Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Første pladespiller - overvejer Beogram (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lappe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kører pt. alt musik via Macbooks eller Mac Mini til min NAD T747.
Nu overvejer jeg, for charmens skyld, at prøve en pladespiller, og har i den forbindelse kigget på Beogram grundet udseende
og danske arv, hvis det kan lade sig gøre uden at måtte sælge min førstefødte.

Hvordan sættes det til anlægget? Bruger de phono eller DIN, eller er det forskelligt fra model til model?
Er der modeller, der anbefales frem for andre?
Hvad med pickup? Er der noget, man skal være opmærksom på dér? Jeg mener at have hørt, at de skulle være svære, dyre
eller måske ligefrem umulige at opdrive til gamle B&O produkter?

Hvad med selve pladerne?
Umidellbart, er det ikke moderne musik, jeg havde i tankerne. Køber man brugt, i butik eller på nettet?

Hvad er RIAA? Jeg er stødt på ordet flere gange, men har ikke helt forstået princippet.

Min viden er meget begrænset indenfor dette felt, så alle kommentarer og forklaringer er hjertetligt velkomne.
Til top Vis lappe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lappe Besøg lappe's Websted

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

En RIAA er en forforstærker til grammofoner, sådan en skal du bruge. Hvis ikke der er en i forstærkeren, og der ikke er en i
pladespilleren, kan du købe en løs, fra 500,- og op til nogle få hundrede tusinde...

Du kan godt koble en B&O til din forstærker, de er sådan set ikke anderledes end andre pladespillere.

Pladespillere er rigtig meget religion, nogle modeller sælges til horrible priser andre sælges for en slik, uden der er nogen
objektiv grund til prisen. Et af problemerne med B&O er at de ikke kan bruge standard pickupper, det gør udvalget mindre.

Da der sådan set ikke er nogen objektiv grund til at bruge pladespiller og det mest er for hyggens skyld, kan du fint gå efter
en B&O. De har ikke været kendt for high-end lyd, men er heller ikke helt ringe. Selv ville jeg gå efter en Rega eller
Thorens, de kan fås til rimelige priser.

De er rigtig mange antikvarer der har mange LPer til salg, det er let at finde noget.

(Undskyld hvis jeg fik startet en religionskrig der.)
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Det prøver vi at undlade, BertelB.  Vælger du en B&O, er der DIN stik på kablet. (5 polet). hertil skal du købe en adapter, som kan lave det om til Phono stik. Adapter og RIAA kan  se sådan her ud.   OBH-15 koster 2149kr hos www.tapeconnection.dk    

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

De andre har fortalt så glimrende ang. dine spørgsmål.

Jeg vil så lige sige at B&O køber man pga. udseende og evt. betjening.
Lyden er til gengæld temmelig mangelfuld hvis der sammenlignes med andet til samme pris.

Jeg har haft lidt held med en 4004 (tror jeg det var, med tangentialarm) som jeg savede armrøret over på, og monterede pickuphus til andre pickupper end B&Os egne.
Det spillede bedre, men der var stadig langt til feks Thorens, Linn, projekt og hvad de nu hedder.

Lyden fra en god pladespille skal der en ekstremt dýr cd til at matche.
Og så taler vi ikke B&O pladespiller...

God fornøjelse.
Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej lappe

Det kan gøres langt billigere, og lyden er stadig ok.

RIAA forstærker TC-400D incl.AC/DC netd.  Pris. 382 Kr. med stel kabel tilslutning.

Forforstærker til pladespillere, med 2 x RCA eller 5 pol DIN tilkobling. AC/DC adapter inkl.

http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=23844

http://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi-og-tilbehoer/pladespi llere/

lappe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for jeres gode input.
Jeg tror, jeg har fundet en Beogram her i Aarhus, jeg vil ud og kigge på en af de nærmeste dage.

Peter Pan: Tak for et prisbilligt forslag til en forforstærker. Det kunne meget vel blive aktuelt. Og en cadeau herfra for alle dine
fine indlæg om B&O hjælp til enhver indenfor dette felt.

Hvorfor og hvordan bruges stelforbindelsen på forforstærkeren?
Til top Vis lappe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lappe Besøg lappe's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du ønsker, for små penge, at tilslutte en/din pladespiller til en PC
Behringer UFO202 U Phono USB Audio Interface

ART USB Phono Plus
Tascam US100 USB Audio Interface with Phono Input
Terratec Phono PreAmp iVinyl

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

lappe skrev:

Hvorfor og hvordan bruges stelforbindelsen på forforstærkeren?

Lad os antage at valg faldt f.eks på en Beogram TX, så står du med en grammofon som
har 2 Phono stik, + en stel ledning som du så forbinder til cassis stel skruen for at undgå støj. 

Kan benyttes f.eks til grammofon tilslutning til Beosound 4, som ikke har riaa forforstærker.

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er allerede givet nogle gode tips med hensyn til RIAA og hvordan en B&O pladepsiller kan tilsuttes. Ville bare sige at jeg ikke er helt enig med at alle B&O pladespillere ikke er så gode rent lydmæssigt. Kan da huske en test I Hifi & Elektronik fra 1988 hvor en Beogram RX2 fik ros for lydkvaliteten og faktisk fik en meget god anmeldelse.

Spørgsmål: Hvorfor overhovedet købe en B&O tangentialpladespiller, for så senere at save i armrøret og montere pick-upper med standard fatning, man ved vel at B&O har sit eget system når man køber den?!

Jeg vil godt anbefale en NAD PP2 phonoforstærker som jeg selv har haft i nogle år nu. Den er faktisk udmærket hvis prisen ikke skal være alt for høj. Dog kan den ikke slukkes medmindre man tager den ud af stikkontakten, det er lidt dårligt men ellers er den god!

Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Problemet med B&O er at deres pickupper ikke laves mere og nok ingen laver noget efter deres standard og ofte
skal man til udlandet for at få skiftet nålen. (en pickup holder slet ikke evigt)

læs om RIAA

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

ypke skrev:

Hej

Der er allerede givet nogle gode tips med hensyn til RIAA og hvordan en B&O pladepsiller kan tilsuttes. Ville bare sige at jeg ikke er helt enig med at alle B&O pladespillere ikke er så gode rent lydmæssigt. Kan da huske en test I Hifi & Elektronik fra 1988 hvor en Beogram RX2 fik ros for lydkvaliteten og faktisk fik en meget god anmeldelse.

Spørgsmål: Hvorfor overhovedet købe en B&O tangentialpladespiller, for så senere at save i armrøret og montere pick-upper med standard fatning, man ved vel at B&O har sit eget system når man køber den?!

Jeg vil godt anbefale en NAD PP2 phonoforstærker som jeg selv har haft i nogle år nu. Den er faktisk udmærket hvis prisen ikke skal være alt for høj. Dog kan den ikke slukkes medmindre man tager den ud af stikkontakten, det er lidt dårligt men ellers er den god!

Det er ikke en fejl, at den ikke kan slukkes. Det kan min Acurus P10 såmænd heller ikke. Grunden er, at man mener at elektronikken har godt af hele tiden, at have strøm på og konstant temperatur og dermed finere klang/lyd. Dette er jeg personligt enig i og min riia har nu heller ikke været slukket i siden den blev købt i 97'. Jo, altså kun ved rengøring, hvor jeg piller det hele fra, så man kan komme til.

lcd12
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg overvejer også at købe en B&O pladespiller, men vil så montere en ny ledning med RCA stik fra pladespilleren for at undgå adapterkabler mv.
Kræver det særlige værktøjer at åbne en B&O og skifte kablet eller er det ligetil?

På forhånd tak, Lars
Til top Vis lcd12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lcd12

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

lcd12

Skal du alligevel lodde kan du jo ligeså godt afmontere DIN stikket og sætte phono kabel på. Ledningen til stel skal du også lige huske. Så er du fri for af skille den ad. Ellers bør der være skruer i bunden af den.  Et adapter kabel er ret kort og kan få i en god kvalitet, se mit indlæg lidt tilbage i tråden på denne side.

DanielVN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010
Sendt: 27 August 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bringer lige denne tråd på banen igen, da jeg ligeledes har et spørgsmål :)
Jeg overvejer også at købe en B&O pladespiller, også mest som et hyggeprojekt, og ikke for at få high-end lyd. Jeg har kig på
Beogram 1000 som kan fås på dba til en ret fornuftig pris.

Men det problem der jo altid vender tilbage med B&O pladespillere er pick-up'en. Jeg vil ikke ofre en formue på at få slebet
nålen, og hvad der ellers er af muligheder. Så jeg ville høre om nogen har erfaringer med en DIY løsning til at få monteret en
standard pickup?
Jeg er ret ny indenfor feltet, så er der nogen ting der skal tages højde for hvis man prøver sig frem, ved montering af en
standard pickup?

På forhånd tak :)
Til top Vis DanielVN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielVN

DanielVN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010
Sendt: 04 September 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

bump'er lige denne her en enkelt gang :)
Til top Vis DanielVN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielVN

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 04 September 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke montere en standard pickup på en B&O uden en større "ombygning".

Har selv en beogram 1902, som kører med den originale PU fra '77 - og det kan høres Har derfor også eftersøgt mulighederne,da jeg ikke bruger
grammofonen nok til at jeg vil ofre det store på den.

Der findes så vidt jeg har kunnet finde frem til, kun 2 steder der fortsat laver PU'er til B&O. 1 i USA og 1 i Nordjylland. Priserne ligner hinanden, og
starter så vidt jeg husker omkring 1.500 - afhængigt af model og om der skal udskiftes helt eller retippes.

Så vil du have B&O, skal du have det med i overvejelserne. Men du kan jo som bekendt også købe "standard PU'er" til priser der ligger langt over det
niveau. Så om det er dyrt, er vel et individuelt spørgsmål

Vakler stadig selv mellem at ofre en ny PU til B&O'en - mest af nostalgiske årsager, har haft den fra ny - eller købe en anden brugt. Kan stadig godt lide
design og betjening, og var udmærket tilfreds med lyden dengang den stadig var ung og frisk.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 September 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

B&Os tangential pladespillere har god betjening, faktisk er der stort set ingen andre der gør det bedre, specielt ikke hvis man
har B&O i forvejen, men pick upper er en mangelvare til rimelige penge. Du kan dog godt finde andre fuldautomatiske
kvalitetspladespillere med automatik, blandt andet er mange Thorens og Denon enten halv eller fuldautomatiske. Så når
pladespilleren bruges som supplement til CDen, er automatik en god ide. Jeg har brugt min pladespiller meget mere efter jeg
har fået min nuværende Denon, for betjeningen af den REGA jeg havde før, er så primitiv og bøvlet, at det skaber irritation,
ihvertfald hos mig. Og der er mange også nye pladespillere der har en fin betjeningskomfort. Stort set alle de nye Thorens har
også automatik, så du kan med rette kræve både god lyd og fin betjening, du må bare gå udenom dem med manuel betjening.

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 September 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Frede Kristensen i Nordjylland importerer blot retippede pickupper fra Axel Schürholz i Tyskland.

Du kan få en pickup retippet til MMC4 specifikationer for 99 euro og gratis fragt hjem.
Jeg kan varmt anbefale ham, har 6 retippede pickupper som fungerer uden nogle problemer. B&O's pickupdesigns er nogle
af de bedste derude; gummiophænget mørner bare med tiden, som gør nålen ufleksibel og skaber forfærdelig forvrængning.

Den tidligere MMC20-serie af pickupper er noget mere holdbare på grund af deres lidt større hus og komponenter end MMC-
x serien.

En Beogram 1000 vil jeg sige er for gammel som en begynderpladespiller. Den er fra 60'erne, ikke fantastisk god ved dine
plader og synkronmotoren har det med at sætte sig fast. Vælg da hellere en radialpladespiller fra 70'erne/80'erne - f. eks en
Beogram 1902 som nok er den bedst sælgende model fra perioden. Pålidelig og nem at justere, lyder virkeligt godt og den
er automatisk. Andre modeller med samme mekanik er Beogram 1702/1700/1900/1800/2000/5000 osv. Du kan få et
fungerende eksemplar til 3-400 kr. hvis du leder godt.

Du kan også vælge B&O's tangentialpladespillere som er noget af det mest fantastiske B&O nogensinde er kommet på.
Serien startede i 1972 med Beogram 4000, som blev afløst af Beogram 4002 og 4004; de sidste blev solgt i 1980. Næste
generation var Beogram 8000 og 8002 (som var med den nye pickupserie) som var direkte drevne, computerstyrede
modeller. Den sidste generation startede med Beogram 5005; ikke særligt holdbar i forhold til de tidligere modeller.

Beogram 4000:

Beogram 4002 (8002 i baggrunden)

2x Beogram 8002

En MMC2 pickup - samme form som alle MMCx pickupperne

En MMC6000 pickup - samme sokkel som MMC3000/4000/5000, MMC20S, MMC20E, MMC20EN, MMC20CL

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 04 September 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej beohammer. Tak for tip også herfra - håber jeg kan trække lidt yderligere på din ekspertice

Som nævnt ovenfor har jeg en 1902, som er monteret med en mmc4000 der efter 35 års trofast arbejde lyder noget uldent efterhånden

Efter dit indlæg, har jeg kigget på hhv. axel schürholz' og Frede Kristensens hjemmesider, og når frem til, at det er den dyreste type (Frede K. kalder den
"ren nude line elliptisk - axel schürholz "shibata").

Vil du anbefale at der retippes med samme type, eller kan jeg "nedgradere" til den "alm. elliptiske" uden den store forskel?
Resten af anlægget er langt fra High end, men grammofonen skulle gerne kunne "overleve" en opgradering indenfor en overskuelig fremtid. I første
omgang af forstærker, som jeg forventer bliver i prisklassen max 10.000 (evt. brugt).

Og lige et tillægsspørgsmål: Skal Riaa til B&O være MM eller MC? (Min nuværende vintageforstærker har indbygget riaa, som jeg intet kan finde om - ved
bare at den virker )
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Det skal være en MM indgang. MMC står blot for Moving Micro Cross.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes