Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Beogram 1800 er langsom i opstart (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2013 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Jeg har lige fået min første pladespiller i julegave, en Beogram 1800 ligesom den på billedet herunder. (Den på billedet er
ikke min)

Pladespilleren er fra slutningen af 60'erne, så den er temmelig gammel, men den kan dog sagtens spille plader. Den er dog
ufattelig langsom i opstart og jeg undrer mig over om det bare er fordi den er gammel. Det tager den cirka 6-8 minutter at
komme op i normale omdrejninger.

Er det normalt?

Det kan måske være at Peter Pan, aka Mr. B&O-guru, kan være behjælpelig med svaret, jeg ville dog bare sørge for at alle
fik muligheden for at se svaret. Jeg har ikke kunne finde noget på nettet om det.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 December 2013 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Er det normalt?

Ja - hvis den aldrig har fået et eftersyn, kan de godt være meget længe om at komme i sving.

Motor adskilles, lejer renses op og får ny olie - begge akselender slibes let med de superfine smergellærred, så svinger den igen.   Bundlejet kan drille lidt, hvorfor man skal finde noget at centrere med.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 December 2013 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Motor adskilles, lejer renses op og får ny olie - begge akselender slibes let med de superfine smergellærred, så svinger den igen.   Bundlejet kan drille lidt, hvorfor man skal finde noget at centrere med.

Det lyder som noget jeg har prøvet før.

Især Beogram 1000 lavede jeg mange af for 30-35 år siden. Men bortset fra det problem og måske lige en drivrem er de vel nærmest uopslidelige.      
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 December 2013 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Det er recepten. (For 25 år siden var det hverdagskost ude på radioværkstederene... Ak-ja.. Det var tider..)

exrumpyt 

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Det vil sige at jeg højst sandsynligt vil få problemet
løst ved at få én til at rense den for mig? Er der
nogen der kan anbefale en person/firma der kan udføre dette uden at
det koster kassen? :)

Edit: helst et sted i København
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2013 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

exrumpyt skrev:

Det er recepten. (For 25 år siden var det hverdagskost ude på radioværkstederene... Ak-ja.. Det var tider..)

exrumpyt 

Da jeg startede som lærling hos FindOmgåendeNytArbejde var det det man blev sat til i starten - gudfader man kunne lave de motorer i søvne :) De runde motorer var nemme, de firkantede sorte lidt mere trælse

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 31 December 2013 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
exrumpyt skrev:

exrumpyt 

Da jeg startede som lærling hos FindOmgåendeNytArbejde var det det man blev sat til i starten - gudfader man kunne lave de motorer i søvne :) De runde motorer var nemme, de firkantede sorte lidt mere trælse

Vi er en uddøende race, os rigtige radiomekanikere, der med dødsforagt til stadighed kaster os ud i ny teknik, lærer og forstår det. Ellers blev der ikke repareret HDD-recordere og LDC-tv på værkstederene mere, side om side med spolebåndoptagere og rør grej...

Overvejer kraftigt at åbne mit eget værksted igen, men dennegang for gamle klassikere... måske det rene gak-gak.. men måske er der en niche.

Desværre er jeg blevet en værre hygge-onkel-tryghedsnarkoman-stueplante med årene...

exrumpyt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2014 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

exrumpyt skrev:

Overvejer kraftigt at åbne mit eget værksted igen, men dennegang for gamle klassikere... måske det rene gak-gak.. men måske er der en niche.
Desværre er jeg blevet en værre hygge-onkel-tryghedsnarkoman-stueplante med årene...

tjaehh - det vil være at lyve at sige jeg ikke også har haft tanken - men tiden er ikke til det - så jeg er med til at uddanne nye istedet for   (selv om man måske lejlighedsvist rækekr nogen en hånd)

Jeg har set visse værksteders mekaniske evner - eller skal vi sige mangel på samme :(

fra en Revox PR99 sendt til rep hos et firma i region hovedstaden :

Sådan laver man eddergodtnok ikke tingene !     klamp af værste skuffe

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Januar 2014 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Hæ hæ Jan, den har du vist før ,

Exrumpyt, har også selv tanken, men husk, det skal kun være for hyggens skyld. En af mine venner "lever" stadig af det, og det er s´gu en hård kamp for at få det til at hænge sammen. Skal en Beomaster3000/4000/4400 med dårlige kontakter, pærer, selvsving og diverse andre skavanker bringes til live igen med f.eks. 150,- kr. i timen for reel tid brugt, er der ingen, der vil betale for det, så det bli´r som regel mest til "hyggen" og "du ka´ gi´ en fem-hund" osv. osv. Men du har ret, føler en sjælden gang imellem også, at vi går "lidt til spilde" efter at ha´ fundet andre græsgange jobmæssigt.

Godt nytår i øvrigt, nu blev der stille udenfor igen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2014 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hæ hæ Jan, den har du vist før ,

Det er da vel muligt - jeg har brugt det billede hisset og p***et som skræk-eksempel på hårligt håndværk.

Boydk skrev:
....Exrumpyt, har også selv tanken, men husk, det skal kun være for hyggens skyld. En af mine venner "lever" stadig af det, og det er s´gu en hård kamp for at få det til at hænge sammen.

Kan man overhovedet få det til at hænge sammen, uden at have noget andet til at sørge for den daglige husholdning ?

Jeg kan ikke se hvordan man skal kunne få enderne til at nå hinanden ;(

og hermed roger ... over and out ....    vi er off topic i denne tråd :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes