Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 01:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Olie til leje? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

hej

kan i ikke hjælpe mig om hvilke olie i bruger og hvor man kan købe det......

jeg går ud fra det skal være en meget fin olie, kan huske jeg hørte for mange år siden at man kan bruge symaskine
olie... men det er måske en and

mvh john
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej John!

Du kan helt sikkert købe noget hos High end sound i Vodskov, men ellers ved jeg at Scheu(pladespillermærke) i Tyskland har det. Et krav er at det skal være syrefri. Samtidig skal der ikke tilsættes ret meget, da gnidningen i lejet varmer olien og der så at sige bliver pladsmangel derinde. Jeg har selv været der et par gange.

Venlig hilsen

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Et godt bud kunne være våbenolie! Det er garanteret syrefrit og har den store fordel at det fordamper meget langsommere end andre olier. Jeg bruger selv Beretta olie, der skal ikke bruges ret meget. En "patron" med 5ml koster en flad halvtredser hos våbenhandlerne, de 5ml rækker til 15-20 gange smøring af leje i et SP25 løbeværk. Købte for 5 år siden, ikke nødvendigt at smøre endnu (kigger efter 1 gang om året).
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

hej rainbow

okay jeg vil da lige gå ind på high end sound og kigge... mente også det skulle være syrefri...tænkte på er der en gylden
tommelfinger regl med hvor meget der skal i ... eller prøver man sig frem.... for jeg læste lidt om at længere tid den
tager om at køre på plads er bedst ,, men er ikke helt klar over det så er lidt forsigtig
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Et godt bud kunne være våbenolie! Det er garanteret syrefrit og har den store fordel at det
fordamper meget langsommere end andre olier. Jeg bruger selv Beretta olie, der skal ikke bruges ret meget. En "patron"
med 5ml koster en flad halvtredser hos våbenhandlerne, de 5ml rækker til 15-20 gange smøring af leje i et SP25
løbeværk. Købte for 5 år siden, ikke nødvendigt at smøre endnu (kigger efter 1 gang om året).

okay godt med så mange muligheder som mulig .... kan man købe det på nettet , for vi ikke lige en våben handler i
fredericia... mener jeg

mvh

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Du kan også sagten bruge almindelig cykel olie, af den tynde slags. Det har jeg gjort. Og så har jeg kommet et par dråber parafin olie oveni. Det kører ret godt. Uden rem på har jeg givet tallerkenen et skub, så den kører rundt og kun med cykel olien stopper den efter et par minutter. Med parafin olien oven i kører den i ret lang tid selvom den ikke får så meget fart på. Men cykel olien er helt ok at bruge.

Det er ikke et spørgsmål om lejet skal være lang tid om, at glide på plads, men at den får lov til det uden hjælp af nogen. Og det med at tage lejet op med jævne mellemrum, er heller ikke nogen god ide. Det er svært ikke, at lave små ridser i lejet på langs, hver gang man gør det. Så lad det være i så lang tid så muligt.

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Du kan også sagten bruge almindelig cykel olie, af den tynde slags. Det har jeg gjort. Og så har
jeg kommet et par dråber parafin olie oveni. Det kører ret godt. Uden rem på har jeg givet tallerkenen et skub, så
den kører rundt og kun med cykel olien stopper den efter et par minutter. Med parafin olien oven i kører den i ret lang tid
selvom den ikke får så meget fart på. Men cykel olien er helt ok at bruge.

Det er ikke et spørgsmål om lejet skal være lang tid om, at glide på plads, men at den får lov til det uden hjælp af
nogen. Og det med at tage lejet op med jævne mellemrum, er heller ikke nogen god ide. Det er svært ikke, at lave små
ridser i lejet på langs, hver gang man gør det. Så lad det være i så lang tid så muligt.

hej

okay ja det er også en mulighed... selv om jeg ikke ved hva parafin olie.... og hvor det købes..

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Parafin olie køber du på apoteket. Sug den olie op der er i lejet med en vat pind og kom 2-3 dråber olie i og evt en enkelt dråbe parafin olie.

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

okay det lyder nemt

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej John,

Jeg benytter hypoid gearolie. Køb den i den fyldsyntetiske og mest tyktflydende udgave. Er beregnet til at skulle klare trykket og belastningen i bl.a. gearkasser og spærredifferentialer, så et pladespillerleje er "Kinderspiel" for den slags olie.

Det er vigtigt at olien ikke bliver for tynd, da den ved hjælp af rotationen fra lejeakslen skal kunne opbygge tryk, så hele lejet smøres.

I modsætning til hvad der er foreslået længere oppe i tråden, kan jeg derfor heller ikke anbefale cykelolie. Den er ganske enkelt for tynd i forhold til at opbygge den nødvendige trykfilm og slides/nedbrydes desuden alt for hurtigt. Den er også helt uden slidreducerende additiver.

En halv liter gearolie i bedste kvalitet (fx Castrol) koster vel omkring 75 kr., så selv om du dagligt skifter olien i dit pladespillerleje (hvilket absolut ikke kan anbefales), så har du til flere års brug.

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

bruger du bare almindelig gearolie uden noget andet blandet i...????

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det burde ikke være noget problem at bruge cykel olie. Mit leje ser helt ok ud trods mange års brug med det. Det er jo da meget meget langsom rotation i forhold til gearkassens mange tusinde i minuttet. Her bliver der jo også ret varmt og det skal denne olie jo kunne bære.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

john pedersen skrev:
bruger du bare almindelig gearolie uden noget andet blandet i...????

Ja da! Hvorfor skulle jeg blande noget i? Der er proppet rigeligt med additiver i i forvejen - der er endnu ikke set nogen som helst videnskabelig dokumentation for, at tilsætningen af "snake oil" bidrager til andet end at tømme lommerne for penge hos forbrugerne.

Fortsat god lyttelyst!

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det burde ikke være noget problem at bruge cykel olie. Mit leje ser helt ok ud trods mange års brug med det. Det er jo da meget meget langsom rotation i forhold til gearkassens mange tusinde i minuttet. Her bliver der jo også ret varmt og det skal denne olie jo kunne bære.

Hvis cykelolie virker hos dig, så fortsæt blot med det.

Alt andet lige vil jeg dog hævde, at fuldsyntetisk gearkasseolie har bedre specifikationer og er en renere olie - og så er det faktisk også billigere, hvis du regner på literprisen.

Jeg har et selvpumpende leje på min Nottingham Hyperspace, og der er cykelolie - eller anden tynd olie for den sags skyld - helt uanvendelig, da det er et såkaldt pumpeleje, hvor olieviskositeten indgår som en vigtig del i forhold til at stabilisere og "stive" lejet af.

Det lyder måske en smule absurd, men jeg synes også, at hypoid gearolie lyder bedst ... ja, jeg vil hævde, at nogle af de tykkere (næsten klæbrige) specialolier til pladespillerlejer har en tendens til at dæmpe dynamikken en lille smule. Det er i hvert fald min erfaring ud fra at have prøvet 3-4 af slagsen.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

symaskine olie udén syre vil jeg mener er med mindst friktion

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
symaskine olie udén syre vil jeg mener er med mindst friktion

Måske, men lavest friktion er ikke nødvendigvis det vigtigste i et (pladespiller-) leje!

Tværtimod sværger nogle pladespillerkonstruktører til, at lejet faktisk skal have en vis rotationstræghed for at sikre en ensartet rotationshastighed uden hastighedsvariationer. Et meget letløbende leje med stor masse (inerti) risikerer fx at overhale motorens rotationshastighed, hvilket resulterer i hørbare hastighedsvariationer.

Så vidt jeg véd er fx Andreas Bauer (som konstruerer "Der Plattenspieler" - dps) og Brinkmann meget opmærksomme på netop det problem. Hvilket så også har fået Brinkmann til at udstyre deres topmodeller med et opvarmet/temeperaturkontrolleret leje, så alle dele har konstant temeperatur med det rette forhold mellem lejetolerancer og olieviskositet. Se, det er fandeme avanceret.

Og som jeg skrev tidligere, så kan brugen af forskellige typer olier også have betydning for, hvordan pladespilleren lyder (fx dynamisk vs. udynamisk).

Og jeg vil lige understrege, at der ikke nødvendigvis er nogen sammenhæng mellem lav friktion og slid. Det er der kun, når fx metaldele slider direkte mod hinanden. De fleste pladespillerlejer er konstrueret med en smule "slup" mellem lejeaksel og lejevæg/-bøsning. Når lejet så fyldes med olie skulle olien helst binde sig til metaldelene, hvorved lejet løber "olie i olie". Det giver stort set ingen slid - i hvert fald meget lidt slid - men til gengæld bestemmer oliens viskositet (hvor tyktflydende den er), hvor let/ikke-let lejet løber rundt.

Til illustration af ovenstående kan jeg fx sammenlignet lejet på min Pink Triangle og min Nottingham Hyperspace. Lejet på min Pink løber absolut lettest rundt, men lejet på min Nottingham er mest støjfrit (ved måling af rummelværdi). Og det er vel at mærke, når jeg benytter samme hypoide gearolie (eller Nottinghams egen olie). Hvis jeg benyttede en tynd olie til min Nottingham ville lejet for det første nok begynde at støje pga. måden, det er konstrueret på, men værst af alt ville jeg risikere at ødelægge det, så det er "no-go".

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
...... Et meget letløbende leje med stor masse (inerti) risikerer fx at overhale motorens rotationshastighed, .........

ØØH er det ikke i strid med fysikkens love?

Hvis det er muligt at skabe en større (hurtigere) bevægelse end den energi der tilføre via motoren blot ved at gøre friktionen tilpas lille, har vi jo løst en stor
del af verdens energiproblemer

Samtidig vil det jo kunne danne grundlaget for evighedsmaskinen

OBS: Der kan være anvendt ironi og et skvat sarkasme i ovenstående Det skal der med det samme undskyldes for, men jeg forstår reelt ikke
analogueman's udtalelse
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Motorstyringen giver impuls till motoren hvis denne kører for langsomt, hvis denne impuls ikke møder den korrekte modstand
i lejet vil dette resultere i for hurtig pladetallerken rotation, hvorved motorstyringen giver impuls om at sænke hastigheden.
Du har altså en rykken op og ned i hastighed.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Tak Mercury. Det giver mening, og forklarer tydeligt at "forkert" olie kan give problemer.

Men jeg forstår stadig ikke hvordan pladetallerkenen skal kunne overhale motorens omdrejningshastighed.

Med mindre der hentydes til der hvor motoren jf. ovenstående er i gang med at nedbremse efter selv at have kørt for stærkt.

Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå med det leje Analogueman har i sin plattenspieler kræver en lidt speciel olie type for at lejet fungerer som det er konstrueret til. Men lejer på almindelig vis skal blot have en god syrefri tilpas fed olie. Så er der ikke så meget at komme efter. Jeg tror den blanding jeg har lavet med cykel olie og parafin ditto, er 50/50. Og der er ingen problemer med det. Men det er dog min egen ide og eksperiment. En god tilpas fed syrefri olie, er det man bør bruge typisk set. Jeg mener at symaskine olie er tyndere end tynd cykel olie, så det skal man ikke vælge. Har ikke mere cykel olie tilbage selv og kan ikke lige huske hvor tyk den var, men direkte tynd var den dog ikke. Så meget husker jeg dog.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes