Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 02:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller skratter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Sikke noget l**t! 

Ja undskyld, men jeg synes altså det er trælst.
Min pladespiller, som jeg købte for et par måneder siden (brugt) er begyndt på at skratte.
Den gør det ikke lige med det samme, nogle gange begynder den på det efter to minutter - andre gange efter 10 minutter, men den gør det hver gang jeg nu sætter en plade på.
Det der sker er at den, udover at begynde at skratte, også begynder at skrue op og ned for volumen i højre kanal.
Jeg ved at det ikke er pladerne, da jeg tidligere har spillet dem uden nogen problemer overhovedet.
Jeg har både prøvet at rense pickuppen med AM Stylus Cleaner, og at afmontere og påmontere pickuppen igen (da det måske kunne være en løs forbindelse?).

Da det er min første pladespiller, og jeg kun har haft den et par måneder er jeg langt fra ekspert på området, så jeg ved ikke andet, end jeg kan gætte mig til at det måske er nålen eller pickuppen der er ved at dø?

Kan I sige noget om hvad det måske ellers kan være, eller hvordan man kan tjekke hvorvidt det er nål, pickup, tonearm eller hvad?

Det er en Beogram 2200 med en MMC 20 E pickup.

På forhånd tak.
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Lyder som en dårlig forbindelse et eller andet sted. Er det begge kanaler? Jeg har set mmc20 pickup`er som var døde i den ene kanal pga. interne
løse forbindelser. Det bedste ville være hvis du kunne låne en pickup og prøve med.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Du skal have noget at sammenligne med, for at afgør om det er det ene eller det andet!

Hvilken en RIAA bruger du, fordi normalt virker en pickup eller også gør den ikke, så tror ikke at fejlen ligger der (men kan tage fejl)

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker straks på hvordan den er tilsluttet. B&O grammofoner er jo født med DIN-stik.

Med mindre du spiller på en B&O forstærker, er den formentlig tilsluttet med phono (RCA) stik. Enten via en konverterledning, eller i kraft af at stikket er
skiftet.

Hvis den er tilsluttet med phonostik, vil det være det første sted jeg ville kontrollere, da der er tale om ændringer der sandsynligvis er lavet af en tidligere ejer,
der måske ikke har haft helt så meget styr på loddekolben som han troede.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Du må sige noget mere om dit set-up, hvis vi skal hjælpe med en fjerndiagnosticering. Det er jo ikke nødvendigvis din pladespiller, den er gal med.
Har du prøvet din pladespiller i et andet set-up eller prøvet en anden pladespiller i dit nuværende set-up? Det vil hjælpe med at isolere, om fejlkilden
nu også er din pladespiller (i givet fald nok snarere et problem med din p.u. Eller en løs forbindelse i tonearmen/tonearmskablet).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

j_mil: Hvis ikke det kun er i højre kanal, er det i hvert fald langt mest i højre kanal.
Jeg kan desværre ikke låne en pickup, da jeg ikke kender andre med en B&O pladespiller, og de bruger jo deres eget pick-up "tilslutningssystem".

D A O: Jeg bruger en NAD 1000 preamp som RIAA

Anker E: Min B&O pladespiller er ganske rigtigt født med et DIN-stik.
Jeg har selv været ude og købe en konverterledning med DIN i den ene ende og phono i den anden ende, så der er ikke blevet loddet nogen steder, og den har jo også spillet upåklageligt i et par måneder. Problemet er først opstået her den anden dag.

Analogueman: Jeg har en Technics forstærker som jeg også kan bruge som RIAA. Den vil jeg prøve at tilslutte i stedet for min NAD i eftermiddag, for at se om det gør en forskel. Så melder jeg lige tilbage her, når jeg har prøvet det.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Ok, nu har jeg prøvet med en anden RIAA, og der er præcist det samme problem, så jeg kan vidst godt udelukke at det er RIAA'en der gør det.
Altså må det vel være en fejl i nål eller pickup?

Jeg kan også lige sige at jeg nu har lyttet igen, og fejlen kommer KUN i højre kanal.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:
Ok, nu har jeg prøvet med en anden RIAA, og der er præcist det samme problem, så jeg kan vidst godt udelukke at det er RIAA'en
der gør det.Altså må det vel være en fejl i nål eller pickup?Jeg kan også lige sige at jeg nu har lyttet igen, og fejlen kommer KUN i højre kanal.

Hvis du har et voltmeter, så prøv at måle tonearmskablet igennem (i højre kanal) for gennemgang. Påsvejsede (er de det?) stik kan godt miste
kontakten inde i forseglingen (hvis det er påloddede stik, så kan der også være tale om en kold/dårlig lodning). Du skal også gøre det på
overgangskablet, som du har købt. Prøv at vrikke lidt med kabelstikkene, mens du måler. Og afmonter din pick up, inden du skal måle. Selv om du
måler ohmsk modstand, så sendes der vist en svag spænding gennem voltmeteret, og der er jo ingen grund til at "stege" din pick up, hvis det nu
skulle vise sig, at den faktisk ikke er defekt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Kan kun tilslutte mig analougeman's anbefaling, at måle ledningsføringen igennem, og vil stadig mene at konverterledningen er en mulig fejlkilde.

Der er jo opstået en fejl der ikke har været er før. Du kan derfor ikke udelukke nogen dele, bare fordi det har virket. Et eller andet sted, er der jo noget der
virkede for få dage siden, der ikke gør det længere. Når den slags opstår, er det min erfaring at det meget ofte viser sig at være senest tilkomne komponent
der fejler. Men naturligvis langt fra en regel uden undtagelse.

Men en dårlig lodning, eller skade på de tynde tråde i konverterkablet er absolut en fejlmulighed.

Tror alle der selv har leget med loddekolbe og tynde ledninger har prøvet at lave et stik der virker fint i første omgang, men efter kort tid enten laver skrat
eller slet ingen forbindelse. Forklaringen er næsten altid enten en kold/dårlig lodning, eller at man er kommet til at kappe de fleste af trådene over, ved
afisolering af en af de tynde ledninger. Men måske er det bare fordi jeg har oplevet den fejl mere end 1 gang , at jeg fokuserer på det.

Håber du finder problemet (og en løsning naturligvis). Husk at melde tilbage når du gør, så vi alle kan blive klogere
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg studeret diagrammet på pladespilleren. Jeg har selv haft en Beogram 2200 og ved at den muter signalet fra pu'en indtil den er landet på pladen vha. noget B&O kalder "Silent contact". Den gør det ved at lægge begge kanaler til stel.Jeg lurer på om det er der "hunden ligger begravet". Det der driller mig, er problemet startede med at signalet "kørte op og ned".Det tyder på at der et eller andet sted i signalvejen er ved at korrodere og generere dårlig kontakt. 

Til top Vis Kemil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kemil

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det er desværre sådan at jeg er lidt af en klods til det med elteknik, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter når jeg måler, er det ohm jeg skal måle, og hvilket resultat skal jeg gerne få?

Jeg har heller ikke brugsanvisningen på pladespillere, og jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvordan jeg får åbnet ind til ledningerne i tonearmen.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Ja, det er Ohm du måler.

På en B&O arm er det rimeligt let at måle, da der sidder en fint stik i enden af armen, hvorpå pickup'en er monteret. Så du trækker blot forsigtigt picup'en af armen, og så måler du fra kontakterne i enden af armen til stikkene i enden af signalkablet. Du skal ikke til at åbne pladespilleren.

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Det behøver du heller ikke. Du skal bare tage pu'en af armen og måle på en af de fire kontaktflader der er på enden af armen. Du skal måle fra enden af stikket til forstærkeren til enden af armen. Du skal kun måle i højre kanal. Resultatet skal være nul ohm, idet der helst ikke være noget modstand i signalvejen, idet det er kun ren ledning hele vejen igennem..Hvis der er hul igennem, så er det pu'en der fejler.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Kunne tænkes at denne skratten skyldes fejlsporing?

Har du checket at nåletrykket er korrekt indstillet, hæv det evt. en smule. En gammel pickup kan blive for hård i gummiophænget og så falder sporingsevnen drastisk. Måske din pickup bare er slidt?

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Måske janils, men signalniveauet stiger og falder kun i en kanal.Jeg tror ikke at det er distorsion det handler sig om.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hmm, og nu kan jeg ikke finde det voltmeter jeg ellers var sikker på jeg havde. 
Så må jeg rundt til naboerne og høre om de har et jeg kan låne.

Janils: Nåletrykket er sat til 1,5 gram som det er anbefalet her http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=281
Jeg har også prøvet at hæve det til 2 gram, men det gør ingen forskel.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Nå, det lykkedes mig at låne et voltmeter af en nabo.
Jeg vidste ikke helt hvilken kontakt i armen jeg skulle måle fra, så jeg prøvede lidt forskelligt, og den målte i omegnen af 10-12 ohm, hvilket vel så betyder at fejlen ikke ligger i pickuppen?

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2013 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Målte du imens grammofonen var igang ?? . 

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2013 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Nej.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2013 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hmm, efter at have rodet lidt rundt med stikkene (specielt med det stik der forbinder DIN fra pladespilleren til mit DIN til phono kabel, har jeg besluttet mig for at det nok ikke kan skade at afmontere DIN-kablet helt fra pladespillere, og i stedet for selv montere phono-kabler direkte fra pladespilleren, så jeg helt undgår det dumme DIN-stik. (det har jeg hørt skulle kunne lade sig gøre)
Nu er problemet bare lige at jeg, som jeg nævnte tidligere, ikke er den bedste i verden til det med elektronik og loddekolber , så jeg har ledt på nettet efter en guide, men uden held.

Er der en af jer der kender til sådan en guide, der fortæller hvordan man udskifter DIN-kablet med phono-kabler i sådan en B&O pladespiller?

På forhånd tak.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum