| Forfatter |
|
magnusmyggen Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 10 Januar 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Jeg har lige købt en brugt pladespiller. Technics SL-Q2. Jeg vil høre om der er nogen der har gode råd og fif til hvordan jeg få
den gjort helt rent ved knapperne og alle de andre flader samt tornearm osv. Hvad skal der bruges af rengøringsmiddel osv.
Håber også at der er nogen der har et godt fif til hvordan men polerer støvskærmen op da den er meget beskidt og ser ridset
ud.
Jeg ønsker ikke at skille den af i atomer lige til at starte med da jeg er helt nyt med denne slags teknik og hvordan det
fungerer.
Tak til allonwich for råd og vejledning. Håber dette bliver en start med et langt vinyl liv.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 10 Januar 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med nyerhvervelsen og en forhåbentlig lang og lykkelig fremtid med vinyl.
Til almindelig rengøring benytter jeg et mildt opvaskemiddel i en svag brugsopløsning - det skal helst lige præcis ikke skumme. Det fjerner det meste snavs og den fedtfilm, der typisk ligger på knapper m.v. efter lang tids brug (og mangel på rengøring). Brug en hårdtopvredet klud og aftør overfladerne.
Jeg har endnu aldrig oplevet, at det fjerner trykt tekst, maling eller anden overfladebehandling. Du skal muligvis gi' pladespilleren et par omgange, inden den for alvor skinner.
Hvis knapper m.v. er meget fedtede kan du evt. forsøge med lidt husholdningssprit. Jeg kan ikke umiddelbart anbefale brugen af skrappere opløsningsmidler - det er svært at afgøre på forhånd, om det vil skade overfladen.
Der fås forskellige polérmidler til plast og akryl - du kan jo forsøge med et af dem. Jeg har på et tidspunkt poleret et støvlåg af polykarbonat med Autosol, der sædvanligvis bruges til at polere chrom, alu, messing og tilsvarende, men om det hjælper på dit støvlåg afhænger meget af, hvilket plastmateriale, det er lavet af. Plast er ikke bare plast ...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 Januar 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak, Magnusmyggen.
Nogle pladespiller låg, som f.eks mit Thorens, er ret blødt og der laves faktisk flere ridser i det jo mere man aftørrer den. Dette bør gøres med fugtig klud, helst ikke tør. Nogle låg er hårdere end andre. Brug evt vatpinde ved knapper og andre smådele. Hos Flügger kan du evt købe en flaske Fluren 37 (sæbe) og lave en mild opløsning til det værst fedtede, når du har prøvet med opvaskemiddel og det ikke bliver renset nok. Resten af flasken kan du så evt bruge på dit gas/el konfur (og vægge omkring det), til effektiv rengøring også omkring knapperne. Så bliver det rent. Armen (og resten) kan du ren gøre med Neutral opvaske middel. Det efterlader ingen pletter på det blanke armrør eller andet for den sags skyld.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Januar 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode råd. Jeg har fået den gjort rent så godt det nu kunne lade sig gøre.
Jeg brugt en smule mild opvaskemiddel til de store flader. Knapperne ordnede jeg med nogle vatpinde dyppet i sprit. De
svære kroge og andre områder brugte jeg også vatpinde til. Jeg er meget tilfreds med resultatet. Støvskærmen har jeg kun
fået vasket af. Vil prøve at se om jeg kan finde noget at polere den med.
Jeg lagde mærke til under rengøringen at fødderne ikke rigtig kan stilles på. De ser at være ophængt med nogle fjedere. På
selve fødderne er der noget gummi som ser ud til at have dødt for mange år siden. Kan der skaffes noget nyt gummi til disse
fødder og hvordan indstiller jeg fødderne sådan at den kan sættes godt og lige?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 12 Januar 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser da nydelig ud !
Gummiringene i fødderne kan du sikkert erstatte med nogle filtstykker __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 12 Januar 2013 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg falder ofte over gamle pladespillere på loppemarkeder og genbrugspladser.
Når de ender der, er de ofte møg bel**tede (beklager mit sprog, men sådan er det nu engang).
Jeg gør altid følgende:
- tester om mekanikken virker, måler igennem og sikrer mig at den er driftsikker.
- får fat i en servicemanual (hvis dette ikke lykkes, tager jeg billeder).
- adskiller afspilleren i hovede dele.
- renser top plade, tallerken, knapper osv.
Jeg renser med en blanding af lunkent vand
(ca0,5l) samt en hætte fuld 3dbl salmiak spiritus 25%
Det fjerner ikke lak, diverse mærker.
Men det fjerner nikotin snask med dwt samme.
Det påføres med en blød svamp, uden at trykke.
Derefter skylles løs delene i lunkent vand.
Vupti en pladespiller der ser ud som ny.
Nikotin har en forunderlig virkning til at konservere
Standen.
Dette bruger jeg generelt, andre gange er sulfo og sprit nok.
Men salmiak spiritussen gør at man ikke ridser noget mens man renser med det.
Sørg for ordentlig udluftning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2013 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn Tak for rådet. Havde ikke selv tænkt på salmiakspiritus, måske det normalt regnes for skrappe midler.
Har fået hentet manualen og en service guide fra vinylengine. Havde ikke mod på at skille den helt ad. Jeg vil nyde den et stykke tid indtil den
står til udskiftning. Hvor jeg nok vil prøve at skille den ad for at lære lidt om teknikken. Eller hvis den svigter lige pludselig
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 17 Januar 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skiller den ad, kan du med fordel fylde alle hulrum med acryl fugemasse, og derved opnå en væsentlig bedre lyd. Husk også undersiden af pladetallerkenen. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 17 Januar 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hvis du skiller den ad, kan du med fordel fylde alle hulrum med acryl fugemasse, og derved opnå en væsentlig bedre lyd. Husk
også undersiden af pladetallerkenen. 
carsten |
|
|
Den måtte jo komme på et tidspunkt ...
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 17 Januar 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejer også at bore masser af huller i min 70 mm acryltallerken og fylde dem op med CARS10´s opskrift. Der må jo være noget at hente      . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 18 Januar 2013 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|