Emne: Azimut på mørch dp6 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg prøver lige igen.
Hej.
Jeg har lidt problemer med lidt for meget crosstalk i venste kanal, på min nye brugte DP-6. Jeg har prøvet at stille lidt på
umbraco skuen henne ved lejet, men synes ikke rigtigt det hjælper.......er der nogen forslag til hvad jeg kan gøre?
Jeg kunne få en fin adskillelse med en up-4 og samme pickup.
Mvh
Frank.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen sigma.
hvis du nu forestiller dig, en nålefane i kæmpe overstørrelse, gående fra dig i lyttepositionen og frem mod midten af dine højtalere,så vil det du hører i højre side af lydbilledet, være det der foregår på højre side af fanen(nede i rillen) og det du hører i venstre side, er det der er på venstre side af fanen. drejer(tvister) du nu puén så fanen peger en lille smule mod venstre, vil du nu have meget lyd i dybden på venstre inderside af højtaleren, og i højre side ingen lyd på tilsvarende sted. drejer du puén mod højre, vil det samme ske i højre side. du skal se enden af nålefanen som midten i lydbilledet. når midten af fanen står midt i lydbilledet, justerer du så azimuth. når puén hælder meget til venstre (set forfra), får du en blød og overhomogen lyd i højre side og i venstre side skrumper frekvensområdet voldsomt ind til et lille område i diskanten og øvre mellemtone. og det samme sker modsat hvis puén lægges mod højre. du skal justerre azimuth til størst mulige lydbillede, få så meget med som overhovedet muligt også det der ikke på nuværende tidspunkt giver nogen mening, for det vil det på et senere tidspunkt af din indjusterring.
de to justeringsmuligheder jeg her gav, har begge stor indflydelse på crosstalk
ps. mange professionelle bruger en metode hvor de vender fasen i den ene side af puén og monostiller anlæget og eftermåler så på et multimeter. men jeg kan bare ikke se, at man kan aflæse et multimeter lige så nøjagtigt som man kan aflytte med ørerne.
godt nytår mvh nils
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils.
Tak for dit svar :-)
Men mit problem er, at min dp6 ikke reagere særligt meget på, at jeg indstiller på umbracoskruen ved plexiglashuset. Når jeg
bruger ortofons gamle testplade, fungere den fint i højre side, men slet ikke i venstre.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej sigma
1. selv verdens bedst-lydende pladespiller, ville måske ikke klare din gamle testplade. 2. når du justerer på unbracoskruen, så gør det med kvarte omgange. 3. det lyder som du har for meget antiscate på (forvrængning i venstre side). 4.kør ikke med for lidt vægt på puén.
sørg for at nålefanen har den rigtige retning (som jeg før beskrev) og stil så din azimuth, det er måden at gøre det på.
men husk, at du kan ikke stille efter at lydbilledet skal være centreret ( som nogen tror) du er nødt til at gå efter størst mulig informations niveau og størrelse i lydbilledet. selv rummets acoustic og musikkens rytme, er informationer der ligger i rillen, og før eller siden giver det hele mening, hvis dit anlæg vil.
når azimuth står, når vægten er fundet, når din asymetriske kontraklods hælder rigtigt og når antiscate står rigtigt, skal der ikke være nogen hørbar forvrængning i nogen af siderne. har du det alligevel, er der en syg pu.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej sigma
1. selv verdens bedst-lydende pladespiller, ville måske ikke klare din gamle testplade. 2. når du justerer på
unbracoskruen, så gør det med kvarte omgange. 3. det lyder som du har for meget antiscate på (forvrængning i venstre
side). 4.kør ikke med for lidt vægt på puén.
sørg for at nålefanen har den rigtige retning (som jeg før beskrev) og stil så din azimuth, det er måden at gøre det på.
men husk, at du kan ikke stille efter at lydbilledet skal være centreret ( som nogen tror) du er nødt til at gå efter størst
mulig informations niveau og størrelse i lydbilledet. selv rummets acoustic og musikkens rytme, er informationer der ligger i
rillen, og før eller siden giver det hele mening, hvis dit anlæg vil.
når azimuth står, når vægten er fundet, når din asymetriske kontraklods hælder rigtigt og når antiscate står rigtigt, skal
der ikke være nogen hørbar forvrængning i nogen af siderne. har du det alligevel, er der en syg pu.
mvh nils |
|
|
Pickuppen sporer fint. Som sagt, kan kan jeg sagtens opnå en kanaladskillelse med min pickup, på en up-4, på 25db.
Jeg bruger hovedtelefon når jeg indstiller grammofonen.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej sigma
hvis din pu sporer med up4 bør den også spore med dp6. det er svært for mig i blinde at udtale mig helt kategorisk.
men du siger, at der ikke sker noget, når du skruer på azimuth-skruen og det kunne tyde på at den er skruet så højt op at den ikke mere er i kontakt med metalbunden,og
så må den stå rimelig skævt.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke en metalbund, men en såkaldt "v-jewel", altså en lejeskål i kunstig safir i v-form, hvori pivotspidserne hviler. Hvis pivoten ikke har kontakt
med bunden af lejeskålen, så burde armen overhovedet ikke kunne spore, idet den vertikale armbevægelse vil være stærkt hæmmet.
Skru eventuelt den bevægelige pivotskrue så langt i bund, at den højre side af tonearmen (set forfra) står synligt højere end venstre side. Begynd
derefter at justere azimuth ved at skrue den bevægelige pivot opad indtil azimuth er korrekt. Som Nils rigtigt skriver, så drej pivoten en kvart omgang
ad gangen - så ved du hele tiden, hvor langt du er kommet og kan finde tilbage til den forudgående position, hvis den lød bedre.
Du bør desuden sikre dig, at hele armen er i sideværts balance - det er derfor kontravægtenes monteringshuller er koncentrisk placerede. Mørch
anbefaler, at man løfter armen med en unbrakonøgle (jeg benytter selv en lang og tynd elektronikskruetrækker) helt inde ved armtårnet under pinden
til kontravægtene, idet man iagttager, at armen "letter" samtidig og lige meget i begge sider. Hvis den letter først i fx venstre side (set bagfra), så
skal kontravægtenes tyngdepunkt svinges mod venstre (igen set bagfra). Denne justering foretages med nulstillet antiskating.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2013 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej analogueman.
nu er der jo kuglelejer til den horisontale bevægelse, som har med sporing at gøre. nålelejerne er til de lodrette bevægelser. er unbracoskruen drejet for højt op, vil den i samme side stå på plexiglaskanten og på nålen i den anden side, og vil derfor opføre sig som den nu gør, når azimuth ikke er rigtig. den vil sagtens kunne afspille en plade.
du har ret i at skålene er lavet af kunst-juvel, men er det ikke også metal?
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 10 Juni 2014 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Fik du nogensinde løst dette problem og hvad gjorde du?
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2014 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej.
Jeg satte min gamle up-4 på, og så var problemet løst.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 11 Juni 2014 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok det var da underligt du ikke kunne få den til at spille?
MVH
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Juni 2014 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej analogueman.
nu er der jo kuglelejer til den horisontale bevægelse, som har med sporing at gøre. nålelejerne er til de lodrette bevægelser. er unbracoskruen drejet for højt op, vil den i samme side stå på plexiglaskanten og på nålen i den anden side, og vil derfor opføre sig som den nu gør, når azimuth ikke er rigtig. den vil sagtens kunne afspille en plade.
du har ret i at skålene er lavet af kunst-juvel, men er det ikke også metal?
mvh nils
|
|
|
Øjs, jeg fik vist aldrig svaret på denne her ...
Forstår ikke helt dit synspunkt, at en tonearms vertikale bevægelse ikke har betydning for PU'ens evne til at spore? Hvis en lp ikke er helt flad/jævn (og hvor ofte er det nu lige, det er tilfældet?), så vil PU'en jo miste kontakten til rillevæggen og bunden af rillen, hvis armens vertikale bevægelse er hæmmet, så den ikke kan reagere hurtigt nok på småbuler (eller for den sags skyld store buler). I mit hoved går det alt andet lige ud over sporingsevnen.
Ja, du er velkommen til at kalde kunstsafirskålene for metal i og med, at de vist nok produceres ud fra et substrat af aluminiumoxid tilsat krom, der bl.a. gennemgår en opvarmningsproces (den såkaldte Verneuilproces). På samme måde kan man så kalde glas for sand, diamanter for kul og papir for træ.
Og til trådstarter: Rigtig ærgerligt, at du ikke fik din DP-6 til at fungere. Spekulerer på, hvad der er gået galt. Er selv mangeårig bruger af en DP-6 (om end den lige nu får en pause), og jeg har aldrig oplevet ikke at kunne justere azimuth med de PU'er, jeg har prøvet.
Men så er det jo godt, at du har din UP-4, som også er en vældig fin tonearm med mange styrker
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2014 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og til trådstarter: Rigtig ærgerligt, at du ikke fik din DP-6 til at fungere. Spekulerer på, hvad der er gået galt. Er selv
mangeårig bruger af en DP-6 (om end den lige nu får en pause), og jeg har aldrig oplevet ikke at kunne justere azimuth med
de PU'er, jeg har prøvet.
Men så er det jo godt, at du har din UP-4, som også er en vældig fin tonearm med mange styrker  [/QUOTE]
Jeg fatter heller ikke hvad der var i vejen med den. Det var også som om at VTF ikke kunne stilles korrekt, selvom den stod
helt paralelt med pladetallarkenen. Den kunne måle flere gram forkert, alt efter hvilken vægt jeg brugt. På up-4 er VTF
nøjagtigt det samme på de forskellige vægte jeg har brugt. En Shure, en Ortofon og 2 digitale vægte.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2014 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum.
Jeg skrev vist heller ikke, at de vertikale bevægelser ingen betydning har.
Sigma skrev, at intet skete når han justerede på unbrakoskruen.
Jeg skrev, måske umbrakoskruen var skruet helt op, så armen hviler på plexiglasset.
Analogueman skrev, så kan det ikke spille.
Jeg skrev, jo- for den vandrette bevægelse foregår på kugleleje, så armen kan godt dreje indefter. Men som vi vist alle er enige om, med dårlig lyd til følge.(hvilket vist også var Sigma6 problem).
Sigma6.
De gamle armrør fra Mørch er afrundet (buede) under det sorte armstykke hvor puén skal sidde. (de nye er helt flade).
Hvis umbrakoskruen har været skruet for højt op, samtidig med du modsat havde kompenseret lidt for skæv azimuth, ved at
spænde puén "skævt" fast (for langt til højre for midten, set forfra) på et gammelt armrør, kunne du godt have endt med en lyd, der ikke var god men måske brugbar, hvis ikke du er kritisk.
Men det mest rigtige vil være at skille armen (plexiglasset) ad, og efterse de to leje-syle.
Ps. tjek den tynde antiscate-tråd. Er den lang nok?
Ps. ps. I stedet for at bruge mange forskellige vægtklodser på en gang, så nøjes med en (den helt tunge), det forbedrer lyden. (med en vægtklods kommer tyngdepunktet tættere på omdrejningspunktet)
ps ps ps Jo, Mørch up-4 er også en god arm.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps. Sigma6.
Jeg ved ikke hvor du bor, men du er velkommen til at komme til mig i Kalundborg, og så kan vi sammen kigge på din Mørch dp6 og pladespiller.
Indtil videre må du nøjes med at kalde dig Sigma4  .
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Juni 2014 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Forum.
Jeg skrev vist heller ikke, at de vertikale bevægelser ingen betydning har.
Sigma skrev, at intet skete når han justerede på unbrakoskruen.
Jeg skrev, måske umbrakoskruen var skruet helt op, så armen hviler på plexiglasset.
Analogueman skrev, så kan det ikke spille.
Jeg skrev, jo- for den vandrette bevægelse foregår på kugleleje, så armen kan godt dreje indefter. Men som vi vist alle er enige om, med dårlig lyd til
følge.(hvilket vist også var Sigma6 problem).
Sigma6.
De gamle armrør fra Mørch er afrundet (buede) under det sorte armstykke hvor puén skal sidde. (de nye er helt flade).
Hvis umbrakoskruen har været skruet for højt op, samtidig med du modsat havde kompenseret lidt for skæv azimuth, ved at
spænde puén "skævt" fast (for langt til højre for midten, set forfra) på et gammelt armrør, kunne du godt have endt med en lyd, der ikke var god
men måske brugbar, hvis ikke du er kritisk.
Men det mest rigtige vil være at skille armen (plexiglasset) ad, og efterse de to leje-syle.
Ps. tjek den tynde antiscate-tråd. Er den lang nok?
Ps. ps. I stedet for at bruge mange forskellige vægtklodser på en gang, så nøjes med en (den helt tunge), det forbedrer lyden. (med en vægtklods
kommer tyngdepunktet tættere på omdrejningspunktet)
ps ps ps Jo, Mørch up-4 er også en god arm.
mvh nils
|
|
|
Tja, Niels, trådlæserne må selv afgøre, hvem der skrev hvad, og hvad de egentlig mente. Er i hvert fald ikke enig i din udlægning af, hvad du og jeg
skrev, men vil undlade at bruge krudt på det. Det er jo trods alt et hifi-forum og ikke et tekstfortolkningsforum
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2014 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Jeg beskrev det kun i store træk.
Husk på, det var et forsøg på at hjælpe sigma4-6, men
du får det nærmest til at lyde som en kamp imellem os to.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|