Forskellen er kvaliteten af dem -
MMC1 er top of the line og
MMC5 er den dårligste i den serie. Jeg har selv en MMC1 og
er virkelig glad for den - den fortjener dog nok at blive brugt noget mere... Men når den engang i mellem har kontakt med et
stykke vinyl, er det ren guf for øregangene! Det bedste ved det hele er, at den ikke har kostet mig en krone!
Hvis du skulle ønske at opgradere til en bedre MMC, vil jeg umiddelbart tro, at det i langt de fleste tilfælde bedst vil kunne
betale sig at købe en BeoGram med en god MMC på frem for at købe den i løs vægt. Man kan ofte score en MMC til håndører
vha. den metode. Fx. købte jeg på et tidspunkt en BeoMaster 6000 og en BeoGram 6002 med en velfungerende MMC2; 400.-
Solgte senere BeoMasteren for 600.-
På den måde taber man heller ikke noget, hvis den skulle gå i stykker. De fleste af dem er jo efterhånden 20 år gamle, og
de små gummiophæng er efterhånden blevet stive eller møre, hvilket flere gange har resulteret i, at nålen er faldet af. Du
kan også få sat en ny nål i din MMC5, såkalt retipping - tag et kig på
denne side. Det giver
dig altså mulighed for, at opgradere din MMC5 til hvad der svarer til en MMC2, så vidt jeg kan se, men det er så igen en
noget dyrere løsning, og min MMC1 kører stadig på sit nok tyvende år, så hvis jeg var dig, ville jeg vælge at kigge efter en
brugt MMC i god stand.
- Dennis