på, at der kommer en tilbagemelding fra Lydbutikken på PSU'en til min Alphason Sonata (se min tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91188&K W=Analogueman), så skal jeg jo fordrive ventetiden med et eller andet ...

Og hvad er så bedre end at kaste sig over renoveringen af en SOTA Star Sapphire MKIII? Og jeps, det er en opgave som frarådes af alle eksperter - ikke mindst SOTA Turntables selv - men mange eksperter lever jo af at bilde os almindeligt dødelige ind, at de mod god betaling kan løse opgaver, som de mener, vi ikke selv er i stand til at løse. Og da jeg er Fynbo og derfor fra naturens side er udstyret med et stort krejlergen og ligeledes besidder en god portion nærighed, så var vejen fra tanke til handling ikke svær at overvinde. Så jeg har med dødsforagt kastet mig ud i opgaven.

Lidt baggrund først. Jeg havde længe haft en Nottingham Analogue Spacedeck stående uvirksom hen i kælderen. Den var blevet afløst af en Hyperspace. Jeg havde egentlig ikke overvejet at skille mig af med Spacedecken, men en annonce på HiFi4All fangede en dag min interesse, og så var byttehandelen en realitet få dage senere: Førnævnte SOTA i amerikansk kirsebærtræ monteret med en sølvfarvet SME/Oracle 345. Nydelig og meget klassisk udseende sag!

SOTA'en var funktionsdygtig, men så lidt "træt" ud og havde to væsentlige mangler. For det første havde den tidligere ejer afkortet de gevindstænger, som SOTA'ens fødder sidder på. Gevindstængerne udgør samtidig en integreret del af SOTA'en flydende ophæng. Fødderne var så blevet erstattet med nogle gyselige fladsnudede spikes, som var monteret med en mellemmøtrik, hvis gevind ikke rigtig passede til gevindstangen (møtrikken havde metrisk gevind og gevindstangen var sandsynligvis amerikansk tommegevind af en eller anden art). For det andet - og langt værre - så støjede lejet. Ikke meget, men i min verden urimeligt meget ...

Renoveringsprocessen har foreløbigt resulteret i, at jeg har skilt SOTA'en helt ad. Kabinettet er slebet ned til råtræ og er efterfølgende slebet med vådslibepapir helt ned til korn 1200. Det har givet en særdeles glat overflade, som efterfølgende er behandlet med bivoks. Jeg har en forkærlighed for at behandle kirsebærtræ med bivoks. Det giver en flot silkemat overflade, der fremhæver træets glød. Olieret kirsebærtræ har jeg dårlige erfaringer med (i modsætning til fx mahogni), og lak ville efter min opfattelse både være mere besværligt at påføre pænt (medmindre kabinettet blev sprøjtelakeret) og give en mere "støjende" overflade at se på, hvor åretegningerne ikke kom til deres værdighed.

Samtidig blev gevindstængerne til fødderne erstattet med nogle af rusfrit stål (A2). Det var en proces, der krævede omhu, da gevindstængernes pålimede monteringsklodser i træ forsigtigt måtte fjernes fra indersiden af kabinettet med et stemmejern og derefter igen pålimes med de nye gevindstænger monteret.

Jeg skal ved lejlighed have drejet nye fødder til SOTA'en. Jeg overvejer nogle i messing med en dut af sorbothan, men nu får vi se ...

Sub-chassis - SOTA kalder det for "seismic platform" - er genmonteret og hænger nu igen i kabinettet. Jeg skal hilse og sige, at det også er en lidt besværlig øvelse at få fat i fjedrenes gevindbøsninger, da det kræver, at man simultant strækker fejederen med et dertil egnet stykke værktøj, holder sub-chassis, monterer en skrue gennem bundpladen op i gevindbøsningen, mens skruen skrues fast i gevindbøsningen med en skruetrækker. Fire arme og et tilsvarende antal hænder havde lettet opgaven betragteligt!

Nu udestår kun at få lejet gjort støjfrit. Jeg fik skilt lejet ad (SOTA hævder, at det ikke kan lade sig gøre ... men tilbyder samtidig på bedste selvmodsigende vis at renovere ødelagte lejer), og ved nærmere inspektion viste det sig, at lejekuglen havde visse deformiteter og slidmærker. Den vil blive erstattet af en tilsvarende af keramik (hvilket er helt identisk med den opgradering af ældre lejer, som SOTA selv tilbyder).

Da mine fotos som sædvanlig er alt for "tunge" til disse sidder, ryger de på flickr ved lejlighed.

Og så er der i øvrigt røget to styk Pink Triangle ind ad kælderdøren - de skal også ha' den store tur, men det bliver en lidt mere krævende opgave. Her skal jeg ha' drejet nye lejer og skiftet safirskålene, da de er helt ødelagte. Men mere om det senere og i en anden tråd (Vinterprojekt III?).

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

De Pink Tringle pladderspillere, har de tendens til at gå hurtigt i stykker i lejer og den slags. Kunne egentligt godt tænke mig én Pink Triangle, synes de er sådan lidt frapperende.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
De Pink Tringle pladderspillere, har de tendens til at gå hurtigt i stykker i lejer og den slags. Kunne egentligt godt tænke mig én Pink Triangle, synes de er sådan lidt frapperende.

Med fare for, at jeg sidesporer min egen tråd, så den handler om Pink Triangle pladespillere og ikke SOTA do., så vil jeg lige kommentere på dit indlæg.

Det er rigtigt, at centerlejet på Pink Triangle pladespillere har det med at gå i stykker. Kombinationen af safirleje/-skål og stålkugle er en særdeles slidstærk kombination med lav friktion. Safir er et af de hårdeste og mest glatte materialer, der findes, men materialet har desværre vist sig meget følsomt over for stød og slag - og de behøver endda ikke være specielt voldsomme. Så de fleste Pink Triangle pladespillere med ødelagte centerlejer har været udsat for en eller anden form for stød/slag, hvilket så typisk har fået safirskålen til at revne.

Det er muligt at reparere lejet. Safirskåle kan skaffes fra fx True Point i UK. I langt de fleste tilfælde vil det dog under alle omstændigheder være nødvendigt at producere nye dele, da fx lejets centertap skal slås ud for at få adgang til den gamle lejeskål. Og det vil helt sikkert ødelægge centertappen, hvor enten lejeskål eller -kugle sidder monteret i bunden. Så det er nødvendigt at dreje en ny centertap for at få lejet til at fungere. Det er ikke nogen kompliceret affære, men kræver selvfølgelig, at man har adgang til en drejebænk (eller kender nogen, der vil dreje en ny centertap for en).

Og ja, Pink Triangle pladespillere ser fortsat frapperende ud! Jeg tror det skyldes kombinationen af klassisk trækabinet og pink akryllåg, der gør den klassisk, fræk og moderne at se på ... selv i dag!

Fortsat god lyttelyst!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Intersant tråd, men hvem slår på sin pladespiller, sår lejet går i stykker.  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Analoqueman

Mange tak for svar og uddybning. ..........og tilbage til dit oprindlige emne.  

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

carsten

Ja, lidt underligt. Men det kan være fordi mange tror lejet skal smøres jævnligt og er lidt for hårde ved isætning af tallerkenen igen.....måske.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
CARS10 skrev:

carsten

Ja, lidt underligt. Men det kan være fordi mange tror lejet skal smøres jævnligt og er lidt for hårde ved isætning af tallerkenen igen.....måske.

Jeg har ingen anelse om, hvordan tidligere ejere har misbrugt deres Pink Triangle pladespillere.

Materialevalget til lejekonstruktionen gør dog, at den kommer til at virke lidt skrøbelig. Manden bag konstruktionen, Arthur Koubesserian (ja, det er en hel spiritustest at udtale hans efternavn), havde tydeligvis en filosofi om at benytte lette og spinkle materialer med henblik på, at der kunne lagres så lidt energi i dem som muligt. Det er en konstruktionsfilosofi blandt mange (selv hælder jeg mest til masseløbeværker).

En negativ konsekvens heraf er dog, at enkelte vitale dele kan fremstå underdimensionerede og gå i stykker, hvis de udsættes for alt andet end meget forsigtig daglig brug.

Som du ganske rigtigt nævner, så skal der ikke meget mere til end en lidt for hård isætning af centerlejeakslen for at få safirskålen til at flække.

Både Pink Triangle og SOTA - hvor sidstnævnte benytter en safirplade, men hvor centerlejet er noget større dimensioneret sammenlignet med Pink Triangle - advarer da også om, at centerlejet bør låses under enhver form for transport og pladespilleren ikke bør sættes hårdt på underlaget. SOTA har to transportskruer monteret i bunden af centerlejet, som hæver safirpladen fra centerlejekuglen, hvorved man undgår at ødelægge safirpladen.

Pink Triangles leje kan vist nok blive repareret hos The Funk Firm, som er Arthurs nye "biks", men det gøres vist kun i forbindelse med en omfattende opgradering til den nette sum af £1.600 og hertil kommer montering. Så er det også købt og betalt, kan man sige ...

SOTA tager $230 for at skifte safirpladen (de kalder det "bearing & sapphire disk replacement", så det er nok lidt mere end blot at skifte safirpladen). Men med forsendelsesomkostninger, told og moms løber det nok hurtigt op i adskillige tusinde kroner. Jeg kender ikke den samlede vægt på centerleje og pladetallerken, men PostNord (som det hedder nu) tager 180 kr. i grundpris plus 75 kr. pr. kilo for pakker til USA, så alene forsendelsen til SOTA bliver en mindre formue!

Til sammenligning giver jeg ca. 325 kr. for en ny safirlejeskål (ja, de er små og dyre), og materialeprisen til centertappen er vel i størrelsesordenen 5 kr. Drejebænk og andet nødvendigt værktøj har jeg heldigvis i forvejen ... ellers var det for alvor blevet dyrt, og så havde jeg heller ikke kunnet kastet mig over opgaven.

Fortsat god lyttelyst!

bevisfrond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 18 Januar 2012 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hei.
Jeg sitter her i det kalde nord (Oslo, Norge), med samme problemstilling. Sota Star Sapphire III med sprukket saffirdisk, og ødelagt kule. Behøver
altså ny disk, og ny kule (gjerne keramikk).
Sota sin pris på arbeidet er ikke så galt, men som du skriver, med frakt, moms, m.m. så bliver prisen drøy.
Ditt regnestykke ser derimot meget mer interessant:
"Til sammenligning giver jeg ca. 325 kr. for en ny safirlejeskål (ja, de er små og dyre), og materialeprisen til centertappen er vel i
størrelsesordenen 5 kr. Drejebænk og andet nødvendigt værktøj har jeg heldigvis i forvejen ... ellers var det for alvor blevet dyrt, og så havde jeg
heller ikke kunnet kastet mig over opgaven.
"
Desverre har jeg mer tommeltotter enn verktøy. Det jeg lurer på er derfor om du har kjøpslinker, arbeidbeskrivelse m.m. som kan hjelpe meg slik
at jeg kan leie noen på denne siden av Atlanterhavet til at gjøre denne jobben for meg?

Med vennlig hilsen
Håkon Norli
Til top Vis bevisfrond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bevisfrond

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 Januar 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

bevisfrond skrev:
Hei.
Jeg sitter her i det kalde nord (Oslo, Norge), med samme problemstilling. Sota Star Sapphire III med sprukket saffirdisk, og ødelagt kule. Behøver
altså ny disk, og ny kule (gjerne keramikk).
Sota sin pris på arbeidet er ikke så galt, men som du skriver, med frakt, moms, m.m. så bliver prisen drøy.
Ditt regnestykke ser derimot meget mer interessant:
"Til sammenligning giver jeg ca. 325 kr. for en ny safirlejeskål (ja, de er små og dyre), og materialeprisen til centertappen er vel i
størrelsesordenen 5 kr. Drejebænk og andet nødvendigt værktøj har jeg heldigvis i forvejen ... ellers var det for alvor blevet dyrt, og så havde jeg
heller ikke kunnet kastet mig over opgaven.
"
Desverre har jeg mer tommeltotter enn verktøy. Det jeg lurer på er derfor om du har kjøpslinker, arbeidbeskrivelse m.m. som kan hjelpe meg slik
at jeg kan leie noen på denne siden av Atlanterhavet til at gjøre denne jobben for meg?

Med vennlig hilsen
Håkon Norli

Hej Håkon,

Send mig en PM, så tager vi den derfra. Jeg kan dog sige så meget her, at keramiske lejekugler kan skaffes til fornuftige priser fra bl.a. www.bocabearings.com. De har et kæmpe udvalg. Har selv købt lejekugler til min SOTA, Pink Triangle og Alphason hos firmaet.

Fortsat god lyttelyst!

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

bevisfrond skrev:
Hei. Jeg sitter her i det kalde nord (Oslo, Norge), med samme problemstilling.
Sota Star Sapphire III med sprukket saffirdisk, og ødelagt kule. Behøver altså ny disk, og ny kule (gjerne keramikk). Sota sin
pris på arbeidet er ikke så galt, men som du skriver, med frakt, moms, m.m. så bliver prisen drøy. Ditt regnestykke ser
derimot meget mer interessant: "Til sammenligning giver jeg ca. 325 kr. for en ny safirlejeskål (ja, de er små og dyre), og
materialeprisen til centertappen er vel i størrelsesordenen 5 kr. Drejebænk og andet nødvendigt værktøj har jeg heldigvis i
forvejen ... ellers var det for alvor blevet dyrt, og så havde jeg heller ikke kunnet kastet mig over opgaven.
" Desverre har
jeg mer tommeltotter enn verktøy. Det jeg lurer på er derfor om du har kjøpslinker, arbeidbeskrivelse m.m. som kan hjelpe
meg slik at jeg kan leie noen på denne siden av Atlanterhavet til at gjøre denne jobben for meg? Med vennlig hilsen Håkon
Norli

Hej Håkon,

Send mig en PM, så tager vi den derfra. Jeg kan dog sige så meget her, at keramiske lejekugler kan skaffes til fornuftige
priser fra bl.a. www.bocabearings.com. De har et kæmpe udvalg. Har selv købt
lejekugler til min SOTA, Pink Triangle og Alphason hos firmaet.

Fortsat god lyttelyst!

det er slet ikke så slemt som i tror:
Først skal lejet skilles ad:
sørg for at lejet er låst
derefter fjernes den låseplade som sidder over leje-pinden.
når pladetallekenen er adskilt kan man simpelthen bare presse centerlejeskålen (the sapphire thrustpad) ud igennem bunden.
(Jeg har selv en liggende i en skuffe i chatollet!)

den lille centerpind og safirlejet vejer under 20 gram og kan sendes til Donna og Kirk i Fort Worth hvor de kan sætte en ny
safir i. Alternativt kan i bore den ud (men det slider et par diamant bor!) og sætte en ny safir i. En urmager som restaurerer
gamle ure kan hjælpe.

Det vigtige er at undgå stød....jeg ødelagde mit første leje ved simpelthen at droppe stålkuglen de 7 cm ned igennem lejet.

når I sætter lejet sammen med pladetallerkenen kan I bruge en blyant (helst med viskelæder for enden) til at skubbe
lejekålen på plads,
derefter lægges kuglen på lejepinden og pladetallerkenen sættes i en eller anden form for "jig" så man forsigtigt og langsomt
kan skyde lejet på plads. sørg for at låse-skruerne er så langt fremme så der ikke er risiker for at støde kuglen mod
lejeskålen, men at de også så langt nede at man kan sætte låse-plader på igen.
derefter sættes den låste pladetallerken på plads og derefter sættes maskinen op efter de originale anvisninger.

Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 30 Januar 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Analogueman skrev:

bevisfrond skrev:
Sota Star Sapphire III med sprukket saffirdisk, og ødelagt kule. Behøver altså ny disk, og ny kule (gjerne keramikk). Sota sin
pris på arbeidet er ikke så galt, men som du skriver, med frakt, moms, m.m. så bliver prisen drøy. Ditt regnestykke ser
derimot meget mer interessant: "Til sammenligning giver jeg ca. 325 kr. for en ny safirlejeskål (ja, de er små og dyre), og
materialeprisen til centertappen er vel i størrelsesordenen 5 kr. Drejebænk og andet nødvendigt værktøj har jeg heldigvis i
forvejen ... ellers var det for alvor blevet dyrt, og så havde jeg heller ikke kunnet kastet mig over opgaven.
" Desverre har
jeg mer tommeltotter enn verktøy. Det jeg lurer på er derfor om du har kjøpslinker, arbeidbeskrivelse m.m. som kan hjelpe
meg slik at jeg kan leie noen på denne siden av Atlanterhavet til at gjøre denne jobben for meg? Med vennlig hilsen Håkon
Norli

Hej Håkon,

Send mig en PM, så tager vi den derfra. Jeg kan dog sige så meget her, at keramiske lejekugler kan skaffes til fornuftige

Fortsat god lyttelyst!

når pladetallekenen er adskilt kan man simpelthen bare presse centerlejeskålen (the sapphire thrustpad) ud igennem bunden.

den lille centerpind og safirlejet vejer under 20 gram og kan sendes til Donna og Kirk i Fort Worth hvor de kan sætte en ny
safir i. Alternativt kan i bore den ud (men det slider et par diamant bor!) og sætte en ny safir i. En urmager som restaurerer
gamle ure kan hjælpe.

Det vigtige er at undgå stød....jeg ødelagde mit første leje ved simpelthen at droppe stålkuglen de 7 cm ned igennem lejet.

når I sætter lejet sammen med pladetallerkenen kan I bruge en blyant (helst med viskelæder for enden) til at skubbe
lejekålen på plads,
derefter lægges kuglen på lejepinden og pladetallerkenen sættes i en eller anden form for "jig" så man forsigtigt og langsomt
kan skyde lejet på plads. sørg for at låse-skruerne er så langt fremme så der ikke er risiker for at støde kuglen mod
derefter sættes den låste pladetallerken på plads og derefter sættes maskinen op efter de originale anvisninger.

Jeg har da vist heller aldrig hævdet, at det var slemt ...

Det er absolut ingen krævende opgave at skille lejet ad. SOTA'en minder meget op Pink Trianglen for så vidt angår opbygningen af centerlejet. På SOTA'en er lejet blot noget mere veldimensioneret.

På Pink Trianglen kan centertappen fjernes. Den er dog nærmest umulig at få ud uden brug af ødelæggende vold, så der skal næsten altid drejes en ny centertap og - hvis det er den gamle centerlejetype - en ny safirskål til.

I forhold til at fjerne safirskåle/-plader, så er de normalt limet fast, og lidt varme fra fx en varmepistol gør atter limen flydende, og så slipper man for at slide sine dyre diamantbor ihjel.

Jeg ser i øvrigt ingen grund til at montagearbejdet af lejet skal foregå med pladetallerkenen monteret. Det bør gøres efterfølgende. Dels er det lettere at montere uden den (forholdsvis) tunge pladetallerken, dels undgår man kedelige uheld.

Fortsat god lyttelyst!

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2012 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Analogueman skrev:

bevisfrond skrev:
" Desverre har
Norli

Hej Håkon,

Fortsat god lyttelyst!

gamle ure kan hjælpe.

lejekålen på plads,

Åh ja, det glemte jeg: Der er en væsentlig detalje i din forklaring, som jeg ikke helt forstår. I den ydre del af centerlejet (som er integreret med pladetallerkenen) sidder der to lejebøsninger/-foringer af leje-/sinterbronze (vil jeg tro), der skal stabilisere den ydre del af centerlejet omkring lejeskaftet (hvor stålkuglen er placeret øverst) - en i toppen og en i bunden af centerlejet. Jeg kan sagtens presse centertappen lidt ned, men så kommer den efter få milimeters bevægelse til at hvile/støde på kanten af den første lejeforing. Jeg vil mene, at begge lejeforinger skal fjernes med en eller anden form for aftrækker for at centertappen kan presses helt ud.

Jeg vil da gerne vide, hvad du gjorde for at overkomme disse forhindringer i forhold til at presse centertappen helt ud?

Fortsat god lyttelyst!

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Centertappen passerer med en fin, snæver tolerance hvis man bruger en blyant med viskelæder (igen) til at skubbe den
igennem lejeforingerne. Ikke noget problem der.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Centertappen passerer med en fin, snæver tolerance hvis man bruger en blyant med viskelæder (igen) til at skubbe den
igennem lejeforingerne. Ikke noget problem der.

Det er vist desværre ikke tilfældet på min MK. III'er. Bunden af centertappen, hvor safirpladen (thrust plate) er monteret, har - så vidt jeg kan se - en større diamenter end lejeforingernes indre diameter (14 mm). Så den vil ikke ikke forbi lejeforingerne uanset, hvor meget jeg maser på centertappen ovenfra.

Vil du gøre mig den ulejlighed at måle diameteren på bunden af din centertap? SOTA kan jo sagtens undervejs i produktionen have gennemført forskellige ændringer, selv om modelbetegnelsen er bibeholdt. Det er fx tilfældet med Pink Triangle, hvor samme model kommer med forskellige typer af lejer og motorer.

Fortsat god lyttelyst!

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Målt med skydelære: 12,7 mm! så du skulle ikke have nogen problemer der

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Målt med skydelære: 12,7 mm! så du skulle ikke have nogen problemer der

OK - det svarer så til ½" (ja, SOTA'en er jo fra USA). Det forklarer så også mine problemer, selv om du mener, der ingen er

Hvis bunden af min centertap havde din centertaps diameter, så var det absolut ikke noget problem at få den presset forbi lejeforingerne, som har en indre diameter på 14 mm.

Diameteren på bunden af min centertap er imidlertid hele 3/4" (altså 19,05 mm), så det er ikke så underligt, at den ikke kan presses forbi lejerne.

Jeg aner ikke, om din SOTA er en senere eller tidligere model end min, men jeg kan ihvertfald baseret på dine informationer konstatere, at SOTA på et tidspunkt har ændret dimensionerne på bunden af centertappen.

Hvorfor kan der kun gisnes om.

Nå, men der er nok ikke andet at gøre end at demontere lejeforingerne. Det burde nu heller ikke være noget stort problem med den rette lejeaftrækker (der ligger tilfældigvis en aftrækker med de rette dimensioner blandt mit motorcykelværktøj).

I øvrigt overvejer jeg helt at droppe safirlejet på SOTA'en og dreje en ny centertap med plads til en lejekugle af keramik. Så kan lejet løbe keramikkugle mod keramikkugle. Det vil være en langt mere solid og stort set uopslidelig løsning, og jeg vil tro, at lejet vil løbe mere friktionsløst og støjfrit sammenlignet med det gamle leje, som består af en safirplade og en tungstenkugle.

Det vil jeg se nærmere på, når lejeforinger og centertap er fjernet ...

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

SOTA Nova er en Star Sapphire med Zirconium (keramik-)kugle i stedet for Stålkuglen. Du kan få Zirconium kuglen som
reservedel for en rimelig penge fra Sota i Chicago. Men du kan have ret med hensyn til safiren: den urmager som monterede
en safir som jeg fik sendt fra Chicago mente at den kunne han lave meget bedre selv og at SOTAs afir ikke var særligt jævnt
slebet

min series III har et serienummer 22988 jeg havde indtil for fem år siden nummer 20224 begge har samme centerpind. Er du
sikker på at din er original?

Forresten, jeg har også en Pink Triangle PT TOO på bænken her i Aberdeen: den har en dårlig strømforsyning. Kender du
noget til dem og deres problemer?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
SOTA Nova er en Star Sapphire med Zirconium (keramik-)kugle i stedet for Stålkuglen. Du kan få Zirconium kuglen som
reservedel for en rimelig penge fra Sota i Chicago.

I know. Men som jeg har skrevet i en af mine andre tråde, så foretrækker jeg keramikkugler af siliziumnitrid (Si3N4), som er et væsentligt hårdere og glattere (non-porøst) materiale end zirkondioxid (ZrO2), og som kan produceres med meget snævrere tolerancer. Vi taler m.a.o. om meget runde kugler!

Siliziumnitridkugler er også dyrere end zirkondioxidkugler, men dimensionen, som SOTA benytter (5/16" = 7,9375 mm), kan jeg få med den højeste grad af rundhed til ca. 85 kr./stk. SOTA tager som tidligere nævnt $230 for at totalrenovere et leje ... og det er vel at mærke ekskl. forsendelsesomkostninger, importtold og moms.

I materialer vil en ny centertap i aluminium - men messing eller bronze er også en mulighed - koste maksimalt 25 kr.

Så såvel ud fra tekniske som økonomiske overvejelser, så er jeg ikke et splitsekund i tvivl om, hvilken løsning jeg vælger.

Fortsat god lyttelyst!

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
his047 skrev:
Analogueman skrev:

bevisfrond skrev:
" Desverre har
Norli

Hej Håkon,

Fortsat god lyttelyst!

gamle ure kan hjælpe.

lejekålen på plads,

Jeg har da vist heller aldrig hævdet, at det var slemt ...

Det er absolut ingen krævende opgave at skille lejet ad. SOTA'en minder meget op Pink Trianglen for så vidt angår opbygningen af centerlejet. På SOTA'en er lejet blot noget mere veldimensioneret.

På Pink Trianglen kan centertappen fjernes. Den er dog nærmest umulig at få ud uden brug af ødelæggende vold, så der skal næsten altid drejes en ny centertap og - hvis det er den gamle centerlejetype - en ny safirskål til.

I forhold til at fjerne safirskåle/-plader, så er de normalt limet fast, og lidt varme fra fx en varmepistol gør atter limen flydende, og så slipper man for at slide sine dyre diamantbor ihjel.

Jeg ser i øvrigt ingen grund til at montagearbejdet af lejet skal foregå med pladetallerkenen monteret. Det bør gøres efterfølgende. Dels er det lettere at montere uden den (forholdsvis) tunge pladetallerken, dels undgår man kedelige uheld.

Fortsat god lyttelyst!

Jeg må i sandhedens og ærlighedens navn korrigere mig selv! Montagearbejdet af lejet skal foregå med pladetallerkenen monteret og "aktive" låseskruer som beskrevet ovenfor af his047.

Jeg fik vist lige blandet nogle pladespillerlejer sammen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
reservedel for en rimelig penge fra Sota i Chicago. Men du kan have ret med hensyn til safiren: den urmager som monterede
en safir som jeg fik sendt fra Chicago mente at den kunne han lave meget bedre selv og at SOTAs afir ikke var særligt jævnt
slebet

min series III har et serienummer 22988 jeg havde indtil for fem år siden nummer 20224 begge har samme centerpind. Er du
sikker på at din er original?

Forresten, jeg har også en Pink Triangle PT TOO på bænken her i Aberdeen: den har en dårlig strømforsyning. Kender du
noget til dem og deres problemer?

Min har serienummer 22500 - hvis den er et falsum, er den dygtigt lavet, da jeg har originalemballage og -manual. Det kan selvfølgelig tænkes, at den på et tidligere tidspunkt har fået skiftet/renoveret lejet.

Pink Triangle-snak hører til i min Pink Triangle tråd, så du må stille spørgsmålet om Pinkens strømforsyning der

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes