Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Dual hopper ud af rillen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har købt en brugt pladespiller Dual CS 505-4 på DBA.
Jeg har sat den op med en Ortofon OM10 pickup.
Jeg startede med at sætte nåletrykket til 1,5 gram og antiskatingen ligeledes til 1,5.
Nåletrykket blev målt til godt 1,5 gram med min nåletryksvægt (elektronisk med 3 decimaler).
Jeg prøvede at spille to plader, og hver gang blev pladespilleren ved med at "spille samme rille".
Dvs. at nålen hoppede udaf.
Jeg prøvede at sætte antiskatingen til 0, og det samme skete.
Herefter satte jeg nåletrykket op til 2,0 gram og antiskatingen til 2,0.
Igen hoppede nålen udaf.
Jeg har på fornemmelsen, at der er noget i vejen med antiskatingen.
Er der nogen der har et bud på, hvordan man lige fixer det.

Mvh.
Vinylfan


Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Har du sat pickuppen op med en protractor? Det kan du nemlig ikke bare gøre på øjemål. Hvis du har, så prøv evt, at dreje anti skating knappen frem og tilbage flere gange. Måske har den sat sig lidt. Tag evt armen og bevæg den frem og tilbage mellen holder og center spindel.     

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Allanowich.

Tusind tak for dit hurtige svar.

Selve pickuppen sad på, så jeg har kun skiftet forparten, og har derfor ikke brugt protractor.
Jeg har en protractor, der fulgte med en Shure Pick-up, kan jeg bruge den?
Antiskatingknappen kan fraktisk drejes helt rundt. Jeg prøver at dreje den fem og tilbage nogle gange.
Jeg har mulighed for at skille pladespilleren ad. Kan det være, at antiskatings-enheden skal smøres?
Jeg prøver også at køre armen fremtog tilbage.

Mvh.
Vinylfan.
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hvis den sidder fast samme sted hver gang, kan det være lejet i armen, der er kaput.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Er det samme sted på en lp-side, den "går i hak"? Prøv evt. at undlade anti-skating og se (hør) hvad der sker. Tonearmen (lejerne) kan også være
defekt. Dual'en har vist også en eller anden form for autostopmekanisme - kan det være den, som på en eller anden måde er ude af justering og
driller? Måske støder tonearmen også på et eller andet på sin vej hen over lp'en?

Det oplevede jeg fx med min Oracle/SME345, da jeg skiftede til en p.u. med en lavere højde, hvorfor jeg måtte sænke armhøjden for at få optimal
VTA/SRA. Det betød så desværre, at 345'erens koniske armrør stødte på min periferipladestrammer, så den aldrig nåede at afspille mere end ca. 1/3
af en lp-side før den gik i hak. Problemet kunne løses ved at undlade at bruge periferipladestrammeren, men jeg brugte da nogen tid på at være
forundret, førend jeg fandt frem til problemet.

Held og lykke med fejlfindingen!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres gode svar.

Jeg har skilt pladespilleren helt ad. Antiskatingen virker, den sidder ikke fast.
Der er ikke noget som støder på, når man fører armen fra holder til center.
Men armen virker meget træg i lejerne. Når jeg skubber til armen på min Thorens,
så glider/svæver den ind mod midten, men når jeg gør det på denne Dual CS 505-4,
så virker armen meget, meget træg - der er utrolig meget modstand i den, når man
skubber den ind mod midten. Så jeg forstår godt, at den bliver stående i samme rille,
når man spiller en plade.
Jeg har på fornemmelsen, at der er noget galt med lejerne i armen.
Hvad mener I?
Hvis det er lejerne, er pladespilleren vel lige til at skrotte?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Nej da!

Inden du går i skrot-mode, vil jeg da gerne se på den. Måske kan den reddes. Send mig en personlig besked/mail, hvis du vil, så tager vi den derfra
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Yes, Yes, Yes.

Du havde ret Analogueman, det var stopmekanismen, der var problemer med.
Der går en metalarm nedenunder dækket, som fører hen til en stopkontakt,
som stopper pladen ved udløb. Denne metalarm bliver holdt af et kugleleje,
som kan spændes eller løsnes med en skrue. Så vidt jeg kan forstå, havde den
tidligere ejer haft problemer med stopkontakten. For at metalarmen skulle ramme
stopkontakten, har han åbenbart spændt kuglelejet. Det har så resulteret i, at
metalarmen ikke har kunne bevæge sig frit i lejet. Og da metalarmen har
mekanisk sammenhæng med armbasen, har pladespillerens arm ikke kunne
bevæge sig frit.
Jeg løsnede den skrue, der spændte kuglelejet til metalarmen, således at
metalarmen herefter kan bevæge sig frit, og vupti var der ingen modstand
i pladespillerens arm, og den kan bevæge sig frit uden modstand hen over
pladen. Og herefter virker pladespilleren perfekt.
Nu skal jeg igang med at dæmpe pladespilleren med blygummi, og bygge en
plint i massivt egetræ. Inde i plinten lægger jeg evt. en haveflise for at give
tyngde. Pickuppen skal opdateres til en Shure M97xE eller Ortofon 2M Bronze.
Hvis der er nogen, der har nogle gode ideer, er I meget velkomne!

Og endnu engang tusind tak for alle jeres gode inputs til løsning af pladespiller-
problemet.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 22 Oktober 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Da jeg reparerede min pladespiller Dual CS 505-4, fandt jeg diagram mv. på denne hjemmeside:

www.dual.pytalhost.eu/505-4s/

Så hvis nogen har problemer med deres CS 505-4, håber jeg, at denne oplysning kan være til nytte.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes