| Forfatter |
|
Sorenjoren Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har fået kastet en B&O Beogram 8002 i nakken af en ven. Han siger det er den bedste de har lavet, så ville lige høre om
nogle herinde ved, hvor meget den er værd? Pickuppen er vist en MMC 1 og skulle koste mange penge? Håber nogle kan
hjælpe :)
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 202
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beogram 8002 er ganske rigtigt den bedst præsterende B&O pladespiller i manges øjne
Hvis den virker og er i pæn stand ville pladespilleren alene indbringe omkring 800-1000 kr. Da pickuppen er en MMC1(topmodellen)
kan du nok få det samme hvis den virker (hvis den er defekt kan den renoveres), som defekt har den nok stadig lidt samlerværdi. __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoHammer skrev:
Beogram 8002 er ganske rigtigt den bedst præsterende B&O pladespiller i manges øjne
Hvis den virker og er i pæn stand ville pladespilleren alene indbringe omkring 800-1000 kr. Da pickuppen er en
MMC1(topmodellen)
kan du nok få det samme hvis den virker (hvis den er defekt kan den renoveres), som defekt har den nok stadig lidt
samlerværdi. |
|
|
Mange tak for svar.
Mener du, at jeg kan få 800-1000 kr. for pickuppen alene?
Jeg har et problem med afspilleren. Skiven vil gerne dreje rundt, og læseren kan også aflæse når der er en plade på skiven.
Når jeg har en plade på, stopper den altid på kanten (ved det første nr), som om den vil begynde at afspille. Men Pickuppen
går ikke ned på pladen, og skiven bliver ved med at køre rundt. Efter et stykke tid (1 min), kører pickuppen ind tilbage på
sin plads.
Har nogle oplevet det før?
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorenjoren skrev:
BeoHammer skrev:
Beogram 8002 er ganske rigtigt den bedst præsterende B&O pladespiller i manges
øjne
Hvis den virker og er i pæn stand ville pladespilleren alene indbringe omkring 800-1000 kr. Da pickuppen er en
MMC1(topmodellen)
kan du nok få det samme hvis den virker (hvis den er defekt kan den renoveres), som defekt har den nok stadig lidt
samlerværdi. |
|
|
Mange tak for svar.
Jeg har et problem med afspilleren. Skiven vil gerne dreje rundt, og læseren kan også aflæse når der er en plade på skiven.
Når jeg har en plade på, stopper den altid på kanten (ved det første nr), som om den vil begynde at afspille. Men Pickuppen
går ikke ned på pladen, og skiven bliver ved med at køre rundt. Efter et stykke tid (1 min), kører pickuppen ind tilbage på
sin plads.
Har nogle oplevet det før? |
|
|
Det lyder som et standard aldersrelateret problem. Kondensatorerne tørrer ud og får en stor ESR-værdi (modstand som ikke
skal være i en kondensator). Det burde være nemt at lave, men forsøg ikke selv at skille den ad da låget kan splintres (som i
1000-små-plasikfragmenter-splintre) da man skal vippe hele toppen til serviceposition. Hvor i landet bor du? __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Liften i en 8002 er lidt specielt lavet. Man hae brugt princippet fra en højtaler med at lade spole køre i et magnetfelt. Dæmpefuntionen er
lavet ved at styre strømmen i spolen istedet for siliconedæmpere eller andet. Fejlen kan være flere steder. Jeg mener at kunne huske at
selve spolesystemet ikke var det meste stabile og afbrudte spoler ikke var et særsyn.
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2012 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoHammer skrev:
Sorenjoren skrev:
BeoHammer skrev:
Beogram 8002 er ganske rigtigt den bedst
præsterende B&O pladespiller i manges
øjne
MMC1(topmodellen)
samlerværdi. |
|
|
Mange tak for svar.
sin plads.
Har nogle oplevet det før? |
|
|
Det lyder som et standard aldersrelateret problem. Kondensatorerne tørrer ud og får en stor ESR-værdi (modstand som ikke
skal være i en kondensator). Det burde være nemt at lave, men forsøg ikke selv at skille den ad da låget kan splintres (som
i
1000-små-plasikfragmenter-splintre) da man skal vippe hele toppen til serviceposition. Hvor i landet bor du? |
|
|
Jeg bor i Køge... Er det da noget du kan hjælpe mig med?
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
Liften i en 8002 er lidt specielt lavet. Man hae brugt princippet fra en højtaler med at lade spole køre i et
magnetfelt. Dæmpefuntionen er
lavet ved at styre strømmen i spolen istedet for siliconedæmpere eller andet. Fejlen kan være flere steder. Jeg mener at kunne
huske at
selve spolesystemet ikke var det meste stabile og afbrudte spoler ikke var et særsyn. |
|
|
Hvordan tjekker jeg at det er det, som er problemet? Ved du hvordan jeg får det lavet?
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin Olsen (Dillen) på Beoworld forum bor i Gladsaxe, han er nok en af Danmarks mest kompetente reparatører når det kommer
til de gamle sager.
__________________ B&O-samler og båndnørd.
|
| Til top |
|
| |
Jensen123 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2012 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 01 April 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - sorenjoren B&O's top-modeller har div. problemer, hvis de har stået stille alt for længe. Der kan være trægt fedt på gevindspindel til sideværs-trækket og lænkearmene til den pnumatiske enhed. Hvis, at den pnumatiske cylinder ikke reagerer korrekt, så kan man skille hele system ad og forsigtigt pudse cylinderen med en lille bomuldsklud med en smule Brasso polérmiddel. Man må aldrig smøre denne cylinder/stempel med f.eks. lejeolie eller spraymidler for, så virker systemet slet ikke ! Husk desuden: man må aldrig starte en sådan grammo, hvis motortallerkenen er afmonteret ! Vh. Steen (Radioten)
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak radiot.
Jeg kender dog slet ikke til alle disse dele du snakker om, så jeg tør ikke rigtig at skilde den ad, og prøve på noget, før jeg
kender til indholdet, og hvor tingene sidder.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har brug for Martin (Dillen)kontakt så send en pm. Du vil ikke fortryde det!
|
| Til top |
|
| |