| Forfatter |
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 01 Februar 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Endelig har jeg taget mig sammen til at investere i en brugt pladespiller efter at have levet i 15 år foruden... Men pladerne har jeg ikke nænnet
at skaffe af med... Så nu skal der investeres... Jeg har købt mig Thorens 2001 med TP 90 armen på, så langt så godt... Herefter studeret diverse
forums gennem for at finde oplysninger om hvad andre kan anbefale... Og det er jeg så ikke meget klogere på... Jeg har en Pioneer sc lx 75 reciever,
og B&W CM 9 højttalere, om det skal være MM eller MC... Tjah, budgettet siger maks. 3000 for pick up, og om der skal være en RIAA, så skal dén
ligge på maks. Det samme... Så er der nogen der vil komme med forslag, vil jeg være taknemmelig, og bliver det billigere, gør det skam ikke ringere
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan...!
Nu har jeg fundet en masse på nettet... At den arm der er på denne Thorens er beregnet til mc pick ups... I den tunge ende... Derfor har jeg set på
Benz micro gold og en RIAA, og fået en god pris  . Ellers er der Denon 103.., men nu har jeg koblet den til min reciever... Med den Ortofon OM 20
der fulgte med, og det lyder, men ikke godt nok... Så nu tænker jeg på om der er en mm pickup der kan retfærdiggøre denne arm, og pladespiller, og
jeg derved , måske , kan spare penge på en RIAA???
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Strukturen, jeg har selv haft samme pladespiller og arm, hvorpå jeg brugte Grado reference pick up, først en reference
platinum, som du kan få til 2500, senere en reference sonata som koster 4500, begge var en rigtig god kombination med
Thorens
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige der var en Ortofon 2 m Black til salg for 1500 på ksb, den vil sikkert være et godt match til din pladespiller, begge mine
forslag er forøvrigt mm pick up
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benz Micro Gold kan jeg godt anbefale. Sådan én har tjent mig fint i nogle år. 
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft sådan en Benz micro gold på en thorans TD-320 mk.II, Kan ikke huske hvad armen heder men det var standart armen som den er født med. Benzen havde en lidt cremet romantisk spillestil på den pladespiller, så riaaen må ikke trække i samme retning, for så går der sku flødekande i den __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået en thorens td 320 II, med samme arm, og kører med en 2m blue, det kan ikke anbefales, den er alt for for blød til armen.
Efter hvad jeg kan læse mig frem til på vinylengine skal puèn have en kompliance på ca 10 (afhængigt af puvægten) har derfor en AT 440 mle i kikkerten, men denon 103 vil også være et fint match. __________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endelig kom der lidt input
Jeg er bevidst om disse "bløde" diamanter  , men nu ligger der ca. 6000-8000 i mine tanker som budget, og der skal jo en RIAA indover når vi
snakker mc-pickup... Har I nogle input til hvad typer der kunne svinge godt sammen med Benz eller Denon?... Stadig er der også ideen om en mm...
Men jeg har læst at denne 2M Black hører, desværre, til den bløde ende
Det er også hamrende ærgerligt, at der ej længere er det udbud af hififorhandlere mere, end der var engang, så man er nødt til at bestille over nettet,
for det meste, og stole på sine mavefornemmelser og læne sig op af jeres viden
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strukturen skrev:
Endelig kom der lidt input
Jeg er bevidst om disse "bløde" diamanter , men nu ligger der ca. 6000-8000 i mine tanker som budget, og der skal jo en RIAA indover når vi
snakker mc-pickup... |
|
|
Du skal altid bruge en RIAA uanset om der er tale om MM eller MC-pickup. Denne RIAA kan være en 'løs' model, indbygget i en for-forstærker eller i en integreret forstærker. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv en Denon 103 m en Densen DP mc riia på min 2001 og syntes at det køre fint sammen. Vh 1966
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2013 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen
Opdatering, både på overskriften, da jeg kan se andre spørger til det samme som jeg har gjort, og også fået rigtig god respons
Men også fordi jeg nu har købt... Det blev ikke til en Benz, da jeg fik et tilbud, jeg havde svært at sige nej tak til
Jeg har købt en Ortofon Rondo Bronze og en DINO RIAA Mrk II, men ikke monteret og sat til endnu... Men jeg skal nok vende tilbage når jeg har fået
de første lyt... Pladerne skal også have en omgang, derfor har jeg også anskaffet en manuel pladevasker... For at se om det hjælper på det værste
knitren... Også for at passe på Rondoen
Men tak for jeres hjælp og erfaringsudveksling, det er hamrende dejligt, at kunne rådføre sig før man investerer...
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 23 Februar 2013 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Strukturen.
Tillykke med din nye Ortofon Rondo Bronze pickup. Jeg har selv en Thorens 2001 med TP90 arm. Flere har anbefalet mig at købe Rondo Bronze til
pladespilleren. Jeg har fået at vide, at den skulle være varmere end de andre Ortofon pickupper. Jeg har aldrig selv prøvet den, så jeg venter med
spænding på din tilbagemelding om udfaldet.
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2013 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige med på en kigeer, har selv en thorens td 320 mk2. har kigget på rondo blue, men er den ikke for blød til armen? Ellers vil jeg prøve med en AT 440 mle __________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Tutta skriver, om Ortofon Rondo Bronze ikke er for blød til armen. Jeg har derfor prøvet at beregne armresonansen for konstellationen TP90/Rondo
Bronze. Det giver en armresonans på 7,8 Hz, og det ligger jo en del fra det ideelle på 10-12 Hz. Om det så har praksis i virkeligheden, det ved jeg
ikke. Tutta, du skriver også tidligere, at du har prøvet Ortofon 2M Blue i TP90 armen. Jeg har her beregnet armresonansen til 7,2 Hz. Du skriver, at
det ikke kan anbefales, fordi at den er alt for blød til armen. Hvordan kom det til udtryk lydmæssigt? (Blev bassen mere udflydende eller andet?) - og
hvordan kom det til udtryk fysisk? (Havde du problemer med bulede plader eller andet?)
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med blue var bassen nærmest ikke eksisterende, og ingen rumfornemmelse, spiller pt med en AT 95E, og den gør det en del bedre. Fysisk var der ingen problemer.
Men har lige set at Vassago har tilbud på dynavector 10x5, tror jeg hopper på den istedet. __________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
På Vinylengine kan man aflæse, at det er mellem 8 og 11 Hz der er optimalt, og Rondo Bronze ligger omkring de 8, så det burde/skulle ikke være et
problem... Og fandens jeg ikke har sat den på endnu, men har lidt problemer med mine fingre for tiden, så montage og dermed prøvelyt er skubbet
ud i den nærmeste fremtid, men jeg glæder mig som en gal
Mvh. Struktøren
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strukturen, hvis du ikke bor for langt fra Kolding, så kan jeg godt hjælpe.
__________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaa, hvis du ikke bor for langt fra Århus, ka´ du da også godt få en "hånd" med herfra __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg har også som tidligere skrevet fået anbefalet Rondo Bronze til min TP90 arm. Det var endda en ekspert, der anbefalede mig den. Så den burde vel
fungere fint i en TP90 arm. Ærgerligt at du har problemer med dine fingre for tiden. Jeg føler med dig. Jeg synes endda, det kan være svært nok at
skifte pickup, selv om fingrene er OK. Men jeg har måske også flere tommelfingre end andre.
Til Trutta.
Jeg er også på udkik efter en ny pickup. Jeg har også overvejet Dynavector 10x5, den skulle give en armresonans i TP90 armen på 9,3 Hz. Jeg ved
ikke, om man må spørge om priser på dette forum, men hvis man må, hvad koster pickuppen så hos Vassago HiFi? I min gennemgang af pickupper
har jeg også fået stærkt anbefalet Denon DL 103 og Benz Mikro Gold. Der er en på dette forum, der mener, at Benz Mikro Gold er bedre end
Dynavector 10x5. Har du overvejet Denon'en og Benz Mikro'en? - og hvis ja, hvorfor har du så fravalgt dem?
|
| Til top |
|
| |