Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MM kontra MC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2012 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

ude på nettet er den store discussion, mm eller mc, og mange af sammenligningerne er levende musik.
tilbage i tredserne- og halvfjerserne, var jeg selv aktiv musiker, og fra midthalvfjerserne til halvfemserne, hørte jeg nok alt hvad der var af rock- og jazzkoncerter i københavnsområdet. men hvis jeg virkelig skulle nyde musik, blev/bliver der smidt en lp på grammofonen. ingen pærevælling, ingen betonlyd og man kan rent faktisk høre, både hvad der bliver spillet og hvad der bliver sunget.   musikerens inspirationskilder er for der meste lp/cd plader med den lyd de nu engang har, så den lydmæssige intension, er reproduceret musik. men husk at hver tidsalder har sit lydideal.
man skal passe på med (men ikke undlade) generaliseringer, så her er mit bud: mm reproducerer (i bedste tilfælde) en varm og nærværende lyd, men flad i perspektivet . mc aftaster (I bedste tilfælde) pladerne som de er indspillet, i de forskellige lag med et rummeligt perspektiv. mm får koncertsalen med dens musikere ind i din stue. mc får din stue ind i koncertsalen.
ps. live-lyd er ikke målet for lp/cd, det er derimod de plader musikerne har ladet sig inspirere af.
       venlig hilsen nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Oktober 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved MC er at magneten kan gøres ganske kraftig omkring spolen og selv om spolen er lille så fanger princippet ganske mange detaljer
I ældre tid var det ikke nemt at lave kraftige små magneter, det tror jeg har ændret sig og derfor bliver MM bedre og bedre
Det er ikke nemt at lave en MC trafo eller pre AMP, da de ved de små signaler støjer, men det er lykkes mange ganske godt
MMC fra BogO er et andet princip som virker, og vel nærmest en mellemtiden mellem MM og MC
STAX har forsøgt sig med et helt andet princip, som jeg ikke mener er produceret i mange år
DECCA princippet plus bånd pickup og en masse andre er der mange der har glemt, da de ikke er solgt i mange eksemplarer
Eller Hvor mange har lyttet til en piezoelektrisk pickup, for da de kom frem var de kun at finde på billige pladespiller
Ja uha hvad er bedst i en tid hvor mange har glemt pladespilleren og pickupper

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Oktober 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Har selv tre PU'er  som jeg kan vælge imellem. To er af mm typen som er en Pickeing XUV og Ortofon Blue og en mc pu Ortofon mc 20. Mht. til lyd - Jo. Jeg synes at mc vinder over mm.Mc 20'eren vinder altså pga. mere luft i toppen.  Har aldrig hørt Ortofon black men jeg tror at den ikke slår andre mc'er i samme prisklasse.
Til top Vis Kemil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kemil

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Generelt set, og skåret over en bred kam, så kan man godt dele MM og MC op i hvert deres segment.

I de lavere prisklasser har MM den fordel, at de ikke er så dyre at fremstille. Og giver man lidt flere penge for en MM, så kan de sagtens lyde bedre end en MC (high el. low) i samme prisklasse.

For generelt kræver MC typen mere præcision i fremstillingen, og det koster! Derfor har MC helt generelt kun en fordel i de dyrere klasser, hvor MM egentlig ikke kan gøres meget bedre. Og undgå MC High Output... de har ikke samme fordel med lav masse, som low output har. Om end der er nogle dyre undtagelser.

Men der er også undtagelser, som bekræfter reglen... Clearaudio Maestro har ingen af de begrænsninger man normalt hører ved billigere MM typer. Maestro lyder nærmest som en rigtig god MC... men den koster også 7000,-!

Men så er der MI (Moving Iron) typen, som hverken har bevægelig magnet eller spoler. Begge dele er stationære i stedet, og nålerøret er enten i sig selv lavet af magnetisk reagerende metal, eller har en lille "klump" siddende i stedet for en magnet eller spoler. Grado er især kendt for dette princip, som de laver med både højt og lavt output.

I den rigtig fine ende findes London (Decca), som laver nogle særlig vellydende og eksotiske MI'er. 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

En artikel der efterhånden er blevet en klassiker

http://www.regonaudio.com/Stanton881AudioTechnicaATML70.html

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

En artikel der efterhånden er blevet en klassiker

http://www.regonaudio.com/Stanton881AudioTechnicaATML70.html

Så er det jo godt at have en Stanton 881 ligesom dig

Jeg er så småt begyndt at genopdage MM pickuppernes kvaliteter, men er ikke helt færdig med at

udforske dem alle endnu, det tager tid og omhu

jeg har ikke helt overgivet mig endnu, men kommer tættere på at overgive mig til MM siden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes