Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Producent monteret pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 December 2012 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Pro-ject RPM1.3, og har tit tænkt om, fabrikken monterer pickuppen efter alle kunstens regler, eller om den bare er
kastet på med en møjgreb?

Jeg har forsøgt at lægge den medfølgende protractor på, men jeg synes, at det er forholdsvis umuligt at line den op, da pickup-
huset har så mange skæve vinkler. På enkelt plader har jeg lagt mærke til forvrængning i de høje tone inderst på pladen. Det
skyldes måske slidte plader og tilfældigheder, men det er vel netop dette, man søger at undgå ved at bruge en protractor?

Mvh Peter
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2012 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Pickup'en på en fabriksmonteret pladespiller er monteret efter en skabelon, som sikrer at den sidder der hvor den skal. På en fabrik er der ikke tid til at finjustere her og der i en halv time. Det skal helst tage få sekunder.

Men det kan sikkert gøre bedre med en rigtig protractor. Men dermed ikke sagt, at du får bedre lyd! Det afhænger helt og aldeles af præcision/kvalitet af pickup og det værk den sidder på!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2012 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har sågar oplevet at en såkaldt seriøs forhandler ikke kunne finde ud af at montere en pickup korrekt.

Det vigtigste er at du ikke monterer efter huset, men efter nålefanen. Der kan sagtens være en lille smule skævhed
uden at det er en fejl. Forvrængning i de inderste riller kunne godt tyde på at pickup'en trænger til en smule justering,
hvis du oplever det på størstedelen af pladerne - nogle plader kan også være så hårdt skåret at det er svært at undgå
forvrængning helt.

Lær at gøre det selv, så er du herre i eget hus, og er ikke afhængig af andre. Det er ikke svært, men kan godt kræve
tålmodighed og tid. Det er lettest med en effektiv protractor som f.eks. Feickert, men du opnår formentlig et lige så
godt resultat med en billig standard model, endda dem du kan printe ud fra nettet. Det vigtige er at nålen passer på
de 2 punkter, og at nålefanen er parallel med linierne ifm. de 2 punkter.

Der er forskellige principper, bl.a. Baerwald og Löfgren, hvor forskellen er hvor de 2 punkter er placeret. Valget har
betydning for hvor du prioriterer at pickup'en skal spore bedst, hvor man kan f.eks. kan vælge at sige at man ikke har
mange plader der går langt ind mod midten - så vælger man den indstilling der har punkterne længst ude. Jeg kan ikke
lige huske hvad der er hvad, så prøv at læse lidt om det.

Husk også at vinklingen af pickup'en kan have betydning, check det ved at se om armen er parallel med pladen - hvis
armen ikke er lige tyk hele vejen så skal du kigge på "midterlinien" igennem armen. Hvis ikke den er lige skal du måske
kigge på at hæve eller sænke armen ved basen. Bias har også betydning, specielt i de indre riller, da pickup'en her
oplever størst træk ind mod midten (omvendt centrifugalkraft). Og ja, disse indstillinger kan variere fra plade til plade
hvis det skal være perfekt, men ram den pladetykkelse du oftest afspiller.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg prøvet at øve mig på min gamle CEC BD-5200 med en at95 nål ved hjælp af den protractor som fulgte med til min Hi-Fi News Analogue Test LP.

På vinylengine.com skriver man under "stupid protractors": "If the cartridge must be rotated clockwise (or anti-clockwise) to be aligned with the second grid, move the cartridge forwards (or backwards) in the headshell, then go back to the first grid. Align the cartridge and check with the second grid; repeat until alignment is achieved at both points."

Når jeg justerer fra midten af min headshell skal jeg hele tiden dreje med uret, hvilket jvf. ovenstående betyder, at jeg skal trække pu'en frem. Når den er trukket helt frem i headshell'en skal den stadig drejes en smule med uret. (Det bliver dog mindre og mindre, når den flyttes fremad.) Derfor bliver jeg nødt til at instille pu'en, således at den skal drejes lidt mod uret i inderste position og lidt med uret i yderste position.

Betyder dette at headshell og pu ikke passer sammen eller skal jeg blot søge det bedste kompromis?

Mvh Peter

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 22 December 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hvis det nu er helt umuligt, at få begge punkter korrekt, så kan du godt nøjes med, at det inderste punkt er helt præcist, da det er her rillen er mest krum og skære hastigheden er højest. Det yderste punkt skal dog være så god så muligt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 December 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis det nu er helt umuligt, at få begge punkter korrekt, så kan du godt nøjes med, at det inderste punkt er helt præcist, da det er her rillen er mest krum og skære hastigheden er højest. Det yderste punkt skal dog være så god så muligt.

**host**   skærehastigheden i cm/s er ikke højest i de inderste riller :)

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 22 December 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

allanowich skrev:
Hvis det nu er helt umuligt, at få begge punkter korrekt, så kan du godt nøjes
med, at det inderste punkt er helt præcist, da det er her rillen er mest krum og skære hastigheden er højest. Det yderste
punkt skal dog være så god så muligt.

**host**   skærehastigheden i cm/s er ikke højest i de inderste riller :)

Jeg tror han mener moduleringen er størst grundet den relative lavere cm/sek rille under nålen.....

Men mht. premonteret pickup, så kan den sagtens sidde super duper og når så pickupen er spillet til og ophænget masseret
trænge til en efterjustering som man selv skal udføre.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige tjekket Pro-ject'en med protractoren og monteringen ser faktisk fin ud... Igen ligner det et problem med pladerne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes