Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Systemdek IIX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2013 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Efter vel ca. 10 års stilstand er nu tiden kommet... (en god ven ønsker sig Poul Dissing musik til sin 60-års dag - og eftersom den bedste PD plade, "Yderst ude" med Thorup, Henriksen og Gudmand kun findes på LP (vi ser bort fra Spotify, Itunes og lignende komprimerede tilbud, så..:-))

Bæstet (og Lp´en der skal indspilles i baggrunden; lånte også lige "Fix og Færdig, Rock mod Junk" som den danske pladebranche heller ikke har fået taget sig sammen til at digitalisere (på lige fod med Culpepers "All dressed up....", Hyldemors "Glem det hele" etc. etc...)

Pladetallerken (Glas med Platter Matter) + rem fjernet og sub-pladetallerken med den riflede spindel hevet op (spiralsporet i spindelen må vel skulle fordele olien - det fungerer efter hensigten efter snasket på lejebasen at dømme...):

Metalpladen i bunden er de fleste vist enige om skal udelades eller erstattes med noget andet. Der er en ground bolt og forbindelse til printet, jeg må finde ud af, hvad jeg skal stille op med...

Lejet afmonteret og første tvivlsspørgsmål: Mon kuglen i bunden skal kunne komme ud (efter at have stået med lidt kontakt-rens under middagen og et par dask mod bordet, viste det sig, at det kunne den. Vatpind + køkkenrulle siger, at det nok er godt at skifte olien (men til hvad))?

Så langt foreløbig.

Har set forskellige forslag til lejeolie:

-Shimano's PTFE kædesmøring
-fuldsyntetisk motorolie - Mobil 1
-Molybdændisulfid (har jeg pga. nedenstående...)
-Gear-olie (har jeg, fordi de 2 Yamaha´er i carporten får det i deres kardan-led en gang hver 2. år)

Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Et par hurtige forslag: Erstat lejekuglen med en i keramik eller kunstig safir/rubin. Lejekuglen har - som jeg husker det - en diameter på 8 mm. Som
lejeolie kan jeg anbefale
hypoid gearolie. Brug en "fed" kvalitet (SAE 80-90 eller tilsvarende).

Sørg for at rense lejet godt for sedimenteret og snasket lejeolie, men undlad at bruge affedtningsmidler (som fx rensebenzin).

Jeg har efterhånden renoveret nogle Systemdek og andre pladespillere konstrueret over samme formel/læst, og jeg har positive erfaringer med
ovennævnte forslag.

Jeg har en lille blog, hvor du kan følge mine projekter, efterhånden som de bliver færdige. Den er ganske nystartet, så indholdet er begrænset. Men
tro mig - mere kommer til

www.analog-blok.blogspot.dk
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Hej,

Et par hurtige forslag: Erstat lejekuglen med en i keramik eller kunstig safir/rubin. Lejekuglen har - som jeg husker det - en diameter på 8 mm. Som
lejeolie kan jeg anbefale
hypoid gearolie. Brug en "fed" kvalitet (SAE 80-90 eller tilsvarende).

Sørg for at rense lejet godt for sedimenteret og snasket lejeolie, men undlad at bruge affedtningsmidler (som fx rensebenzin).

Jeg har efterhånden renoveret nogle Systemdek og andre pladespillere konstrueret over samme formel/læst, og jeg har positive erfaringer med
ovennævnte forslag.

Jeg har en lille blog, hvor du kan følge mine projekter, efterhånden som de bliver færdige. Den er ganske nystartet, så indholdet er begrænset. Men
tro mig - mere kommer til

www.analog-blok.blogspot.dk

Hej Analogueman, fedt du gider kommentere (og så så hurtigt, tror jeg når det til 60-års dagen på lørdag -)

Nåede at bruge kontakt-rens til at få snasket i bunden ud, men lejebrønden er blæst godt ud...

Min gear-olie er netop en SAE 80W-90, Gl 4 (det sidste skulle efter sigende angive at den er skånsom mod messing/bronzen i Yamaha´ernes kardanled)

1 dråbe under kuglen og 1-2 over?

Det med at udskifte kuglen vil jeg undersøge (kunne ikke få det med på billederne, men overfladen er ikke helt lydefri) - jeg når det nok ikke til denne samling, men den er jo ukompliceret at komme til.

Checker straks din blog :-)

Mvh. Finn

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juli 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Systemdek IIX er et dejligt vellydende værk - og enkelt at gå til.

Lejeolie : Gear olie er ok, men det med de 5 dråber er ikke nok. Specificeret mængde er 0,8ml - eller til olien lige løber over.

Chassis justering : gøres med de 3 stk. umbraco skruer - afstanden fra underkanten af tallerken til plint skal være 5mm.

Tonearm : Helius Scorpio MK I  - giv evt. lift cylinderen en lille smule WD40 hvis den går meget dårligt efter års stilstand.

Held & lykke med det lille projekt

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Juli 2013 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Sørg for at rense lejet godt for sedimenteret og snasket lejeolie, men undlad at bruge affedtningsmidler (som fx
rensebenzin).

Må man spørge hvorfor rensebenzin ikke er godt? Hvad er bedre?
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 Juli 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jeps, Systemdek llx er et fint værk og den Helius Scorpio er da heller ikke dum. Selve trækassen kan du få rigtig pæn ren og flot igen med almindelig opvaske middel som den hvide Neutral. Den efterlader ikke noget.

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2013 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldingerne!

Pink, tak; tuden på gearolien tillod ikke 3 dråber, men jeg er glad for din oplysning så tidligt i forløbet :-)

Allanovich: Yes, den skal ha´ en grundig rengøring (har kun lige støvsuget og aftørret det værste).

Jeg kunne jo ikke dy mig for at samle den nødtørftigt (4 SD-fødder erstattede de udskældte originale gummifødder)

- efter at have aftørret remmen med en silikoneklud (kiggede i øvrigt hos Svalander efter Systemdek rem uden held - men: jeg så, at Brinck er begyndt at ha´ remme i en 3-4 standard størrelser til ingen penge)

tilslutning over en Holfi Vitalus og ind i lydkortet (analog meets digital) og hvis der ikke kommer støj/brum, er det et mirakel :-)

Ingen brum! (tror nu nok jeg i morgen tilslutter autoriseret i stuen, hvor tingene er mere samlet)

Men..Dissing Lp´en er, trods rimelig stand, vist forsøgt afvasket/vådafspillet....(måske jeg også skulle forsøge mig udi pladevask, trods denne værende fællesskabets ejendom?)

Og dog, testede med en Lp, jeg véd er i optimal stand, og må nok erkende, at en +20 år gammel MC-3 turbo er udskiftningsmoden. Jeg har søgt lidt og også en gang mailet Helius ang. armens masse/anbefalet PU compliance, dog uden at få svar - men den trænger til en ny(ere) Pickup.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Juli 2013 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Mattheis skrev:
Analogueman skrev:

Sørg for at rense lejet godt for sedimenteret og snasket lejeolie, men undlad at bruge affedtningsmidler (som fx
rensebenzin).

Lejebrønd/lejeforinger er for det meste lavet i sinterbronce, der har en åben struktur. Strukturen mættes med olie - nogle gange under vakuum, som
det kendes fra fx Oilite lejeforinger. Hvis du benytter rensebenzin eller tilsvarende, risikerer du at udvaske oliemætningen, og i værste fald bliver
rensevæsken i strukturen og udtynder den nye olie, hvilket forringer smørevnen og ødelægger viskositeten.

Når jeg renser lejekugler, lejebrønde, lejeaksler osv. bruger jeg en ren og blød bomuldsklud, der er gjort fugtig med den lejeolie, jeg efterfølgende
smører lejet med. Ved vanskeligt tilgængelige steder - fx fordybninger til lejekugler - bruger jeg vatpinde dyppet i lejeolie.

Rensebenzin kan godt benyttes til hærdede overflader - som fx lejeaksler - men jeg ser faktisk ingen grund til helt at affedte et leje. Det skal blot
være fri for gamle snaskede olierester.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Juli 2013 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

If. Vinylengine er Scorpioarmen beregnet til p.u.'er på 5-12 gram. Det er angivet for MKIII-modellen, men mon ikke det tilnærmelsesvis også gælder
for MKI'eren? Der står intet om armens masse og p.u. compliance.

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Mattheis skrev:
Analogueman skrev:

rensebenzin).

Lejebrønd/lejeforinger er for det meste lavet i sinterbronce, der har en åben struktur. Strukturen mættes med olie -
nogle gange under vakuum, som
det kendes fra fx Oilite lejeforinger. Hvis du benytter rensebenzin eller tilsvarende, risikerer du at udvaske
oliemætningen, og i værste fald bliver
rensevæsken i strukturen og udtynder den nye olie, hvilket forringer smørevnen og ødelægger viskositeten.

Når jeg renser lejekugler, lejebrønde, lejeaksler osv. bruger jeg en ren og blød bomuldsklud, der er gjort fugtig med
den lejeolie, jeg efterfølgende
smører lejet med. Ved vanskeligt tilgængelige steder - fx fordybninger til lejekugler - bruger jeg vatpinde dyppet i
lejeolie.

Rensebenzin kan godt benyttes til hærdede overflader - som fx lejeaksler - men jeg ser faktisk ingen grund til helt at
affedte et leje. Det skal blot
være fri for gamle snaskede olierester.

Ahh... Merci. Jeg mener nemlig jeg et sted læste at man kan anvende rensebenzin, men det vil jeg da gå væk fra så.
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2013 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Analogueman ramte meget fint på anbefalet pickup vægt. Der står 4-11g og armresonansen med en Goldring Elektro 2 ligger på 9-11hz. Så ud fra denne pu kan man nok finde en egnet ditto. Glodring IGC 910 og 920 er også ideelle til denne arm. Elektro 2 ligger på 18ûm vandret/lodret og 910/920 ligger på 16ûm vandret og 24ûm lodret. Så er der da lidt, at gå ud fra.

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2013 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Ville man egentlig få noget ud af at lave en ny (tungere) plint i et andet materiale?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Ville man egentlig få noget ud af at lave en ny (tungere) plint i et andet materiale?

Den er jo i forvejen flydende ophængt. Skulle man gøre noget kunne det være, at påklæbe bitumen på de indvendige flader, hvis dette da ikke allerede er gjort

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Winther666 skrev:

Den er jo i forvejen flydende ophængt. Skulle man gøre noget kunne det være, at påklæbe bitumen på de indvendige flader, hvis dette da ikke allerede er gjort
Det er der ikke. Men jeg tænkte nok at udkskiftning af plint ikke kunne svare sig ( andet end æstetisk)
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

igen tak for kommentarer.

Sysdeken er nu (stadig midlertidigt) opsat i stuen og jeg har fundet ud af, at det er en Helius Scorpio mk.ll der sidder på - overhang justeres bag headshell vha. den lille unbraco skrue, der tillader ændring af armrørslængde :

Armhøjde justeres let ved en unbracoskrue i armbasen:

Fra en tidligere søgning har jeg disse magre noter (som stemmer med Analoguemans + en (usikker) ang. af armens masse):

"Effective Arm mass: (anscheinend wie beim Helius Scorpio)

=> Angabe für Helius Scorpio: 13g

(muligvis for Aurum):

Eff length: 228.6mm

O/H: 18mm (Overhang)

O/S: 23 degrees (Headshell Offset)

Mounting distance: 210.6mm spindle to bearing centre.

Cartridge weight: 5g to 12g"

Allanowich skrev:

Analogueman ramte meget fint på anbefalet pickup vægt. Der står 4-11g og armresonansen med en Goldring Elektro 2 ligger på 9-11hz. Så ud fra denne pu kan man nok finde en egnet ditto. Glodring IGC 910 og 920 er også ideelle til denne arm. Elektro 2 ligger på 18ûm vandret/lodret og 910/920 ligger på 16ûm vandret og 24ûm lodret. Så er der da lidt, at gå ud fra.

Allanowich, tak ("Der står 4-11g"; har du andre data på Scorpio armen)?

Har ikke helt styr på compliance-begreberne vandret/lodret vs. dynamisk?

hvis jeg bruger de 13g som armmasse i janils´ armresonansberegner fra "pladespilleren.dk/armen" og f. eks MC-3 Turbo´s vægt 4,1 g og dynamisk compliance  13 x10-6cm/Dyne får jeg en armresonans på 10,5Hz - osse perfekt, ikk?

Mvh. Finn

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 Juli 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Fint med den armresonans. Anbefalingen lyder (vist nok) sædvanligvis på 8-11 Hz. Har selv en Helius Orion MKI (som pt. er helt adskilt, da jeg er ved
at renovere den). Heliusarmene er generelt mekanisk solide, velbyggede og vellydende, og kombineret med Systemdek'en er det et godt
udgangspunkt for analog vellyd.

Så håber vi bare, at 60 års-fødselaren kan høre det

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 Juli 2013 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ville holde mig til allanowichs forslag, hvor du renser plinten med neutralt opvaskemiddel (eller tilsvarende neutralt rengøringsmiddel). Jeg har set
enkelte mindre heldige eksempler på, at bejdse og linolie ikke forenes særligt godt med en besynderlig småfedtet og smudstiltrækkende overflade
som resultat.

Blot mine negative erfaringer - donjon har tilsyneladende mere positive erfaringer.

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2013 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Willmoes *
Det jeg skrev var til din model Scorpio 2 og her er lidt mere. Armlængde 228mm * Pinollejer * Armens fejlsporings vinkel +-1.25 grader * Lejefriktion ref. nålespids 0.09mN * Kabel kapacitet i arm 150pf * Effektive armmasse Scorpio 3 12.5g. Denne del stod der intet på 2'eren. Min Aurum arm vejer totalt 390g, så det er deroppe omkring din Scorpio vejer.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes