Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny vs. brugt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lindegaard
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 23 Oktober 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Advarsel: det er et kæmpe-noob spørgsmål!

Hejsa, jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en pladespiller, men det er nyt område som jeg ikke kender så meget til, så jeg høre hvad folks holdninger er.

Mit nuværende setup er Dali Mentor 6, Primare I30 amp og Pioneer N-50 netværkafspiller. Et ok system, men jeg bruger det som et "bekvemmelighedssystem" i den forstand at det er Spotify steaming, playlister etc.

Jeg savner/mangler at sætte en plade på, åbne en flaske whisky og så kun høre et album (kontra playlist etc) og på den måde få artistens lytteoplevelse som den bør være.

Jeg kender mig selv godt nok til at vide jeg vil være "doven" mht pladespillere, så det skal ikke være noget hvor man skal finjustere konstant og derfor har jeg kigget på Pro-ject Essential II med RIAA (min Primare kræver RIAA)
Vil det være synd og skam at sætte en budget pladespiller til systemet eller er kvaliteten ok?

Og hvordan med brugt? Er det værd at købe en ældre model eller er der så meget no-nonsens over pladespillere at risikoen for at købe katten i sækken er lille?

Til top Vis lindegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lindegaard Besøg lindegaard's Websted

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Det er ikke dumt at købe brugt, men der er modeller som er nemmere at starte med end andre, og skal du have den bedste
forudsætning for at det virker så bør du overveje flere ting..

Vil du benytte MM eller MC PU'er nu eller senere, her er Riaa'en mere vigtig..

Har du et vægbeslag eller en ordentlig stabil plads til den som er i Vatter..

Er du handy med protractore, en vægt, små skruer og en vis fingerspits gefühl osv, protactore kan findes gratis på nettet og
virker ligeså godt som de dyre, men man kan med ørene komme langt i opsætningen..

Jeg ville dog foreslå enten Project eller Rega baserede pladespiller, især armene er nemme at gå til, men jo mere simple de
er jo bedre, og de gør dem nemmere at afstemme PU'erne, dog er Rega arme ikke nemme at justere i højden, Projects
arme er lavet med phonostik, som gør at der skal være god plads bag ved spillen til stik osv, og en simpel knap så dyb
væghylde kan give problemer..

Faste pladespillere er altid nemmere at gå til, men de kan også være sarte over for stød og vibrationen, derfor er en
væghylde og det er generelt den bedste løsning, som nævnt i det ovenstående..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

lindegaard
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 01 November 2013 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Tak, for det fine svar.

Jeg fortsætter med at kigge lidt på Pro-ject. Lidt irriterende at Rega ikke fås med RIAA, for det udvider jo udvalget noget. Årsagen til at jeg ikke bare køber en seperat RIAA er pga WAF, design og mit i forvejen pressede HiFi reol.

Er det værd at kigge på DBA eller er det primært hærgede modeller der er der?

Til top Vis lindegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lindegaard Besøg lindegaard's Websted

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2013 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Køb aldrig ubeset og afprøvet!
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

lindegaard
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 01 November 2013 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

E-type, det gælder vel det meste Hifi, men tak for svaret. Det er jo altid et problem når man gerne vil spare nogle penge/gå op i niveau ved at købe brugt.

Er der nogen mærker man bør undgå pga finjustering er nødvendig? Jeg tænker mærker som Thorens, dem ser man tit brugt, men er de besværlige at skulle indstille etc?

ux226
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 November 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Udbuddet af pladespillere med indbygget RIAA er virkelig lille. Så det er en kraftig begrænsning af dine valgmuligheder du
pålægger dig selv med det valg.

Til gengæld gør det jo ogsdå valget meget lettere hvis det virkelig er et must og dermed øverst på prioritetslisten

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Som de andre skriver er indbygget Riaa mest noget man bygger i en forstærker, nogen mærker gør sig i det enten fra start
eller som et modul, men indbygget i pladespilleren er ikke en fornuftig løsning, men den du skriver om har ikke indbygget
Riaa så vidt jeg kan se??..

Man behøver jo heller ikke at købe de Riaa'er som Rega, Project eller andre mærker selv laver, der er et kæmpe udvalg af
Riaa i forskellige prisklasser..

Nyere Thorens udfra min begrænsede erfaring med dem er ikke flydende, så de vil være ligeså lette at have at gøre med
som Project og Rega, men de ældre flydende med fjedre osv skal man have god tålmodighed og det kan nemt blive dyrt og
besværligt..

Hvis du vil skære ned på enheder så mener jeg kun det er forstærkeren du kan få det du søger, men I30 er ikke lavet sådan
fra start eller der kan tilføres sådan et phono modul, og løsningen med indbygget Riaa i pladespilleren er en endnu ringere
løsning da det mest er brugt på meget lowend pladespillere..

Vi andre bruger mest løsningen med pladespiller og separat Riaa, da det er den bedste løsning du får den bedste lydkvalitet
ud af, men man skal vide at cd kvalitet er svær at opnå da det generelt er dyrere at få denne lydkvalitet for få penge
desværre..

lindegaard
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 01 November 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Imbalnce, hvad skal man op i, før det svarer til "cd" kvalitet?

Jeg har så småt kigget på brugt markedet og ja, der er godt nok ikke meget med indbygget riaa.

Efter jeres vurdering, hvad bør man så købe som ekstern riaa, hvis det primært er value for money?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Selv idag er de billigere pladespillere og lavbudget PU'er og Riaa lider desværre under en lydkvalitet som er lavere en hvad
cd og dacs kan præstere til under 5K, og der er ulemper med hensyn til støj, knitren, overfølsomhed med hensyn til
placering, stand af plader, fugtigeheden i rummet osv osv..

Vil du købe brugt så spare du mange af de penge en evt dyrere og bedre pladespiller kan koste brugt, og du kan måske
også vælge pu enten ny eller vælge en brugt med få timer på den, men pu'en kan jo vælges i en billigere udgave som start så
man lige kan vende sig til mediet, og finde ud af hvor langt man kunne tænke sig at gå..

Du skal først vælge et budget du vil holde tingene indenfor, da dette vil fortælle om du vil det ene eller det andet, om hvad
der kan fås nyt sammen med brugt osv..

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 November 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. med Caol Ila, gerne 12år eller Cragganmore, Laphroaig 15år eller også Ardberg 17år, gerne med en lettere bedaget vinylaftaster. det kan kun blive godt..

exrumpyt

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 November 2013 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Elsker whiskey... Elsker rødvin... Elsker god øl.... Elsker god musik... Elsker min kvinde.... Elsker Thorens... Så jeg er ikke neutral... Men alligevel...
Køb en Thorens, gerne en af de ældre... Og du vil opleve at med alderen bliver det bedre ikke at alt er godt.. Men bedre...
Jeg har ikke fortrudt... Nu har jeg snart 4 Thorens.... Og håber at det holder her, men hvis en td 3001 falder forbi til den rigtige pris... Eller en td
125... Så garanterer jeg ikke noget...., og som mine bekendte siger... Hvad vil du med så mange, når kun 1 kan spille ad gangen... Og...! Er mit svar..

Med hilsen og honnør
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Klart ekstern riaa... Så har du mulighed for at låne hjem så du i ro og mag kan vælge indenfor det budget du vil betale for... I den forbindelse,
undskyld jeg blander mig
Til mm pick up, hvad er anbefalingen af riaa til max 4000,- fra ny, gerne brugt?

Med vanlig hilsen
Struktøren

lindegaard
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 01 November 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Heh, jeg er mere Speyside-typen. En Glenlivet Nadurra og det er jo det jeg gerne vil.

Men har bare ikke samme lyst til konstant at finjustere, som da jeg var"yngre". Tingene skal være simple, ligetil og skal bare fungere. Og en pladespiller skal helst kunne opfylde dette. Men den behøver ikke være fx fuldautomatisk eller lignende.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jep... Har lige købt en Talisker 18 års.. Glæder mig at smage den, når jeg skal høre om den Thorens TD 160 super med SME arm der skal hentes om
en uge, lyder ligeså godt hjemme ved mig, som ved sælger..? Gider ej heller for megen justering, har ej heller evner indenfor dette, så derfor mere
påpasselig når jeg køber, med at tjekke om alt er ok... Siger manden der skal til at justere en TD 2001 indenfor VTA og pickup, fordi han har pillet ved
dette... ... Nå, men det går nok... Ellers har jeg nogle andre i mens... helgardering

Sov godt, hænderne over dynen, og fruen under
Struktøren

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 02 November 2013 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have en plug & play løsning

http://hifistore.dk/rega-92/rega-rp40-med-elys-40-pickup-491 .html

Så er Rega PP40 den helt rigtige løsning, alt er indstillet og monteret perfekt, det er et godt værk med en fremragende tonearm og en god pickup og der skal ikke indstilles eller optimeres noget som helst, du skal bare tilføje en god riaa, feks primares R32 riaa, eneste anke kan være at du starter meget højere i pris end du har forestillet dig
i første omgang, men til gengæld er du sikret høj lydkvalitet fra starten og samtidig vil du opdage et nyt lydunivers
som du ikke anede eksisterede når du lytter til en god lpplade på et analogt afspillesystem der gør alt rigtigt fra start
Og på sigt vil det fra at være det sekundære system du lytter til , blive det primære system du lytter til og du vil være på evig jagt efter den næste gode indspilning på lp, istedet for at downloade og streame fra billigste udbyder

Et velment råd fra en hardcore analog tilhænger, men med et godt digitalt setup som sekundært system

Det er lidt som at tage låget af en god whisky eller en god flaske vin og fordybe sig i smag og nuancer

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 November 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Køber du en Thorens i 300 serien, som TD320,318 og 316, som der også findes en 2'er og 3'er af, så er de ikke så besværlige at have med at gøre. Justeringen af ophænget sker fra overpladen af spillen, så du skal ikke vende den om og åbne. Jeg tjekker min en gang om året og indstiller den næsten aldrig og det er jo trods alt nemt. Hav en lille Libelle til formålet og sørg for at hele spillen står i Water før du justerer det flydende ophæng. Så undgår du en skæv vinkel mellem motor pulley og inder tallerken.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Køber du en Thorens i 300 serien, som TD320,318 og 316, som der også findes en 2'er og 3'er af, så er de ikke så besværlige at have med at gøre. Justeringen af ophænget sker fra overpladen af spillen, så du skal ikke vende den om og åbne. Jeg tjekker min en gang om året og indstiller den næsten aldrig og det er jo trods alt nemt. Hav en lille Libelle til formålet og sørg for at hele spillen står i Water før du justerer det flydende ophæng. Så undgår du en skæv vinkel mellem motor pulley og inder tallerken.

Thorens er ikke plug & play

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2013 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Thorens 318,321,290,150,125
Plug & play er ikke det første ord jeg kommer på med Thorens
Men de er gode når justeringen af det flydende ophæng sidder i skabet

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Thorens 290 er med fast ophæng og nem at bruge
men ikke det bedste fra Thorens

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 November 2013 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Nope nix nada njet zero, det er den ikke, (plug and play) men det var også kun for at sige, at den ikke er så besværlig som det kunne lægge op til.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes