| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I starten af de glade 80'ere, stod jeg som 18årig og skulle ud at købe anlæg. Jeg kunne vælge imellem CD og LP og havde ikke råd til begge. Den dag i dag er jeg meget glad for at jeg valgte LP'en.
Desværre hører vi ikke mange skiver mere. Den drejer for langsomt rundt. Jeg ved ikke lige hvor langsomt, men for langsomt. Først rensede jeg brønden og akslen for olierester og gav den en frist dråbe syntetisk w5-30 olie
Det virker som om den nu kører bedre = mere roligt, så jeg antager at der var noget i vejen i det område før. Måske olien over vid var blevet træg?
Spørgsmålet er nu om den så også mangler motorkræft? Om den har svært ved at trække glaspladen rundt?
Det skal lige siges at jeg har klisteret et lag blygummi under glaspladen og at dæmpe den ringen, som glaspladen dengang fik meget skældud for at gide. Også det hjalp på lyden dengang. Netop det blygummilag gjorde jeg meget ud af at det skulle sidde helt symmetrisk omkring akslen, så der ikke er skæv vægt, men 'kun' ekstra vægt.
Det vilde spørgsmål til jer derude er hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil hører plader og meget gerne vil ha' en løsning som er nogenlunde billig?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef
Hvis du ikke har givet den en ny rem endnu, var det måske på tide. Hele anløbsområdet bliver glat med tiden, så et bud herfra er: Affedt/rens din pulley på motoren samt den lille "tallerken" som remmen trækker på, rens/affedt din rem, hvis det gi´r en hørbar forskel, så flux ned og køb en ny rem, gerne den hvide.
http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?p=2 30562
http://www.analogueseduction.net/rega-upgrades-parts-accesso ries/rega-turntable-white-belt-upgrade-genuine-rega-part.htm l
. Har kørt med en mod. = glaspladetallerken, 3mm blygummimåtte, glaspladetallerken, 5mm Thorens gummimåtte, den originale motor trak det uden problemer overhovedet
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber da ikke, at din motor har motorkræft
Så bør du nok skifte den!
Nej, spøg til side. Boydk's anvisninger er ganske fornuftige. Du kan også tjekke, om lejekuglen i bunden af lejebrønden er deform/slidt. Den kan være
svær at fiske op, men hvis du vender Regaen på hovedet, så klarer tyngdekraften resten. Lad den evt. stå natten over (Regaen, altså!), så burde
kuglen være trillet ud næste morgen.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det vilde spørgsmål til jer derude er hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil hører plader og meget gerne vil ha' en løsning som er
nogenlunde billig?
"
Det kommer an på hvad den må koste. Skal det være helt billigt koster en sikker løsning under en tusse, søg "Direct Drive" på
dba.dk og vælg af mærkerne Pioneer og Technics, evt Luxman - disse eksempelvis er fuldautomatiske:
http://www.dba.dk/pladespiller-technics-sl-q/id-90123808/
http://www.dba.dk/pladespiller-pioneer-pl-40/id-90005365/
|
| Til top |
|
| |
Mathias Grøn Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2013 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
"Det vilde spørgsmål til jer derude er hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil hører plader og meget gerne vil ha' en
løsning som er
nogenlunde billig?
"
Det kommer an på hvad den må koste. Skal det være helt billigt koster en sikker løsning under en tusse, søg "Direct Drive" på
dba.dk og vælg af mærkerne Pioneer og Technics, evt Luxman - disse eksempelvis er fuldautomatiske:
http://www.dba.dk/pladespiller-technics-sl-q/id-90123808/
http://www.dba.dk/pladespiller-pioneer-pl-40/id-90005365/
|
|
|
A127, hvordan vurderer du, at købe en ny spiller som værende en billig løsning? Skal alle bare købe en DD spiller i følge dig?
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
som boydk anviser: ny rem og måske en klat lim til pulley'en, de har det med at blive "løse" med alderen.
Remmen koster 125 kr og limen, har du måske selv (superlim er ofte helt fin).
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke fået kigget på problemet endnu, men givet at tallerknen næsten kommer op i rigtig fart og ellers kører nogenlunde jævnt, så lyder det meget som om det kunne være remmen. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Min tanke var om motoren kunne miste kræfterne over tid, men det er der flere der har afvist som realistisk.
Jeg havde også kuglen oppe, da jeg rensede akslen og brønden, og påfyldte en ny dråbe olie. Der kunne jeg se slid i bunden af akslen, men synes ikke der var hul op i den og kuglen så rimelig rund ud.
Kan de ikke købes fra ny af, som reservedele?
Det med at købe en ny har jeg skam også tænkt på, men det skulle jo være et skridt frem og ikke bare for at købe en ny. Havde kig på en Denon som lignede en der ikke kunne slides op, men så snakker vi ikke 1000 kr mere. Det må vente til jeg igen er i job.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en 8 mm kugle, der passer til Regalejet. De fås i alle mulige afskygninger (stål, tungsten, forskellige typer keramik og syntetisk safir/rubin), så
du bestemmer selv, hvor fint det skal være.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at slutte den helt af.
Nogle sagde "ny rem" og det satte mine kreative tanker. Det jeg gjorde var bare at slibe remmen let med korn 180 og så gøre det samme på hjulet som sidder på motoren. Meget simpelt og ganske gratis.
Nu kører spilleren igen med rette hastighed. Super fedt og tak alle sammen :-)
PS: Ja, jeg er lidt nærrig og har masser af andre ting at bruge mine penge på, så gratis råd der virker er dejlige.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2013 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|