Kære alle,
Nogle spørgsmål trænger sig på, som jeg håber på at kunne få hjælp og inspiration til at løse, her i dette alvidende forum.
Jeg kender ikke meget til de dybere sammenhænge, men har lært nogle få af de tekniske ord, og jeg synes det er en meget spændende verden.
Mit umiddelbare mål er bedre lyd med den grammofon jeg har !!
Midt/sidst i 70’erne købte jeg en Rega Planar 3 med en Stax UA7 kulfiberarm med en Pickering XSV 5000 pickup. For en 6-8 år siden fik jeg mulighed for at få ”mit eget rum” med vinyl, osv. Jeg fandt mine Coral Beta 8 frem, også fra 70’erne og byggede et ”kvartbølgehorn” til dem. For en 3-4 år siden købte jeg en defekt Rogue Audio Cronus, som en kammerat satte 100% i stand. Samtidig købte jeg også en Ortofon 2M Bronze pickup. Sidste år købte jeg Thorhauges MM-RIAA, som gav et gevaldig løft i lyden. Det hele fungerer egentlig perfekt, og efterhånden tilbringes der rigtig mange timer med den dejlige vinyl-lyd sammen med familie og venner. I perioder mener jeg dog lyden må kunne blive bedre, når jeg sammenligner med CD’er på samme anlæg.
Men hvad gør jeg som det næste i min søgen efter ”bedre vinyl lyd”.
Mange siger at en MC pickup er meget bedre end en MM pickup, men at en MC pickup kræver en arm med ”høj masse”. Hvad er er høj masse ? På vinylengine.com står der at Stax armens effective mass er 16 gram for både aluminium og kulfiber udgaven. Kan det nu også passe ? Kulfiber er vel lettere end aluminium ? Jeg har prøvet at veje min Stax arms kulfiber rør, uden pickup, på en brevvægt, det vejer 13-14 gram. Er der nogen der ved hvad aluminiums røret vejer ? Jeg kan næsten regne ud at en beregning af en arms effective mass er en mere kompliceret sag, men hvis aluminiums røret også vejer en 13-14 gram, kunne de 16 gram i effective mass måske godt passe.
Hvis ... jeg nu købte Thorhauges MC-stepup....
Ville Stax armen kunne benyttes sammen med en MC pickup, evt. hvilken. Er der nogen der har erfaringer ?
Kunne f.eks. en Denon DL-103R benyttes ?
Ville det eneste rigtige være at skrotte Rega gramofonen og købe en anden ?
Kan man mon købe en ny nål til den gamle Pickering XSV 5000 ? Vil det give mening, er tiden løbet fra den ?
Andre ideer ?
På forhånd tak !
Per Murholm