Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 06:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rem eller motor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Vær hilset, O alvidende forum :)

Jeg har netop erhvervet mig en Systemdek IIX med SME 3009 arm og en ældre Shure M75MB pick-up. Lækker maskine og klart et skridt i den rigtige retning. Desværre er det tilstødt en mindre komplikation.

Da jeg hørte den hos sælger var der intet problem, men hjemme i privaten sker følgende: jeg tænder for krabaten og alt er fryd og gammen, men når jeg sænker pu ned på LP'en kan jeg med det samme høre en slags "rumlen" eller baggrundsstøj, både mellem numrene, men også i de stille passager. Jeg kommer fra en DD og er derfor ikke vant til at skulle forholde mig til hvordan remmen sidder og ved derfor ikke om det kan være hér problemet ligger... :/

Mit umiddelbare gæt er, at hvis det ikke er remmen, kan det være motoren jeg kan høre og at det måske skyldes vrøvl med pu eller arm-opsætning? Det jeg ikke helt kan gennemskue er, hvorfor det ikke var hørbart da jeg hørte den hos sælger? Måske der er blevet rumsteret lidt rundt på nogle ting under transporten?

Nu er det tidligt i fejlfindingsforløbet, men jeg vil være taknemmelig for bud på hvad der kan være galt og, naturligvis, måder hvorpå jeg løser problemet :)

På forhånd tak for hjælpen.

Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej Snorgon,

Tja, der kan sådan ca. være tusinde ting i vejen ud fra din beskrivelse at dømme ...

Nej, spøg til side. Kan du høre nogen som helst form for mekanisk støj, når pick uppen ikke er i rillen? Du vil sædvanligvis kunne høre støj, der stammer fra motor/rem, selv når du ikke spiller en lp.

Prøv evt. at fjene pladetallerken og drivrem og lyt efter, om motoren støjer.

Kan centerlejet være slidt/ødelagt? Jeg har efterhånden set så mange pladespillere, hvor det umiddelbare indtryk var et fint og velfungerende leje, som ved nærmere inspektion desværre viste sig slidt og dermed støjende. Og det er ikke altid nok at konstatere, at lejet snurrer fint rundt. Jeg er i øjeblikket ved at renovere centerlejet på min SOTA Star Sapphire MKIII, hvor centerlejet snurrede lystigt rundt uden slør, men et nærmere eftersyn viste, at lejekuglen var slidt/deform, og safirskiven var flækket.

Ikke så underligt så, at SOTA'en ikke helt kunne levere de lydmæssige kvaliteter, som jeg ellers huskede den for.

Så tjek dit centerleje - det kan også mangle noget så banalt - men dog vigtigt! - som lejeolie.

Nå, det var mine input.

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Prøv også at tjekke det justerbare ophæng. Det skal jo helst stå i water. Det gælder både det flydende ophæng og den mere faste del, så der ikke er skævt træk  mellem motor og mellemtallerken.  Tjek og om antiskatings loddet er på og stillet rigtigt, gerne lidt højt frem for for lavt.

En SME 3009 og 3009R arm kan være svær at sætte ordenligt op pga S formen. Armbasen kan sidde forkert i forhold til den måde sådan en arm skal sidde ved basen. Har selv haft en 3009R arm på et STD M værk og den passede ikke særligt godt her pga basens placering, som ikke kunne flyttes. Dette gav nemlig lidt modulations støj fra rillerne fordi geometrien ved pick uppen ikke var til at indstille ordentligt. Så det blev for mit vedkommende til en ADC-ALT- 1 arm istedet for.  

Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2012 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagene

Jeg må hjem og rode med den. Umiddelbart så det ikke ud til, at der manglede olie da jeg havde mellemtallerkene ude forleden.

Skulle der sidde andre derude med forslag, så skyder I bare - jeg er frisk på at prøve det meste

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Måske at sætte SME armen på den DD du har ?

Mener der er tilpas mange udfordringer ved afspilning af vinyl, kan man eliminere problemerne med akustisk tilbagekobling, rummel og støj fra mekanik, hastighedsafvigelse, er man kommet meget langt - og trivielle problemer står tilbage, som eksempelvis hvilken PU og måske arm der skal vælges, subsonisk rummel.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Marts 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke nogle transportsektoren der mangler at blive løsnet ? Hvis du tager remmen af og sænker picup ned på en plade og støjen
stadig er der er det motor / ophæng at man søge efter fejlen, hvis den er væk skal man koncentrere sig om centerlejet.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Endnu engang tak for løsningsforslagene 

Jeg har fået maskinen i vater. I og med den er tungere end min gamle pladespiller var den hjemmelavede hylde ganske rigtig ikke helt som den burde være. Jeg må nok hellere få fat i en ordentlig hylde på et tidspunkt. Umiddelbart fjernede det en lille smule af lyden, men det kan sikkert ligeså godt være ønsketænkning som det kan være reelt.

Jeg har derudover lyttet lidt på de bevægelige dele og her er der vist ikke rigtig noget at komme efter: uanset om det er motor; motor og mellemtallerken eller motor, mellemtallerken og tallerken der roterer er der stort set ingen lyd. Jeg skal nærmest lige checke, at tallerkenen nu også kører rund for at konstatere at maskinen nu også er tændt.

Anti skating-lod sidder som det skal og står på 1,7.

Jeg kan desværre ikke teste på min gamle DD, idet den allerede har fundet nyt hjem.

Næste skridt bliver at teste j-mils forslag og derefter skal der rodes lidt med armen. Derefter vil jeg se om ikke jeg kan få fingre i en anden arm og prøve med den.

Jeg vender tilbage med nyt når der sker noget. Og byd jer endelig til med gode forslag

Edit: Jeg har nu prøvet tippet med at pille remmen af og derefter sænke pu ned på pladen uden at tallerkenen drejer. Der er intet at høre, så måske det er centerlejet der trænger til et eftersyn?

Jeg har tillige prøvet at skifte tallerken. Der sidder en AN akryl tallerken på nu og jeg prøvede med den originale glas tallerken, men der var ingen forskel.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 12 Marts 2012 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Snorgon skrev:
Endnu engang tak for løsningsforslagene 

Jeg har fået maskinen i vater. I og med den er tungere end min gamle pladespiller var den hjemmelavede hylde ganske rigtig ikke helt som den burde være. Jeg må nok hellere få fat i en ordentlig hylde på et tidspunkt. Umiddelbart fjernede det en lille smule af lyden, men det kan sikkert ligeså godt være ønsketænkning som det kan være reelt.

Jeg har derudover lyttet lidt på de bevægelige dele og her er der vist ikke rigtig noget at komme efter: uanset om det er motor; motor og mellemtallerken eller motor, mellemtallerken og tallerken der roterer er der stort set ingen lyd. Jeg skal nærmest lige checke, at tallerkenen nu også kører rund for at konstatere at maskinen nu også er tændt.

Anti skating-lod sidder som det skal og står på 1,7.

Jeg kan desværre ikke teste på min gamle DD, idet den allerede har fundet nyt hjem.

Næste skridt bliver at teste j-mils forslag og derefter skal der rodes lidt med armen. Derefter vil jeg se om ikke jeg kan få fingre i en anden arm og prøve med den.

Jeg vender tilbage med nyt når der sker noget. Og byd jer endelig til med gode forslag

Edit: Jeg har nu prøvet tippet med at pille remmen af og derefter sænke pu ned på pladen uden at tallerkenen drejer. Der er intet at høre, så måske det er centerlejet der trænger til et eftersyn?

Jeg har tillige prøvet at skifte tallerken. Der sidder en AN akryl tallerken på nu og jeg prøvede med den originale glas tallerken, men der var ingen forskel.

Havde du transportsikret pladespilleren under turen hjem?
Var pladetallerkenen på monteret?
Centerlejet kan godt tage skade af en eventuel hårdhændet behandling (under transport)?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

@nilau: Jeg havde nemlig ikke sikret den under transporten, hvorfor må guderne vide. Pladetallerkenen sad på og sådan en køretur gennem København er jo ikke uden bump.

Så det kan såmænd godt hænde, at det "bare" er det der er galt. Overvejer dog at prøve en ny nål/pick-up alligevel. Om ikke andet kan jeg få fjernet den fra listen over skurke og der skal nok en ny på uanset hvad.

Er sådan et centerleje til at rode med selv eller skal der en profi på?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 12 Marts 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Snorgon skrev:
@nilau: Jeg havde nemlig ikke sikret den under transporten, hvorfor må guderne vide. Pladetallerkenen sad på og sådan en køretur gennem København er jo ikke uden bump.

Så det kan såmænd godt hænde, at det "bare" er det der er galt. Overvejer dog at prøve en ny nål/pick-up alligevel. Om ikke andet kan jeg få fjernet den fra listen over skurke og der skal nok en ny på uanset hvad.

Er sådan et centerleje til at rode med selv eller skal der en profi på?

Hiv centerakslen op og se, om der er skader på den og ditto med lejekuglen. Du kan måske nøjes med en ny lejekugle, og når den så alligevel skal skiftes, så køb en i keramik og bliv forundret over kvalitetsforbedringen!

Hvis centeraksel/lejebøsninger har skader, så skal du have et nyt leje. Det kan i udgangspunktet ikke repareres på en Rega.

Fortsat god lyttelyst!

Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu pillet centerlejet af og umiddelbart er der ikke noget at se. Centeraksel og bøsning ser fine ud, men det er lidt svært at lokke lejekuglen ud fra sit skjul

Dog kan jeg, hvis jeg hvis jeg sætter mellemtallerkenen i bøsningen og drejer den rundt, høre en let skuren. Hvor den præcis kommer fra er endnu ikke helt afklaret, men det kan sagtens være dét jeg har kunnet høre når jeg afspillede plader. Jeg vil prøve at udskifte kuglen og kunne i den forbindelse godt bruge et tip til hvor jeg køber sådan en fætter?

Endnu en gang tak for al hjælpen - det er en fornøjelse

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Pas på med, at hive akslen op og ned i lejet for mange gange, da du laver fine små ridser i akslen. Så skal den til at køre mange omdrejninger gennem et stykke tid for at slide dem til. Ja også lejebrønen kan få disse kedelige ridser. Når akslen skal på plads igen, når du er færdig, så lad den glide i af sig selv, ikke noget med at presse den på plads.

Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Tips til at få kuglen ud af brønden? Det er som om olien holder den fast og det er dælme ikke nemt at få den til at slippe.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Snorgon skrev:
Tips til at få kuglen ud af brønden? Det er som om olien holder den fast og det er dælme ikke nemt at få den til at slippe.

Tre bud på metoder til, hvordan du får lejekuglen ud af lejebrønden. Jeg har selv benyttet metoderne situationsbestemt, så du må selv vurdere, hvad der virker bedst i forhold til Regalejet:

1) Tap på bunden af lejet med en egnet hammer, fx en rekylhammer med blød bane af enten kunststof eller kobber. Det burde kunne løsne lejekuglen. Husk at dække lejebrøndens åbning til med fx et stykke husholdningsfilm, så lejekuglen ikke katapulteres ud af lejebrønden og bliver væk for dig. Du skal jo helst efterfølgende kunne måle dens dimension for at bestille en ny.

2) Opvarm forsigtigt (bunden af) lejebrønden med en varmepistol. Det gør lejeolien tynd og får den til at flyde, hvorefter kuglen kan trilles ud. Benyt evt. efter opvarmningen metode 1). Opvarmning i en ovn til fx 100 grader kan også bruges, hvis du ønsker en mere kontrolleret opvarmning. I så fald stiller du lejet på højkant med bunden i vejret. Så vil du måske opleve, at lejekulglen under opvarmningen triller ud helt af sig selv.

3) Brug en tynd pind af træ eller kunststof til at pirke/skubbe lejekuglen løs. Benyt ikke en pind af metal - den risikerer at ridse lejebrønden (for meget). Benyt evt. metoden i kombination med metode 1) eller 2).

Keramikkugler kan bestilles hos www.bocabearings.com. Det er min foretrukne leverandør, men da firmaet ligger i Florida, USA, så kan det bedst betale sig at bestille større kvanti.

Du kan også kontakte mig, når du kender dimensionen på kuglen - jeg har muligvis en liggende i den nødvendige dimension.

Fortsat god lyttelyst!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Marts 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hvad blev der af sugerør's tricket ?

Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Tak for løsningsforslag  Det viste sig, at en nat med bunden i vejret og et par venlige, men bestemte, bank ned i en gummioverflade var det der skulle til. Kuglen er ude og den har sine brugsspor.

Jeg vil, når jeg har fået bestemt kuglens diameter, meget gerne tage dig på ordet Analogueman og måske købe en keramisk kugle af dig, i fald du har én med den rette diameter liggende. Det er ikke ligefrem fordi jeg skal n´bruge ret mange flere end 1, så det vil være lidt overkill at skule til at bestille hjem fra USA.

Lejeolie må være ret nemt at få fat i, tænker jeg.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Du skal blot købe en syrefri fed olie.

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Og så huske at. rense lejebrønden godt og grundigt med sprit eller fortynder på en vatpind, inden du plopper den nye fine kugle i.

Sorenjoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2010
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem med at få min pladespiller til at spille på 45 omdrejninger. Remmen vil ikke gå op på det spor på motoren.
Man skal sådan hjælpe den op hver gang. Nogle der kender en løsning på dette problem?
Til top Vis Sorenjoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sorenjoren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Sorenjoren skrev:
Jeg har et problem med at få min pladespiller til at spille på 45 omdrejninger. Remmen vil ikke gå op på det spor på motoren.
Man skal sådan hjælpe den op hver gang. Nogle der kender en løsning på dette problem?
Hvad er det for en spille du har?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes