| Forfatter |
|
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var ikke helt tilfreds med støjen fra motoren på min Pro-Ject som ellers på alle andre områder fungerer rigtig godt. Det er ikke et helt ukendt fænomen når man kigger i diverse fora, der er også kommet en del løsninger af rent mekanisk art. Jeg havde dog en ide om at man måske kunne forbedre støjen ved at ændre på motorstyringen der jo er meget simpel, en 2 faset motor hvor en kondensator sørgede for fasedrejningen til motoren. Jeg lavede et print med en mikro, 2 DAC's og buffere, med dette kunne jeg styre fase og frekvens helt nøjagtig. Jeg satte et accelerometer på motoren og med en FFT analysator kunne jeg analysere vibrationerne. Det viste sig at fasen er vigtig, den skal ikke være meget skæv før det kan ses på vibrationerne, motorens hastighed har også indflydelse, det, faktisk var det bedst at bruge 45 omdr. trappeskiven og nedsætte frekvensen til motoren tilsvarende. Printet var ikke større end det kunne bygges ind i motorbrønden, samtidig fik man den fordel at man kunne skifte hastighed af elektronisk vej. Det har hjulpet rigtig meget, jeg kan ikke høre motoren mere. Jeg har vedhæftet et udpluk af 2 FFT plots som er lavet ved at pickup er sænket ned på en plade og drivremmen er taget af så det er rent motorstøj der bliver vist. Om tilsvarende kan observeres på andre fabrikater kunne godt tænkes, det er jo en meget brugt konstellation i remdrevne pladespillere.

|
| Til top |
|
| |
BMJ73 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 26 April 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det lyder utroligt spændende det du har lavet. Har selv en Project - og har tit overvejet hvad en af Project speedbox kunne
gøre - men det du har lavet lyder som den rigtige løsning. For lige at forstå det ret - du har to DAC-output til at generere hver
sin sinus med indbyrdes faseforskydning, du har så en reguleringssløjfe via et accelerometer som holder vibrationerne væk? Er
du evt. frisk på at dele lidt flere oplysninger?
Mvh Bjarne
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg brugte accelerometeret under fiorsøgene for at kunne finde ud af om der var noget at hente og hvis det var tilfældet hvad der gav det bedste resultat mht frekvens og fase. Så det jeg har lavet er gentlig bare en 2 faset sinusgenerator styret af en CPU og hvor det hele genereres ud fra et 20Mhz præcisions ktystal, således at evt. udsving i netfrekvensen ikke påvirker motoren. Motonren bliver også accelereret og deaccelereret under start stop så remmen ikke glider. Jeg har kigget på Project speedbox, men så vidt jeg kan se er det egentlig bare en 1 faset generator (andet vil kræve indgreb) så det er knap så en radikal løsning, om speedboxen kan hjælpe på motorgangen ved jeg ikke, men der slipper man da også for at skifte på remhjulet.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket et accelerometer og fft bruger du ?
Er der hulrum du kan udfylde i den ?
Jeg tænker på modelervoks og den type !
Hvad ikke kan ændres kan måske opsuges og omsættes til noget andet
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er helt massiv så hulrum er der ingen af. Jeg bruger en Stanford SR770 netværksanalysator + accelerometer fra Measurements specialities. Jeg har vedhæftet et billede af hvordan styringen ser ud. Den til venste er føske skud, den til højre er magen til den der blev proppet ind i Pro-ject'en

|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool project!
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad spænding skal motoren have.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså hvad ved jeg..... men vil det ikke være fornuftigt at justere efter med remmen på som belastning?
Men det ser sgu bare kompetent ud :O)
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Motoren skal have 16V AC
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 28 April 2012 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godtnok seriøst arbejde!!! Tillykke!
|
| Til top |
|
| |