Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nåletryksvægt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Lige et hutigt spørgsmål.
Jeg kom til at tænke på at når man skal måle nåletryk med sin Lille digitalvægt hvor placerer man denne bedst? Jeg kom jo til at tænke på at når man placerer den på plade tallerknen er den jo noget højere end en LP er tyk så målingen bliver vel upræcis? Det virker også lidt omstændeligt at "klodse" den op i højde med tallerken + plade?! Et godt råd el. forklaring modtages gerne.
Tak.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Sådan her:



__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Ja det var så lige det jeg mente med omstændeligt Men jeg har jo en vægt købt til formålet, den er jo bare stadig højere end en LP.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hvis det er for besværligt så lev med en upræcis måling. Eller køb en anden vægt der allerede er indrettet til at måle i den
rigtige højde.

Eller forestillede du dig en eller anden magisk løsning?

__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne være godt
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lige gyldigt? Det er da et vægtstangsprincip og 3 mm fra eller til i højden, kan vel ikke betyde noget?
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Godtnok aftager Jordens tyngdekraft med afstanden til Jordens centrum; men nogle få mm har altså ingen betydning

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nu kommer jeg med et postulat- der nok ikke falder i god jord hos alle...

mine erfaringer med nåletryk, den af fabrikanten angivende, er udgangspunkt, her mener jeg ikke at man skal gå halve og hele gram fra, men der er jo lidt forskel på hvor hårdt snoren er spændt og der er også altid en lille forskel i viskositeten af gummi da ikke alle vulkaniseringer er 100% ens- desuden spiller armens masse/måde at opføre sig på ind.

så jeg oplever ofte at småjusteringer på nåletrykket kan ændre en del eks. køre jeg lige nu med 2,1 gram på en pickup der er anbefalet 1,8 gram

Peter 


__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg også tilslutte mig
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2063
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden.

Jeg har også haft gjort mig de tanker. Jeg har såden en typisk digital nåletryksvægt der bliver solgt til 6-800 kr.

Jeg prøvede på et tidspunkt at måle med vægten ovenpå pladetallerkenen, hvor målepunktet er 2-3 mm højere end pladen. Efterfølgende tog jeg pladetallerken osv af, byggede en lille platform tilvægten, så målepunktet var i samme højde som en gennemsnits LP, og gentog målingen.

Der var ingen forskel.

Siden da har jeg bare målt med vægten oven på tallerkene, og ikke bekymret mig yderligere om det.

mvh

Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Forstår heller ikke helt bekymringen omkring højden, der måles i. Jeg vil i givet fald i hvert fald gerne se den fysiske forklaring, for jeg kender den
ikke?

Elektroniske nåletryksvægte fås til omkring 250 kr. Mange af de dyre vægte er blot re-brandet. De spyttes ud af den samme kinesiske fabrik ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Hej i tråden.

Jeg har også haft gjort mig de tanker. Jeg har såden en typisk digital nåletryksvægt der bliver solgt til 6-800 kr.

Jeg prøvede på et tidspunkt at måle med vægten ovenpå pladetallerkenen, hvor målepunktet er 2-3 mm højere end pladen. Efterfølgende tog jeg pladetallerken osv af, byggede en lille platform tilvægten, så målepunktet var i samme højde som en gennemsnits LP, og gentog målingen.

Der var ingen forskel.

Siden da har jeg bare målt med vægten oven på tallerkene, og ikke bekymret mig yderligere om det.

mvh

Præsten



Mange tak det var lige sådan et svar jeg var ude efter. Så skal jeg ikke tænke mere over det.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Ja, forskellen er nok akademisk hvis vi kun snakker om et par millimeter over normalt pladeniveau. Med den billige/enkle
balance"vægt" jeg tidligere brugte var der dog stor forskel. Det må jeg så bryde min hjerne med

__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2063
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Elektroniske nåletryksvægte fås til omkring 250 kr. Mange af de dyre vægte er blot re-brandet. De spyttes ud af den samme
kinesiske fabrik ...


Netop, det er lige den. Jeg tror jeg gav 500 for min...

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

http://dx.com/c/electrical-tools-499/measurement-analysis-42 6/digital-scales-406

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Nu kommer jeg med et postulat- der nok ikke falder i god jord hos alle...mine erfaringer med nåletryk, den af fabrikanten angivende, er udgangspunkt, her mener jeg ikke at man skal gå halve og hele gram fra, men der er jo lidt forskel på hvor hårdt snoren er spændt og der er også altid en lille forskel i viskositeten af gummi da ikke alle vulkaniseringer er 100% ens- desuden spiller armens masse/måde at opføre sig på ind.så jeg oplever ofte at småjusteringer på nåletrykket kan ændre en del eks. køre jeg lige nu med 2,1 gram på en pickup der er anbefalet 1,8 gramPeter 



Er din pointe at en vægt er overflødig, fordi man bør indstille nåletrykket med ørerne?

Jeg anfægter ikke dit synspunkt. Tvært imod, er blot nysgerrig.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ja, efter ørerne. Jeg har altid justeret mine pickúp'er 0,5 - 1gr. højere end anbefalet, og har altid haft ren lyd. Det vigtigste af det hele er at mine LPér efter 40 år stadigvæk ikke er slidte pga. dårligt justerede PUér der ødelægger pladerne. Dette er meget vigtigt kan jeg se idag, da mange brugte plader er skod.

       carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2063
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Det er denne jeg har:
http://dx.com/p/digital-precision-scale-with-leather-case-5g -max-0-01g-resolution-16269

13$, incl fragt til Danmark. Det er lige før man skulle starte en import. Husk at købe dem enkeltvis, så burde de gå under
toldgrænsen. Har selv handlet et par gange hos dx, ingen problemer.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

hej forum.
det er ikke engang vigtigt, om din vægt måler rigtigt bare den måler ens hver gang. prøv f.eks. at foretage to målinger efter hinanden,(med din digitale måler) måler den ens? hvis ikke er det bedre at bruge en manuel, og om den måler 1,8g når den viser 2g er ligegyldigt, bare den viser ens hver gang, så man kan justerre tilbage til forrige måling helt præcist, hvis man skulle have brug for det.
tja, det var så mit bidrag.   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes