| Forfatter |
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 03 Juni 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!"
Er der nogen som har erfaringer med at få fremstillet et pladespillerlåg af glas hos Glarmester eller andet? Jeg har en selvbyggerpladespiller som jeg gerne vil give et låg dels p.g.a akustisk tilbagekobling dels p.g.a støv.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 03 Juni 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 03 Juni 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde være muligt, at lime noget sammen selv. Enten med glas og silikone eller akryl og pvc-lim. Begge dele kræver dog en rolig hånd, lidt omhyggelighed og et par forsøg.
Fordelen med akryl er, at det er let, kan tilskæres med en almindelig sav ( hvis man er omhyggelig ) eller rundsav, hvor glasset kræver en glasskærer og lidt øvelse med en sådan. Desuden vejer glasset temmelig meget mere, men har samtidig den fordel, at det ikke kan generere statisk elektricitet og umiddelbart vil jeg også mene, at glas også er mere "lyd-dødt" og ikke i så voldsom grad kan skabe akustisk tilbagekobling! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 03 Juni 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers prøv at se det låg svalander.se har til salg (SEK 600,- tror jeg). Det skulle være en relativt tung/død akryl. Skal vi ikke se
billeder af din DIY-spille?
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Juni 2012 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rainbow,
Min umiddelbare reaktion på et glaslåg til en pladespiller er, at det sikkert både bliver dyrt og upraktisk i brug.
Hvis det skal ligne et traditionelt pladspillerlåg skal samtlige kanter og hjørner affases/slibes, så sarte fingre ikke skæres i stykker på de ellers skarpe kanter. Og det koster i arbejds-/timeløn!
Desuden vil et glaslåg blive ganske tungt, hvilket sikkert er godt i forhold til akustisk tilbagekobling, men til gengæld stiller det nogle ekstraordinære krav til hængsler og holdemekanismer, hvis låget skal hængsles til/på pladespilleren på traditionel vis.
Du skal desuden nok anvende en eller anden form for hærdet glas, hvis du vil undgå splintring ved blot den mindste hårdhændede behandling.
Og endelig: Tænk, hvis låget går i stykker!?! Så har du tusindevis af glasskår ud over det hele.
Der er nok en grund til, at ingen producenter - i hvert fald mig bekendt - endnu har produceret/benyttet pladespillerlåg af glas.
Akryl - eller tilsvarende plastmateriale - er nok fortsat vejen frem. Hvis det skal være lidt frækt, kunne du jo prøve et mix af akryl- og kulfiberplade. Det ville sikkert give en meget high tech'et look.
Nå, blot mine synspunkter, men det skal jo ikke afholde dig fra at eksperimentere 
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 04 Juni 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene! Jeg kan godt se problemerne med et glaslåg. Mit problem er at da jeg selv har bygget har min pladespiller ikke lige standard mål til et brugt eller nyt acryllåg. Jeg har kigget på Svalander og måske kan dette låg bruges. problemet bliver nok højden da min pladetallerken er 50mm tyk hvilket gør at tonearmen sidder et pænt stykke oppe. Jeg vil lige måle lidt op og se om Svalanderlåget kan anvendes. Min pladespiller er i øvrigt afbilledet på sitet under selvbyg eller pladespillere. bare søg på Rainbow.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 04 Juni 2012 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt lave et låg hvor siderne er lavet af træ og toppen er glas, Men den bliver jo også tung og måske upraktisk hvis
resten er for let! At der opstår tilbagekobling er jo fordi låg og pladespiller opfører sig som en afstemt svingsnings kreds med
et Q der spiller med. Det bedste er intet låg.
Mener at Harman kardon lavede en pladespiller i gamle dage på den måde (tænke tænke :) eller var det Rabco ...
Ja den gang Hvor en sådanne godt kunne ligne et helt møbel
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Juni 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rainbow,
Vil da lige tilføje, at med en god bordrundsav og en fintandet savklinge (evt. en specialsavklinge beregnet til plast) kan du save præcist og flossefrit i akrylplader. Pladerne kan så limes sammen. Det var fx den måde, som lågene til Pink Triangle pladespillerne var konstrueret på.
Alternativ kan du overveje, om du kan nøjes med et akryllåg uden sider ... så tager du blot et stykke akrylplade og bukker forsigtigt under opvarmning med en varmepistol over en (selvkonstrueret) jig. Jiggen skal i det store og hele skal svare til en bukkemaskine, som man bukker metalplader med.
Så kan du forme et låg i et stykke med front og bagside i præcis den længde og højde, som du ønsker. At låget ikke har sider er kun en fordel. Derved virker det ikke så let som resonansfælde. Det giver selvfølgelig ikke 100 pct. beskyttelse mod støv, da støv kan komme ind fra siden, men du er vel sådan ca. 90 pct. i mål.
Jeg har selv forsøgt at forme låg på den måde, og det er i det store og hele problemfrit, hvis blot jiggen er konstrueret til formålet og man forstår at dosere varmen fra varmepistolen på fornuftig vis.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |