| Forfatter |
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min gamle Pioneer pladespiller er slidt op, så jeg har været ude på brugt markedet og finde noget andet. Jeg fandt en lidt sjælden sag. En Goldring Lenco L82. Den fungerede, men trængte til en kærlig hånd. Den har været totalt skilt ad, er blevet renset og smurt. Den har fået ny rem, plinten er istandsat og låget er blevet poleret. Så nu spiller den som ny igen, med en Grado prestige Gold - Select edition Pickup.
Interessant nok, så er det næsten umuligt at finde noget info på nettet om denne model.

|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sørme da en herlig spille du dér har fået dig. Det flydende ophæng den har, hører det ikke til det lidt stivere af slagsen? Men bortset fra det må du have en rigtig god fornøjelse med den.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 02:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist en L85er bare med S-formet arm
Det man skal holde øje med er at kondensatorerne i elektronikken der styrer hastigheden ikke er visne og at de små potmetre på
printpladen ikke er oxiderede - der findes vist et par ret udførlige restaureringer på lencoheaven - og de der er kommet hele
vejen igennem har vist været ret glade for den - nu er lencoheaven jo meget orienteret omkring mellemhjulspladsespillere - men
det betyder ikke at en L85/82 ikke kan give masser af spilleglæde - tillykke med den
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Canielsen, hvad polerede du låget med???
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars skrev:
| Canielsen, hvad polerede du låget med??? |
|
|
Jeg brugte slipol.
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 28 Marts 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich har åbenbart erfaring med lige præcis et Thorens-låg og frarådede Slipol. Jeg testede på et lille område bagerst og
måtte sande at han havde ret - jeg er slet ikke vild med at give andre ret. Men det har åbenbart noget med plastmaterialets
beskaffenhed (det havde han også regnet ud) at gøre. Dit låg er nok bare af en anden (læs, bedre) kvalitet, siden du har fået et
godt resultat. Der findes så mange smarte ting på spraydåser nu om dage, så jeg har svært ved at acceptere at der ikke er et
vidundermiddel, der kan bringe lidt af glansen tilbage i Thorensplastiken...
Men tillykke med grammofonpladeaftasteren! Den ser fin ud!
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 28 Marts 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tillykken med din Lenco den ser da rigtig fin ud, Lenco gode pladespillere
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars skrev:
Allanowich har åbenbart erfaring med lige præcis et Thorens-låg og frarådede Slipol. Jeg testede på et lille område bagerst og måtte sande at han havde ret - jeg er slet ikke vild med at give andre ret. Men det har åbenbart noget med plastmaterialets beskaffenhed (det havde han også regnet ud) at gøre. Dit låg er nok bare af en anden (læs, bedre) kvalitet, siden du har fået et godt resultat. Der findes så mange smarte ting på spraydåser nu om dage, så jeg har svært ved at acceptere at der ikke er et vidundermiddel, der kan bringe lidt af glansen tilbage i Thorensplastiken... Men tillykke med grammofonpladeaftasteren! Den ser fin ud! |
|
|
Ja - jeg ved der er forskel på lågene. Jeg tog chancen og prøvede først bagpå i et hjørne. Det så ok ud. Men det tager tid - lang tid.
Kig i øvrigt i denne tråd. Den inspirerede mig. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=79135&K W=slipol
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Thorens's låg er af meget blød acryl, så dem kan man ikke sådan redde. Jo hårdere jo bedre. Bare man tørrer støv af på dem bliver de ridset. Har man et låg uden ridser på sin Thorens og skal støve det af, så gør det med en fugtig klud med lidt sæbvand i. Så går det ikke så galt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder underligt med det støvlåg. Mit er da ikke ridset, og det er fra 1975. (SL1200)
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke så underligt Carsten, da acrylen, der anvendes har forskellige hårdhedsgrader. Jeg havde jo denne her SL D2 i mange år og tørrede støv af på jævnligt uden problemer. Også SL-QL 1 tangential spille var der ingen problemer med i denne henseende. Men da jeg fik min TD321.......blev jeg trist og ke' a'et, da jeg opdagede ridserne. Prøvede med tandpasta og vand på en tot vat på bagsiden......men ak ak...... Ik' no'et man bli'r gla' i låget a'. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plexus Plastic Cleaner er et fortrinligt produkt til at polere støvlåg ( og andre plastprodukter ) med. Bruges især ved polering og rengøring af cockpitruder på flyvere og kåbeglas på motorcykler!
http://www.plexusplasticcleaner.com/plexus.html __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper/Lolland skrev:
|
Plexus Plastic Cleaner er et fortrinligt produkt til at polere støvlåg ( og andre plastprodukter ) med. Bruges især ved polering og rengøring af cockpitruder på flyvere og kåbeglas på motorcykler!
http://www.plexusplasticcleaner.com/plexus.html |
|
|
Det er jo også meget hårde plast overflader end et Thorens støvlåg på TD321 - 320- 318- 316.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Kasper/Lolland skrev:
|
http://www.plexusplasticcleaner.com/plexus.html
|
|
|
Det er jo også meget hårde plast overflader end et Thorens støvlåg på TD321 - 320- 318- 316. |
|
|
Korrekt! 
Det fungerer også rigtig godt på en Thorens TD 160 BC. Om den er hårdere eller blødere i låget end de, du nævner ved jeg ikke. Umiddelbart vil jeg tro, at det er nogenlunde det samme! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper/Lolland skrev:
allanowich skrev:
Kasper/Lolland skrev:
|
|
|
|
Det er jo også meget hårde plast overflader end et Thorens støvlåg på TD321 - 320- 318- 316. |
|
|
Korrekt! 
Det fungerer også rigtig godt på en Thorens TD 160 BC. Om den er hårdere eller blødere i låget end de, du nævner ved jeg ikke. Umiddelbart vil jeg tro, at det er nogenlunde det samme! |
|
|
Lågene på de ældrere TD160 BC og Super og den den dur dér, er tungere end dem jeg nævner. Derfor tror jeg også de er hårdere i acrylen. Mit låg vejer ingenting.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Kasper/Lolland skrev:
allanowich skrev:
Kasper/Lolland skrev:
|
|
|
|
|
|
Korrekt! 
Det fungerer også rigtig godt på en Thorens TD 160 BC. Om den er hårdere eller blødere i låget end de, du nævner ved jeg ikke. Umiddelbart vil jeg tro, at det er nogenlunde det samme!
|
|
|
Lågene på de ældrere TD160 BC og Super og den den dur dér, er tungere end dem jeg nævner. Derfor tror jeg også de er hårdere i acrylen. Mit låg vejer ingenting.  |
|
|
Ah ja, det var selvfølgelig en mulighed. Et hurtigt tjek på køkkenvægten siger 965 gram for et låg! Men stadig, en blød fnugfri klud og noget Plexus, så skinner spillen! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 02 April 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækker spille.
Der er noget specielt over det at redde en grammofon fra den sikre død.
Gå og nusse omkring detaljerne, for at ende op med noget der næsten står som nyt.
Hvordan spiller den, sammenlignet med noget andet??
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
Lækker spille.
Der er noget specielt over det at redde en grammofon fra den sikre død.
Gå og nusse omkring detaljerne, for at ende op med noget der næsten står som nyt.
Hvordan spiller den, sammenlignet med noget andet??
|
|
|
Den spiller ganske udemærket i forhold til min gamle pioneer pladespiller. Lenco´en har et ganske roligt, uforstyrret og detaljeret lydbillede.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får jævligt spørgsmål om, hvor jeg har har købt den single adapter man kan se på et af billederne. Men det er ikke en jeg har købt. Det er en adapter jeg har drejet i messing for en del år siden på svagstrømsteknisk værkstedsskole. Så den er næsten 30 år gammel.
|
| Til top |
|
| |
Jensen123 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2012 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 09 April 2012 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Blød akryl kan slibes/poleres med det bl.a. optikere anvender.
Brasso skulle også kunne bruges.
Der findes desuden denne mulighed: Disc Repair Kit (til, at fjerne ridser i CD/DVD skiver).
Vh. Steen
|
| Til top |
|
| |