Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pro-Ject Debut Carbon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 December 2012 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har for nylig fået mig den fremragende pladespiller Pro-Ject Debut Carbon, og jeg er meget glad for den. Der er dog
visse spørgsmål som jeg håber i kan besvare for mig.

a) Den modfølgende Anti-Skating var defekt da jeg modtog den, og den kan derfor ikke monteres på pladespilleren -- er det
et problem at den er manglende? - for jeg det virker som at alt fungerer perfekt selvom den ikke er på

b) Jeg synes at jeg oplever en slags konstant lav konstant dyb tone, hver gang jeg spiller fra pladespilleren. Det skal dog
siges, at denne tone slet ikke kan høres ved afspilning af musik med normale volumeniveauer - tonen kan kun høres i
overgange fra sang til sang og under sange som har en lav volume. Det kan godt være at jeg gør for meget ud af ingenting i
forbindelse med dette her "problem", men ville lige høre :)

Mange hilsner Jacob WH
Til top Vis jacobwh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobwh

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 December 2012 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Tillykke med din pladespiller http://goo.gl/wkXJd

a) bør virke, a1) da den bestemmer pickup trykket mod pladerillefladerne (vandret plan)
a2) pickup nåle armens placering i magnetgabet
a3) din pickup kan blive slidt skævt ved at den ikke virker, men hvor meget ved jeg ikke lige

b) vil det sige det brummer svagt selv når pickuppen ikke er i brug ?
b1) så er måske en stelforbindelse du mangler, dvs det 3. lille kabel der kommer fra pladespilleren,
som skal monteres på stelskruen på din riaa,
hvis der ingen stelskrue er, så prøv om brummet forsvinder når stelkablet røre ved stel på forstærker,
hvis ja så find en eller anden skrue du kan løsne og monter den der

Hvilken en riaa har du eller evt forstærker bruger du ?

Ellers er der sikkert andre her inden der kan have andre ideer/løsninger til dit problem!

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej Hans - tak for svaret.

Anti-skatingen burde være fint så, men jeg tager nok forbi butikken og hører om de har en ekstra liggende...

Tonen er kun til stede når pick-up nålen er i brug (altså ved berøring med pladen), og jeg har tilsluttet "det tredje kabel"
(mener det hedder grounding-kablet) til min RIAA (Nad PP 2) - jeg kunne godt forestille mig at denne tone muligvis stammede
fra motoren?

Mit udstyr er: Pro-Ject Debut Carbon-->Nad PP2-->Nad c 326BEE-->højttalere
Hilsner Jacob

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger en MC pick up kan brum nemt opstå ved at kablet fra pladespilleren ligger uheldigt. Du har evt en forstærker eller cd afspiller tæt ved. Prøv at flytte disse eller pladespilleren længere væk fra dem og flyt lidt rundt på kablet og lyt efter brummet. Der kan dog også være tale om lidt akustsk tilbage kobling, som dine bas enheder laver hvis dine højttalere kan gå dybt i bassen og du ynder at spille lidt højt og pladespilleren står lidt tæt op ad højttalerne.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen Jacob

>Brum opstår kun når din pickup er i brug,
så er søgsmålet om din pladespiller har transport skruer der ikke er blevet løstnet ?

Kender den ikke lige, men det er skruer der skal stabilisere værket når den transporteres!
Har du gennemlæst udpaknings vejledingen (som jeg selv ofte springer over )

Hvis de ikke løsnes, så vil motorens viberationer blive transporteret op i din pickup!

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

pro-ject-debut-carbon-unboxing/

ca midt på siden står der (oversat fra spansk til dansk)
>det er meget vigtigt at fjerne to små skruer, der holder motoren, så den ikke flytter sig, når pakket. Disse små skruer du skal fjerne, <<

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2012 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Det kan jo også bare være stelforbindelsen. Junior fik en sådan pladespiller juleaften og den fungerer fint uden nogen skruer
skulle fjernes.
Et citat fra Audiokarma desangående:

"Those aren't transport screws. They're the motor mounting screws for the new motor mounting system. Now that the motor
has
an actual mount, no transport screws are necessary to keep it in place during shipping. Most other lower-priced belt drives
use a
very similar mount. I love how people just assume the manufacturer doesn't know what they're doing and the manual just
forgot to mention them. I guess there's some confusion because previous models had transport screws that needed to be
removed..."

Manualen der fulgte med juniors pladespiller nævner da heller intet om transportskruer..
Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

@Allanowich - Min pick-up er MM - Men der kan sagtens være tale om noget akustisk tilbagekobling, da pladespilleren står lige
på af den ene højttalere og ikke ret lang fra den anden! :)

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej Hans

De to transportsskruer har jeg fjernet!

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Bare få at få det på det rene -- Motoren bør ikke være helt lydløs, altså den bør "larme" naturligt, right? :)

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 December 2012 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Nu er en placering på eller tæt på en højtaler sjældent særlig heldigt, så det var en god ide at prøve at flytte den.

Brum: Tjekkes ved lytte når picup'en er løftet fra pladen (NB: nogle grammofoner f.eks. B&O muter typisk ved at kortslutte signal ledningerne når pickup'en er løftet)

Rummel fra motor: Pil drivremmen af, put en plade på, start motoren og sænk pickup'en på den stillestående plade og lyt (min egen Projekt led af det symton, blev først rigtig godt da jeg havde monteret en elektronisk motorstyring af egen konstruktion, omtalt i tidligere indlæg).

Nogle plader er der temmelig meget skærerummel på. 

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Godt jacobwh

Så er det udelukket

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hey.
Nu ved jeg ikke om denne model har metalpladetallerken.

Det havde min, og samtidig benytter Pro-Ject ofte uskærmede motorer.

Det giver øget brum, jo tættere PU'en er på midten af pladen, og samtidig langs yderkanten af tallerkenen.

Jeg havde store problemer med dette, da jeg i en periode havde monteret en uskærmet PU.
Det var bestemt ikke en god kombination.

Mvh
Chris-torb
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2013 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Hej Chris-torb

Den mulighed lyder meget rigtig, da jeg også har oplevet forskellige volumer af støj eller brum afhængig af hvor på
pladetallerknen Pick-Up'en befandt sig! :) Kan du forklare mig hvad en uskærmet pick-up er? :)

-Jacob

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2013 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

@J_mil

Brummen er yderst minimal, næsten ikke-eksisterende. Derimod tror jeg at jeg nu har fundet kilden til min irreterrende tone.
Den er til stede, når jeg har fulgt dine anvisninger ved "rummel fra motor". Denne irreterrende tone må derfor være rummel
fra motor! Hvad kan jeg gøre for at formindske denne støj?

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Tja, du kan da prøve at reklamere over det, hvis man kigger i diverse fora er det ikke et ukendt problem på Pro-jekter og der er også nogle der har lavet noget så man får en bedre mekanisk afkobling af motoren. Jeg valgte som sagt at lave en rigtig elektonisk styring som fik motoren til at køre bedre. Det er en skam du bor så langt væk, det kunne være spændende at se (høre) om det kunne løse dit problem.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

j_mil

Har du virkelig selv lavet/designet dette styre kredsløb? Du skal have en   og en

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Pro-Jecten benytter vist en synkronmotor, n'est pas? Det er en kendt sag, at de kan støje i begyndelsen, men det forsvinder typisk, når de efter nogle
timer er "kørt til". Så hav lidt tålmodighed. Hvis støjen ikke er forsvundet efter nogen tid, så mener jeg, der er grundlag for en reklamation hos
forhandleren, hvor Pro-Jecten er købt.

Jeg er i øvrigt ikke sikker på, at bedre elektronisk styring af motoren vil afhjælpe støjen væsentligt. Roligere motorgang (motoren fødes med en helt
fast frekvens, så hastighedsvariationer undgås) kan muligvis reducere støjen en smule, men elektronisk styring kan først og fremmest høres i form af
bedre pitch og timing - jeg benytter fx selv en Clearaudio til min NAS Hyperspace. Støj fra ac-synkronmotorer er typisk mekanisk støj, hvilket kan
afhjælpes med tilkøring og/eller bedre justering/afbalancering af motoren. Sidstnævnte ligger dog uden for de flestes muligheder selv at gøre.

Nå, men har du mulighed for at kigge forbi hos mig en dag med din Pro-Ject, så kan du jo låne min Clearaudio syncro og se (høre), om den har en
virkning i forhold til at reducere motorstøjen. Send mig i givet fald en PM.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Det er ikke min erfaring at motoren begynder at støje mindre efter et stykke tid. Sagen er noget mere kompliceret end som så. Jeg målte vibrationer på motoren med accelerometer for at se hvilke paramtere der er vigtige og en af de rigtige vigtige ting er fasen af AC'en mellem de 2 motorviklinger, bare få graders ændring øgende vibrationerne betydeligt, den styring jeg har lavet genererer de 2 faser direkte og forsyner motoren direkte via 2 små power amps. Normalt generes fasedrejet med en kondensator og det er for mig at se ikke godt nok. En anden detalje, motoren kører på en lavere frekvens så jeg bruger 45 omdrejninger på trappehjulet, det gav også mindre vibrationer. Jeg kender ikke de løsninger man kan købe, men med mindre at de går ind og laver de 2 faser hvilket vil kræve konstruktive ændringer, tror jeg ikke de har den store effekt (jeg prøvede at bruge generatoren som enkelt sinus med kondensatoren, som jeg vil mene minder meget om de bokse man kan købe fra pro-jekt), det havde ikke nogen effekt, så ringe er lysnettet heller ikke. Dog skal det nævnes at de netadaptere der følger med har så stor udgangsimpedans så den spænding motoren får er alt andet end sinusformet pga. backemf'en fra motoren.  

Ja, det skam eget design, den er dog kommet i en MKII version med større køleplade  og mindre byggehøjde så den kunne være i den elektronikboks der er i Pro-jekt'en.   

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

j_mil

herfra også, det er virkelig fedt, det dér. En fornøjelse at se, når det grebet an på den måde. Du har også ret i, at 90 graders fasedrej via en kondensator ikke er optimalt.
Spørgsmål: Er Projectens motor lavspændings AC, eller virker din controller også til Rega, for så ville du da hurtigt få et stort publikum.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes