Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: DIN-Phono og pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RenéFC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2013
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har for et stykke tid siden købt mig en gammel svend af en DUAL 1209 pladespiller. Jeg observerede ret hurtigt at forbindelsen i det gamle DIN til phonostik mildest talt er elendig - venstre side falder helt eller delvist ud mens man spiller. Jeg har selv søgt lidt rundt på nettet efter en erstatning, problemet er bare at stikket også skal have jord med, og det har ingen af dem jeg har kunne finde. Udover det, så er de allesammen også af en ret inferiør standard, der allermest minder om de lakridskabler man får med til det meste som standard. Så mine krav til det nye kabel er;

- Skal have jord med (medmindre dette ikke er nødvendigt?)
- DIN adapteren skal være 5-benet
- Gerne lidt over lakridskabel kvalitet - men også gerne til menneskepenge (jeg er studerende på SU)

Jeg vil også gerne lægge ud med at sige, jeg har ikke teknisk snilde (endnu i hvert fald)... derfor er jeg bestemt ikke meget for at kaste mig ud i at skille mig totalt af med pladespillerens DIN kabler og lodde nye kabler og RCA-stik på pladespilleren. :)

Samtidig kunne jeg også godt tænke mig at høre bud på pickupper der passer til denne pladespille, ligeledes også gerne til menneskepenge. Den nuværende er en Shure som ifølge sælger er "spilbar, men godt slidt...".

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

RenéFC skrev:
Jeg har for et stykke tid siden købt mig en gammel svend af en DUAL 1209 pladespiller. Jeg observerede ret hurtigt at forbindelsen i det gamle DIN til phonostik mildest talt er elendig - venstre side falder helt eller delvist ud mens man spiller. Jeg har selv søgt lidt rundt på nettet efter en erstatning, problemet er bare at stikket også skal have jord med, og det har ingen af dem jeg har kunne finde. Udover det, så er de allesammen også af en ret inferiør standard, der allermest minder om de lakridskabler man får med til det meste som standard. Så mine krav til det nye kabel er;

- Skal have jord med (medmindre dette ikke er nødvendigt?)
- DIN adapteren skal være 5-benet
- Gerne lidt over lakridskabel kvalitet - men også gerne til menneskepenge (jeg er studerende på SU)

Jeg vil også gerne lægge ud med at sige, jeg har ikke teknisk snilde (endnu i hvert fald)... derfor er jeg bestemt ikke meget for at kaste mig ud i at skille mig totalt af med pladespillerens DIN kabler og lodde nye kabler og RCA-stik på pladespilleren. :)

Samtidig kunne jeg også godt tænke mig at høre bud på pickupper der passer til denne pladespille, ligeledes også gerne til menneskepenge. Den nuværende er en Shure som ifølge sælger er "spilbar, men godt slidt...".

Prøv av-cables http://www.av-cables.dk/din-stik/high-quality-5-pin-din-stik -til-lodning.html

Og hvis du skal bruge en adaptor til RCA stik http://www.av-cables.dk/din-adapter/5p-din-hun-2-x-phono-han -0-2-m.html

eller bedre skift kablet ud med et par gode phono kabler med gode RCA stik

VH. madsen

RenéFC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2013
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv kigget lidt på AV-cables.dk, problemet er at på det nuværende kabel er der også et jordkabel som man skal forbinde til stel på forstærkeren. Det har jeg ikke set på nogen af hverken AVcables eller avconnection. Men er det også nødvendigt på nyere kabler?

Det her kabel siger det har "fælles stel":

http://www.av-connection.dk/?PGr=2126&ML=421

Betyder så at jeg kan undvære stelforbindelsen?

I må bære lidt over med mig, jeg er ikke så teknisk kyndig ud i hifi endnu. :)

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Du må kunne skifte til RCA kabler og så trække separat stelkabel

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Ja, stel kablet kan du selv lave af noget tyndt "ringeledning". Det skal helst være der, så du ikke får irriterende brum. DIN adapteren kunne være sådan en her, hvis du skal bruge en sådan.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Bedste løsning er da suverænt at erstatte DIN kablet med et Phonokabel med separat stel - og løsningen er ikke ret dyr

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Klip DIN-stikket af og køb to kvalitets RCA stik og lod dem på. (rød lig højre, hvid lig venstre)

Træk en løs stelforbindelse fra pladespillerens stel til forstærkerens chassis. Bare noget tyndt ringklokke ledning og et spadestik, hvis forstærkeren har skrueterminal.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes