| Forfatter |
|
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Sidder og gennemlæser diverse forummer, i søgen efter bud på den/de rigtige olier til centerlejet i f.eks. Thorens 2001 og lignende... Og der synes jeg
ikke der er klar melding om hvilke type eller typer olier der kan anbefales... Så derfor...!
Hvilken type olie skal jeg forkæle mine 2 Thorens 2001 og den ene Thorens 160 jeg ejer...? Uden at der,er risiko for sammenbrud og dermed gråd og
pinsler forude...
Med venlig hilsen
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hypoid gearolie SAE 80/90 eller tilsvarende fed kvalitet. Om den skal være mineralsk eller syntetisk er et religionsspørgsmål. Den mineralske er den
billigste.
Når den kan klare sig i gearkasser og differentialer, klarer den sig også i (langsomtroterende) pladespillerlejer ...
Hvis du køber en liter, har du sandsynligvis til resten af dit pladespillerliv. Og du betaler ikke en absurd literpris, som det ellers er tilfældet med
diverse "snake oil".
Det var min Kloge-Åge bemærkning i den sag
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogue mand
Super, det lyder fornuftigt, men jeg er lidt spændt på om andre kan bidrage positivt?
Med venlig hilsen
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
lowlevell Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville bruge superlube http://www.amko.dk/super_lube__hvad_er_det_.htm bruger det selv til diverse lejer i hjul
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til pladespiller lejer ville jeg undgå produkter indeholdende teflon (Super Lube). Hastigheden og temperaturen i lejet gør, at partiklerne vil fungere lidt
som kugler i et leje, og der er en grund til at kuglelejer ikke ses i pladespiller lejer. Det støjer.
På tanken kan du måske finde en dunk med en lille rest gearolie.
I lejer med fosforbronze, skal du være påpasselig med rensning. Ingen opløsningsmidler, da overfladen er porøs, og smøring afhængig af den olie der
lagres i den porøse overflade. I produktionen lagres olie dybt i materialet under tryk, og det har du sandsynligvis ikke mulighed for selv. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Dejligt med in-put, og navnet på tråden er også ændret,(dog ikke af mig, men takker alligevel) til et mere retvisende navn, som andre brugere for fremtiden lettere kan søge og dermed gøre brug af disse råd der "puffer" ind.
Om man skal bruge "slatter" fra Genbrugsen... Bob bob... Det tror jeg så ikke at jeg vil... Men man kan da overveje det .
Med venlig hilsen
Birger Struktøren
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagde ikke at man ukritisk skulle tage hvad man kunne få, men typisk hælder folk vel olien på, og står derefter med en beholder der ikke bare kan
smides i småt brændbart.
En anden mulighed er det lokale værksted. Mon ikke de kan afse 10-20ml, hvis der følger lidt "motivationsolie" med den anden vej? __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
@golfdane: Kilden er mig  hvis du læste mit første indlæg, så vil du se, at jeg anbefaler hypoid gearolie, hvilket jeg har gjort alle de gange i alle
øvrige tråde, hvor der bliver spurgt til olie til pladespillerlejer.
Og det er helt rigtigt, at sinterede lejeforinger vakuumimprægneres, hvilket de typisk bliver med mineralsk olie. Og overfladen er porøs/åben - hvilket
netop er en forudsætning for, at de er selvsmørende. Det er derfor ikke en god idé, som du også skriver, at rense med diverse
rensevæsken/opløsningsmidler, da det vil udvaske den olie, som er presset ind i foringen. Og smøremidler med fx teflon tilstopper overfladen, så de
selvsmørende egenskaber reduceres, hvilket heller ikke er nogen god idé.
Som jeg skrev, så fås en liter hypoid gearolie til omkring 100 kr., så jeg ser ærlig talt ingen grund til at rende rundt på diverse værksteder og bede
om sjatter. Så er der også olie nok til til at smøre lejet en gang om året i resten af pladespillerens levetid
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at købe noget olie af Thorens importør/forhandler? Så er du sikker på at få det rigtige, og så dyrt er det trods alt nok
heller ikke...
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel ingen grund til, at skifte olie på lejet en gang om året. Den kører vel ikke i døgn drift. Man kan vel sige, at hvis lejet er ok og korrekt smurt, så kan man vel nøjes med at tjekke olien hvert 5 år. Husk lige på, at hvis man i tide og utide hiver spindelen op og sætter i, så får man en del små ridser i pinden og brønd i det lodrette plan. Så pas på. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
@golfdane: Kilden er mig hvis du læste mit første indlæg, så vil du se, at jeg anbefaler hypoid gearolie, hvilket jeg har
gjort alle de gange i alle
øvrige tråde, hvor der bliver spurgt til olie til pladespillerlejer.
|
|
|
Såvidt jeg kan google mig frem til, er hypoid gear olier primært til manuelle gearkasser og differentialer, ofte kendetegnet ved skråtskårne tænder.
Man gør nok ikke noget galt, hvis man fylder den slags i lejet, da det netop tåler stort tryk.
At det specikt skulle være automatgearkasse olie, tror jeg at jeg har set på audiokarma. Tror argumentet er, at den er en tand mere tyndtflydende. Så
lige en video hvor man angiveligt foreslår automat gear olie til manuelle gearkasser, hvis den er lidt sløv ved kolde temperaturer. Tror næppe at det
går den anden vej (manuel olie til en automat gearkasse). __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
JohnDee Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke bruge gearkasseolie til et Thorens leje, men en special olie. Da netop Thorens TD2001 samt TP90 arm blev
designet i samarbejde med Ingo Hansen der ejer http://www.phonosophie.de/deu/index.php?pid=1&pid2=22&pid3=4 0&pid4=104&id=104
Phonosophie i Hamburg og stadig producerer TD2001 tvillingen N3 ville jeg kontakte dem og købe den rette olie. fÅr du smadret centerlejet kan de
også levere et nyt, men lad vær med det....koster mere end 300 euro...... Glem de ellers velmente gearkasse og spildolie råd, det er så små mængder
at prisen i forhold til at få det rette olie er vigtigt. Dette Thorens leje har ekstremt lille tolerance i Widia lejet, så det er noget meget tyndt olie, men
stadig med en meget høj bæreevne. Køb det rette, dine fine grejer har fortjent det....
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan så fortælle, at de tyske hifi-fora er fyldt med de samme modstridende anbefalinger omkring anvendelsen af lejeolie på både Thorens' og
Phonosophies produkter, som vi er i gang med at udfolde ...
Men det "rigtige" er selvfølgelig at henvende sig til enten Thorens eller Phonosophie, så de kan sælge dig deres vidundermikstur (Phonosophies olie
koster vist 30 EUR for 5 ml ...). Rygtet vil vide, at der ikke er forskel på Thorens' og Phonosophies olie, men at Phonosophies olie er klart dyrest ...
Det er klart, at ekstremt snævre tolerancer (måske) kræver en tyndere olie, så der er plads til den i diverse hul- og mellemrum.
Det kan så undre, at motor- og gearolier, der kan kværne rundt i Ferrarier, Porscher, Formel 1 racere og andre højtydende biler er
for ringe til at finde anvendelse i et pladespillerleje ...
Jeg skal blankt indrømme, at jeg ikke kender sandheden - heller ikke hvad pladespillerlejer angår! - og den findes nok heller ikke. Jeg har videregivet
mine erfaringer (og overvejelser), og jeg har vist ikke yderligere at tilføje.
I rest my case
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Super med den energi der allerede florerer herinde... På dette spændende emne.
Nemlig, man kan godt tage kontakt til en der vist nok i sin tid var med til at konstruere pladespillerne og købe olie gennem ham... Men det koster...!
Så kunne man spørge diverse fabrikanter... Igen det koster...! Ikke jeg dermed er nærig, niks... Men ved efterhånden at det nogle vil have uhyre
summer for ganske små portioner, kan man købe under andet navn til... Småpenge... Derfor er det rart med denne meningsudveksling, vidensdeling
og erfaring, på både godt og ondt, så andre brugere kan danne deres egen mening,også om 5 år...  Superb...!
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg også er løbet tør for olie til min SL1200, hvilken skal jeg så bruge, af alle jeres forslag. Plejer at give den en til to dråber om året, men det har jeg dog ikke gjort de sidste 5-6 år, så nu skal den have lidt igen, her i vinter. Undskyld hvis det er OT.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Jan Post Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 05 Oktober 2013 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte sådan et sæt hos Joel.
http://www.ebay.de/itm/Pflege-Set-fur-THORENS-TD-280-MK-III- 318-320-520-2001-Original-von-JOEL-/150979407868?
pt=DE_TV_Video_Audio_Sonstige&hash=item232712effc
28 EUR. med porto. og der er nok til flere olieskift.
Joel er en gammel Thorensmedarbejder og hva' han ikke ved om Thorens er vist ikke værd at vide.
Hvis du har spørgsmål om Thorens, kan du prøve her.
http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/viewforum.php?f=85&si d=8d2f68dd2c00269366258ef9da7a064c
|
| Til top |
|
| |
Jan Post Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 05 Oktober 2013 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et link mere.
http://www.analog-forum.de/wbboard/board3-technik/board16-ph ono-restaurierung-und-selbstbau/15936-thorens-le-cadeau-
de-joel/
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 05 Oktober 2013 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en del info om Thorenspladespillere, herunder oplysninger om, hvilken type olie, der ab fabrik blev anvendt i de forskellige lejer. Oplysningerne
stammer fra Thorens-guruen Joel ...
http://www.vinylengine.com/images/forum/thorens.pdf
I må selv drage jeres egne konklusioner ud fra oplysningerne i oversigten
Og så i øvrigt bære over med hans "deutschlish" - det foretrækker de fleste jo nok i forhold til at læse tysk ...
|
| Til top |
|
| |