| Forfatter |
|
MTTA Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er igang med at indstille tonearmen på min pladespiller, og kan egentlig få den til at spille helt perfekt. Men når pladen er
færdig, eller hvis jeg stopper den undervejs med en reject knap, løfter tonearmen ikke pickuppen højt nok med det samme
inden den kører tilbage, så den kører henover pladen lidt inden den løfter sig fra den. Jeg har prøvet at flere omgange at
justere modvægten, og det har hjulpet lidt, men ikke helt. Det er som om at problemet er størst mod midten af pladen.
Jeg har desuden brugt godt med tid på at sørge for, at pladespilleren står i vater.
Er der nogen der ved hvad det kan skyldes? Og evt. hvad man kan gøre..
Jeg har lagt mærke til, at nålen meget hurtigt får kontakt med pladen - kan det være hele tonearmen der skal hæves?
Som i måske kan høre har jeg ikke den store erfaring med pladespillere, men jeg ville være taknemmelig for enhver hjælp. :)
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der nok mange der gerne vil, give dig et hjælpende råd- men du bliver nok nød til at give os lidt mere at gå ud fra, eks. Hvilken grammofon er det du har.?
Jeg vil tro dit problem skyldes din arm lift, er for langt nede (den c/j formet ting der løfter armen) den skal justeres op.
Det bedste hvis du kan poste et par billeder af din grammofon.
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den løfte pind lige under armen ved basen er nok stillet for lavt. Der skulle sidde en lille skrue/umbrako skrue man kan løsne og hæve den lidt. Så skulle pick uppen komme fri af pladen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
MTTA Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, det vil jeg prøve. Det er en cec 8200.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måtten kan også være lidt for tyk....pick uppen for høj. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne også lyde som om det er liften der er træg. Ville nok undersøge om mekanikken trængte til en rensning og opsmørring...
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
det denne du skal have hævet lidt...
 __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
MTTA Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, det vil jeg prøve.
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MTTA skrev:
løfter tonearmen ikke pickuppen højt nok med det samme
inden den kører tilbage, så den kører henover pladen lidt inden den løfter sig fra den.
|
|
|
Med dette citat gentager jeg at det lyder som om liften skal have en rensning og frisk smørring! har set lignende fejl på flere pladespillere over årene! Ofte gælder fejlen også den anden vej rundt. Og PU'en er tilsvarende langsom/træg når det gælder om at lande den... __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
MTTA skrev:
Hej,
Jeg er igang med at indstille tonearmen på min pladespiller, og kan egentlig få den til at spille helt perfekt. Men når pladen er
færdig, eller hvis jeg stopper den undervejs med en reject knap, løfter tonearmen ikke pickuppen højt nok med det samme
inden den kører tilbage, så den kører henover pladen lidt inden den løfter sig fra den. Jeg har prøvet at flere omgange at
justere modvægten, og det har hjulpet lidt, men ikke helt. Det er som om at problemet er størst mod midten af pladen.
Jeg har desuden brugt godt med tid på at sørge for, at pladespilleren står i vater.
Er der nogen der ved hvad det kan skyldes? Og evt. hvad man kan gøre..
Jeg har lagt mærke til, at nålen meget hurtigt får kontakt med pladen - kan det være hele tonearmen der skal hæves?
Som i måske kan høre har jeg ikke den store erfaring med pladespillere, men jeg ville være taknemmelig for enhver hjælp. :)
|
|
|
Modvægten skal du i hvert fald ikke justere på for at afhjælpe problemet! Den bestemmer nåletrykket, og det skal i udgangspunktet være det, som
producenten af din p.u. anbefaler.
Ellers virker de øvrige råd i tråden ganske fornuftige. Din armlift skal givetvis hæves. Kender ikke nævnte pladespiller, så hvor og hvordan det gøres
må andre give et bud på, men det er typisk ikke så svært.
|
| Til top |
|
| |
MTTA Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen for de mange gode svar. Jeg vil starte med at hæve løftepinden og det lyder som om en rensning og smørring ville være på sin plads.
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 15 Marts 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som om at siliconefedtet i liften er blevet stift. Kræver adskildelse af arm/lift + man har den rigtige dæmperfedt til rådighed (noget rigtig modbydeligt stads der har det med brede alle steder)
|
| Til top |
|
| |