Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Læderplademåtte (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Micro Seiki havde det på en af deres modeller. Jeg hørte den engang i HI FI Klubben, pl.a. med Treshold forstærkere. Husker
ikke resten af afspillekæden, men husker at lyden var rigtig high end, som jeg havde hørt få gange før og faktisk også få
gange siden (der kan være noget med hukommelsen). For en pose portere hos en møbelpolstrer fik jeg selv mulighed for at
eksperimentere med læder som plademåtte. Fandt en rest, der er super blød og har en blød og ensartet bagside, der er den
side jeg har vent op - lige som på den nævnte Micro. Ingen kan være uenig med mig i at materialet har nogle ubestridelige
kvaliteter frem for gummi - der er tydelig forskel! MEN det har også bare nogle ulemper! Det hører man også med det
samme! Jeg bruger læderet oven på gummiet. Metal-tallerknen har brug for gummiet af hensyn til dæmpning og inerti.
Jeg tror der er lidt mere at hente ved at tape lædere fast på gummimåtten med dobbeltklæbende tæppetape, men da der er
lidt point of no return ved den operation, prøver jeg mig lidt frem og tilbage, for jeg er ikke sikker på om begejstringen ved
læderet holder lige så længe som tæppetapen... Her kunne det være super interessant at høre andres mening om læderets
evner og mangler. Bare for sjov. Hvis du er heldig koster det dig kun en 20'er til "kagekassen", da man jo kan klare sig med
en lille rest på 30x30 cm. Såfremt nogen skulle få lyst til at gøre forsøget eller har erfaringer med materialet eller Micro
Seiki'en, vil jeg ikke skrive om, HVAD jeg hører. Men en ret stor forskel - synes jeg - i forhold til ren gummimåtte med både
plusser og minusser. Læderet er ca 4 mm tykt, så det kræver indstilling af VTA, men det er for mit vedkommende gjort med
en skrue og to tynde streger jeg indstiller efter - tager 20 sek. og det er rigeligt nøjagtigt til formålet. Uden VTA-indstillingen
ændrer klangbalancen sig dog for meget til at man kan teste. Uanset hvad man foretrækker er forskellene udtalte og
interessante. Hvis nogen kunne finde et stykke læder, der var tykt nok til at kunne erstatte filten på en af de spillere der
anvender dette, tror jeg man ville høre endnu større forskelle her! Det er altså et sjovt fif for en 20'er, hvis jeg selv skal sige
det...
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan anbefale at gå i storskralderum og pelse lædermøbler. Det er gratis. Læder som plademåtte er godt. Der kommer en mere naturlig udklingning i musikken. Lyden bliver mere analog. Jeg har prøver mange forskellige plademåtter. Carbon, gummi, træ, kork osv Det jeg er endt op med er et laminat af 1 lag carbon og 2 lag læder på en birkefiner plade oven på pladetallerkenen. Det er er skægt at lege. Grammofonen er en Lenco 70 med en kontravært løs tonearm og en Ortofon Jubilie.

hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Acoustic Solid laver deres med læder/ruskind - i en sandwich. Alu-tallerken nederst, skind imellem og så en akryl plade øverst, så måske også prøve denne mulighed med læder som mellemlag, men det er vel hvad sosaudio har gjort.

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes